Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda en elbilbrann

Startet av Lunde, mandag 16. april 2012, klokken 17:51

« forrige - neste »

elektrolux

Det virker nesten som Zebra bilene er satt opp med mer sparsommelig forbruk. Eller kanskje det er manglene servostyring som er en av årsakene.

Har servo på Lithium Thinken min, og den er mer til irritasjon enn nytte. Styringen med servo er tyngre enn styringen på mine Classic's som ikke har servo.

Husker fra Porsche 944 tiden at den uten servostyring brukte 10% mindre drivstoff enn den med servo. ( Ja, kunne ikke nøye meg med kun et eksemplar av den heller)  De moderende servoene trekker mindre energi, og servomotoren starter kun ved behov, men er redd den spiser mil uansett.

Tror jeg vil forsøke å finne et styrerack uten servo for å fjerne denne energislukeren.

Ellers vil jo et Zebra batteri som belastes helt korrekt ikke behøve oppvarming. Ved rett belastning vil indre motstand sørge for varmgangen som trenges, og dermed får en "gratis" oppvarming på slike lange turer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. april 2012, klokken 05:55
Det virker nesten som Zebra bilene er satt opp med mer sparsommelig forbruk. Eller kanskje det er manglene servostyring som er en av årsakene.

Har servo på Lithium Thinken min, og den er mer til irritasjon enn nytte. Styringen med servo er tyngre enn styringen på mine Classic's som ikke har servo.

Husker fra Porsche 944 tiden at den uten servostyring brukte 10% mindre drivstoff enn den med servo. ( Ja, kunne ikke nøye meg med kun et eksemplar av den heller)  De moderende servoene trekker mindre energi, og servomotoren starter kun ved behov, men er redd den spiser mil uansett.

Tror jeg vil forsøke å finne et styrerack uten servo for å fjerne denne energislukeren.

Ellers vil jo et Zebra batteri som belastes helt korrekt ikke behøve oppvarming. Ved rett belastning vil indre motstand sørge for varmgangen som trenges, og dermed får en "gratis" oppvarming på slike lange turer.

Husk at alle Zebraene som er nevnt hittils har en mye snillere oppsett i PCU, som lar de dra MYE mer strøm fra batteriet enn vi med finlandsbiler kan. Min Zebra går ikke stort mer enn 17 mil, hvis jeg pusher den. Kaaaaanskje helt oppi 20, med ekstremt pen kjøring.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

III

#17
Ja,  det dumme med de nye er at du ikke kan trekke ut nesten alt. Vi (med 28kwh) har alltid som mål å komme fram før det er 20% igjen for å bevare batteriet best mulig. Dermed har vi en "reservetank" vi kan benytte når det er krise , det synes jeg de nye også burde hatt. Det kunne jo stått en advarsel eller noe istedet , at under 20% belastes batteriet mer.
Uansett har vi sikkerheten om at vi kommer frem allikevel om 20% nåla er passert på vei nedover.
De på Think sa at batteriet på de nye er identiske med de gamle på 28 Kwh , uttaket bergrenses bare.
De kunne hatt to valgmuligheter på batteriet : 3års garanti med 28 Kwh eller 5 år med 24 Kwh.
Men så var det jo det med litiumprodusenteieren og konkurranseevnen til litiumalternativet..
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

hma

#18
Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. april 2012, klokken 05:55
Tror jeg vil forsøke å finne et styrerack uten servo for å fjerne denne energislukeren.
Er enig i at servoen på A306 (ny-Think) er unødvendig og at Classic'en er like lett å ratte, om ikke lettere. Servoen bråker i tillegg unødvendig mye. Den tilføres spenning fra en 80A sikring (Fs101) som ligger i egen holder bak panserlåsbraketten. Dette indikerer at motoren trekker omlag 500W ved tung bruk (uten å ha sett spesifikasjonene). Kanskje du kunne sette på en logger og finne ut hvor mye den trekker i løpet av en utladning? Naturlig nok bruker den minst strøm når du kjører og ratter lite.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. april 2012, klokken 05:55
Ellers vil jo et Zebra batteri som belastes helt korrekt ikke behøve oppvarming. Ved rett belastning vil indre motstand sørge for varmgangen som trenges, og dermed får en "gratis" oppvarming på slike lange turer.
Zebrabatteriet trenger 100W for å holde vedlikeholde egen temperatur. Selv om egenoppvarming under bruk kan eliminere dette behovet, vil det ikke utgjøre noe vesentlig forskjell med tanke på rekkevidde i løpet av to timers bruk (0,2kWhr).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Har fått vite at servoen slår seg av over 30km/h. Så er nok ikke allverdens strømbruk :-)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Sitat fra: hma på onsdag 04. april 2012, klokken 16:39
Kanskje du kunne sette på en logger og finne ut hvor mye den trekker i løpet av en utladning? Naturlig nok bruker den minst strøm når du kjører og ratter lite.

Høres ut som en god plan. En god jobb for Robometeret, men forutsetter at jeg får tredd strømsensoren over en av tilførselsledningene.

Dersom servoen kobler ut i hastigheter over 30 km/t er det nok lite å hente på uassistert styrerack.

Zebrabatteriet trenger 100W for å holde vedlikeholde egen temperatur. Selv om egenoppvarming under bruk kan eliminere dette behovet, vil det ikke utgjøre noe vesentlig forskjell med tanke på rekkevidde i løpet av to timers bruk (0,2kWhr).

Alltid imponert over hva en utregning kan bevise. 0,2 kWhr er ingenting i den store sammenhengen. Vi snakker 2-4 km gevinst maksimalt ved optimalt strømuttak. Tipper tap i ledninger utgjør et tilsvarende tap. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA