Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Understellsbehandling av Leaf

Startet av foxy, onsdag 25. april 2012, klokken 15:43

« forrige - neste »

i_expect



Statoil er tross alt et røverkjøp om vi sammenligner med EVPowers 10,- pr. minutt. Det er 3,3 ganger Statoil-prisen. Statoils priser ser også ut til å være ganske lik ChoosEVs priser i Danmark som er ca. NOK 5/kWh.

Avtaler til x antall hundrelapper i måneden er jeg usannsynlig lite interessert i. Det blir som med treningssentre, man betaler en masse penger for noe man sjelden bruker.
[/quote]

Problemet er bare at det ikke er alltid man ønsker å stå der i 15 minutter. De aller fleste gangene jeg hurtiglader er det for å fylle litt opp for å komme frem, kanskje 5 minutter. I tillegg forsyner hurtigladerene bilen med mindre el per minutt om vinteren og det blir da vesentlig dyrere å fylle enn om sommeren. Stemmer ikke det? Så iallefall at hurtigladerne i Danmark forsynte bilen en god del mindre når batteriet var kaldt enn når det var oppvarmet. For min del er det også mest om vinteren jeg har bruk for hurtiglader.

Med tanke på at strømprisen er lavere enn i Danmark er det ganske utrolig at EVP tar 10kr minuttet! Hvorfor det på død og liv skal være så vanskelig å få til litt fleksibilitet her kontra i Danmark er en gåte for meg...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Griffel

#16
10kr/min virker som en pris som er satt svært høyt for å tvinge folk over på månedsavtaler,og slik at automaten ikke skal være opptatt lenge av gangen med "tilfeldige kunder". Tankegangen er vel at med en "fornuftig minuttpris" får vi ingen abonnenter!
Prisen har selvfølgelig svært lite med strømprisen å gjøre, først og fremst ønsker eieren å få tilbake investeringen, deretter å tjene litt.

Hva kostet denne installasjonen?
Hvor mange elbiler sogner til stasjonen (inntjenings potensial)?

Vi vet jo at slike Ladestasjoner blir rimligere etterhvert, derfor er det vel også litt om å gjøre for EVP å få tjent inn mest mulig før det kommer en konkurent som bare har betalt 1/3 for en tilsvarende installasjon.

Trolig er det satt slik for å prøve ut trafikken litt forsiktig i oppstarten, for å få erfaring, se hvor mange som tegner avtaler osv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Det sier seg vel selv (og har i alle fall vært sagt før) at det så klart vil ta noe tid før man finer balansen for hva som er fornuftig ad-hoc pris. Det er også like innlysende at det vil være lite smart å kreve abonnement for å hurtiglade; el-bilen er pr i dag slik at bare noen få vil/kan basere seg på at de må hurtliglade ofte. At de fleste kan ha bruk for det innimellom fordi det er snertent tviler jeg ikke på.

De som driver hurtigladerne er sikkert interessert i å ha brukbart belegg på dem; de har jo tross alt investert noen kroner, og de pengene skal inn igjen. Det vil ta tid hvis ingen gidder å hurtiglade fordi det er uforholdsmessig dyrt, mens noen få som er i ei knipe velger dyr hurtiglading som alternativ til bergningsbil.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

 men det er prisen vi må protestere mot  en  mulighet er at vi betaler  hurtig ladingen med  50 ører  å er mange på en dag på samme stasjon eller noe sånt 

en bensin pompe koster mye mer både å drive og å instalere  men  du kommer lenger for kronene med bensin  eller ennå bedre gass   å gassen har de ikke tatt  seg rå mye betalt for  for at det er få stasjoner  nei heller omvent for at folk skal bruke de

men statoil bygger ikke ut for få btiker dem ja takke meg til det når en kann  stå to timer på vanlig kontakt  gratis å få samme  strøm mengden  å da kan en  foreksempel spise noe sundere å billigere  eller handle

dette handler om pris  begge veier å det  er tid

Walker

Det fryktelige er at alle EV Powers hurtigladestasjoner er satt opp med Transnovafinansiering, og den grådigheten, som de oppviser, må vel sies å bryte med alle intensjoner for slik støtte. Transnova burde ha anledning til å trekke tilskuddet til slike samvittighetsløse organisasjoner. 


sven erik

ja en burde se  hva er virklige kostnader å  hva kann trekke  fler til å bruke dette  om ingen  bruker disse hva får en inn  da

erik e

Ikke helt i samme "bane"men, Jonas Gard Støre "ga" 6 mill. til kompis for forskning. Forskning for og tjene enda flere milliarder.  Og jeg som trodde Støre var "bunnsolid" og en av mine "favoritter". Nei jeg gjentar meg selv,ut i gata og brenn bildekk. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

#22
En pris på 300 kr/mnd eller 10 kr/min kan være vond å akseptere, og det hadde vel vært mer naturlig å begynne med en lav pris for å få en indikasjon på kundegrunnlaget, og så heller øke prisen etter hvert til et nivå som kan gjøre en komersiell ladestasjon lønnsom.

Sitat fra: Walker på søndag 15. april 2012, klokken 10:47
Det fryktelige er at alle EV Powers hurtigladestasjoner er satt opp med Transnovafinansiering, og den grådigheten, som de oppviser, må vel sies å bryte med alle intensjoner for slik støtte. Transnova burde ha anledning til å trekke tilskuddet til slike samvittighetsløse organisasjoner.  

Jeg vil tro at det ligger en vurdering bak som sier at dette er den prisen som er nødvendig for å få lønnsom drift.
Prisen tyder da på at støtten her er for lav til at komersielle stasjoner ikke er mulig uten betydelig høyere støtte. En annen ting er vel at tilskuddsordninge burde kobles mot en maksimal tariff som den kommersielle aktøren er nødt til å ligge under i f.eks 3 år.

Det jo også hende at EVpower har overvurdert ladefarten, og tror at en 50 kW lader leverer 50kW til trillinger og Leaf, og at en vanlig påfyll på 10min da ville koste 100 lapp, og ikke bekymre så veldig. Nå har jo vinteren vist at hastigheten går kraftig ned, slik at en slik forutsetning er langt fra tillfelle, og at prisen i såfall burde vært justert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

se da det er kunn  2 hurtig ladre på østlandet som koster  noe det er statoil  men de sier det koster så mye i investering  men faktisk koster investeringen dems halve prisen av hva bensin pompene jør  har noen som jobber i statoil som har sett på dette  men de mener ikke strøm skal utkonkurere  bensin derfor de har høy pris  men satte opp  et reinskap for dem der de kunne tjenr på laderne  om en bil i timen brukte den å en tokk en flat pris  på kr 50 for å fylle opp uansett  tid 
da ville elbilene fylt opp og  de ville tjent  å kunne fått  fler steder

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA