Hovedmeny

Felger og rekkevidde

Startet av larseld, lørdag 11. juli 2020, klokken 19:44

« forrige - neste »

larseld

Dette er et generelt elbilspørsmål, ikke bare for I-Pace.

Er det et merkbart tap i rekkevidde ved å gå fra original elbil-felg til vanlig felg?
Jeg ser Jaguar oppgir forskjeller med endring av størrelse, men jeg skal ikke endre størrelse.

Mitt konkrete eksempel: fra Jaguars 6-spoke 6007 til PH Turbin II.

Stikkkontakt

PH Turbine er ganske lette felger. Jeg vil tro de er klart lettere enn de originale.
Vekt har betydning for forbruk.
Byttet selv fra 18" til 22" idag. Forskjellen er svært stor. Mer enn 10%.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 11. juli 2020, klokken 21:46
Byttet selv fra 18" til 22" idag. Forskjellen er svært stor. Mer enn 10%.
Men da gikk du vel heller ikke bare opp i diameter, men også på bredden? 235/65-18 til?
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Stikkkontakt

255. Men det var litt OT. Det gir selvsagt en voldsom økning i forbruk. 22" er for øvrig 10 kilo tyngre enn 18" pr hjul.

Nordlands

Sitat fra: larseld på lørdag 11. juli 2020, klokken 19:44
Dette er et generelt elbilspørsmål, ikke bare for I-Pace.

Er det et merkbart tap i rekkevidde ved å gå fra original elbil-felg til vanlig felg?
Jeg ser Jaguar oppgir forskjeller med endring av størrelse, men jeg skal ikke endre størrelse.

Mitt konkrete eksempel: fra Jaguars 6-spoke 6007 til PH Turbin II.
Gitt samme dimensjon er det to ting med felgen som påvirker forbruk - aerodynamikk og vekt/treghetsmoment.

Om du med elbil-felg referer til aero-felger som er standard på en del elbiler, så har ikke I-Pace noen originale som er markedsført slik og dermed er det sannsynligvis ingen spesiell forskjell i aerodynamikk. Det eneste som skiller I-Pace felgene fra de som leveres med F-Pace f.eks. er at de større felgene er et lite hakk smalere, men da man kan bruke samme dekkdimensjon tror jeg ikke det utgjør noe særlig heller.

Da gjenstår vekt, og siden originale felger vanligvis er veldig solid bygd er det sjeldent tredjeparts felger er tyngre.

I sum ville jeg da forventet veldig likt forbruk med de to du nevner.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Tellus

For elbiler er nok det viktigste faktorene ikke felgen som sådan, men bredde og høyde/profil på dekket. I tillegge til generelle egenskaper til dekkets oppbygning (hvor lett det ruller).

1) Et smalere dekk får mindre areal mot veien og gir følgelig mindre rullemotstand
2) Et smalere dekk gir mindre luftmotstand (reduserer bilens totale frontale areal)
3) En høyere profil vil på grunn av sentripitalakselerasjon 'strekkes' mer i høyere hastigheter. Dett gir mindre areal i kontakt med veien og mindre rullemotstand. Det er her felgens diameter kommer inn. Jo mindre diameter jo høyere profil på dekket for å gi ca samme diameter på hjulet.

Selve vekten på felg + hjul har litt å si. Bilens rullemotstand øker proposjonalt med bilens vekt.
Hjulets treghetsmoment er mindre viktig for elbiler enn for fossilbiler. Under konstant hastighet har det ingen ting å si.
Felgens airodynamiske profil har nok litt å si i høye hastigheter, men for de aller fleste normale felger så betyr det nok nada. Spesielle airo felger har nok kanskje litt å si, men ser jo utrolig kjipe ut. Passer usedvanlig dårlig til en Jaguar i hvert fall  8)

larseld

Mange bra svar her, tusen takk for engasjementet.

Konklusjonen: Det spiller ikke så stor rolle  😄

4Matic Fanatic

Sitat fra: larseld på søndag 12. juli 2020, klokken 18:43
Konklusjonen: Det spiller ikke så stor rolle  😄
Hvor stor rolle det spiller avhenger nok av om du kommer fram eller blir stående i øsregnet langs en øde vei, 2 mil fra målet  ;)
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Tellus

Rundt 15% lenge rekkvidde hvis du går går fra verst tenkelig konfigurasjon til den beste. 15% er jo en god del da for de fleste i hvert fall.

Med det jeg vet i dag hadde jeg gått for 235 bredde på vinterdekk i stedet for de 255 forhandler kunne tilby. Hadde nok fortsatt gått for 20 tommer også på vinter. At forhandler lagde en pakke basert på 255 bredde forteller meg at kunnskapene ikke var all verden der i gården heller. Leverer forhandler fortsatt disse 255 dekkene som ferdig pakke for vinterhjul ?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA