Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av Griffel, onsdag 02. mai 2012, klokken 15:22

« forrige - neste »

Griffel

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10057399
Dett er forutsetningene:
Ladbare hybrider får tilgang til strøm, men må betale parkeringsavgift
Elbiler står gratis
Kommunen lover minst 100 nye ladeplasser/pr år
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Svarer ja, men vil gjerne legge til at det nå blir viktig å tenke plassering av ladeplassene, slik at ikke alle "tar seg en ladeplass" bare fordi den står helt inntil døren.

Dersom ladeplassene står lengst unna blir det dermed vesentlig mindre attraktivt å stå på en slik, når man ikke trenger ladingen.
Nissan Leaf

Leaffen

Sitat fra: Griffel på lørdag 14. april 2012, klokken 20:03
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10057399
Dett er forutsetningene:
Ladbare hybrider får tilgang til strøm, men må betale parkeringsavgift
Elbiler står gratis
Kommunen lover minst 100 nye ladeplasser/pr år

Helt klart Ja. Det er jo det som er meningen. Er det ikke?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

erikf

Var litt for mange premisser innebygget i svarene (à la klassisk nettavismodus) til at jeg klarte å svare, men synes det er litt på grensen at de bør få lov. De har liksom ikke gøtset nok til å få den retten. Bra for miljøet, men ikke bra nok.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Aspiranten

Jeg ser på ladbare hybrider som ett nødvendig onde for å gjøre folk flest fortrolige med elbiler.

På mange måter er det bortkastede ressurser å bygge både elbil og fossilbil i samme kjerre. Å ha en av hver fungerer veldig bra for meg synes jeg, da jeg gjerne helst tar føttene/sykkelen fatt dersom jeg skal småturer i byen og elbilen er opptatt. Dermed er behovet for elektrisk drift på fossilen ikke særlig tilstedeværende siden den for meg bare er en langturbil.

Men det er gjerne den tryggheten av å ha superlang rekkevidde nå i overgangsfasen som må til for at hvermannsen går over til elektrisk fremdrift. Og de vil nok bli bitt av det samme psykologiske higet de som oss, etter å kjøre mest mulig elektrisk (og der ligger det store penger å spare også).

Summa summarum er det ikke så dumt, men greit at de må betale for seg som vanlige fossilbiler, synes jeg.

Vedder 100kr på at svært mange som kjøper seg hybridbil etter noen år ender opp med rene elbiler etter en aha opplevelse og 15.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA