Hovedmeny

Parkeringssensor - dealbreaker?

Startet av RubberDucky, onsdag 25. januar 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. februar 2023, klokken 15:35
Som sagt tidligere, så blir tallet (selvsagt) voldsomt når det multipliseres med millioner. Fint å bruke som forsterkning av argument i en diskusjon. Men se heller på hva det utgjør i prosent av netto/bruttofortjeneste på marginen for én bil. Da ser man hvor latterlig beslutningen er. En beslutning, som hvis den er økonomisk betinget, fremstår som ekstremt arrogant fordi de ikke bryr seg om hva kundene ønsker, og hva markedet og media mener, men penger. Derfor håper//velger jeg heller å tro på komponentmangel. Lurer på hva ventilhettene koster som man kan muliplisere med 4 og antall biler... Sikkert litt å spare der også.
Selvsagt må man ta ta hensyn til antallet som produseres, det er først da at slike besparelser gir virkelig mening. Og, slik jeg oppfatter dette, dette er bare besparelser på deler, ikke arbeidspenger.

Men klart, man fjerner jo ikke slikt og lanserer idéen om at en kameraløsning skal overta og bli stort sett like god eller bedre, uten å ha litt bakgrunn for dette. Hadde det bare vært pga sensormangler, så tror jeg de hadde sagt at de fjerner disse midlertidig, men vil ettermontere når dette deletilgangsproblemet forsvinner. Akkiurat som de gjorde med USB-portene.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. februar 2023, klokken 16:35
Argumentet om kostnader kjøper jeg ikke når de nå introduserer kamera i støtfanger og radar med HW4. Flere av de kameraene er kun for å erstatte USS, og ikke nødvendig for FSD.
Dersom de kameraene bare er for at de skal erstattes av flere og bedre kameraer og en HW4-"carputer", så er det definitivt ikke en kostnadsbesparelse som er årsaken. Men da er det jo rimelig dumt å fjerne disse på biler som ifølge EM ikke skal få HW4.

Jeg tenker at HW4 både gir bedre prosesserings-kapasitet, og HD-kameraene gir både  bedre dekning av områder og langt høyere oppløsning, slik at FSD eventuelt får bedre data til å gi FSD riktig med input. Ser dog ikke bort fra at kameraene også brukes til å erstatte sensorene, men at det mer er som en bonus å få med.

Ergo mener jeg at den analysen/vurderingen din må være feil. Men vi får se.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JRF

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. februar 2023, klokken 17:42
Når jeg parkerer er det i all hovedsak kameraer som benyttes, med sensorene til litt støtte i enkelte situasjoner. Kan klare meg greit uten dem.
Etter min erfaring blir ryggekamera så møkkete etter kort tid på vinterføre at bildet er ubrukelig til å benyttes til noe som helst. Og en spyledyse ville nok heller ikke ha vært en løsning da jeg har kjøpt inn en slik trykksatt sprayflaske fra biltema jeg har hatt spylevæske på nettopp for å spyle av ryggekamera, men det henger da igjen dråper av spylevæske på linsa etterpå som gjør bildet nesten like dårlig som før man spylte linsa. Kjøpte så inn "trykkluft på boks" for å blåse av spylevæska etter spylinga, og da ble bildet bra. Men blir vel litt upraktisk å ha både væskespyling og trykkluft avblåsing til ryggekameraet.

jlan

VW har en løsning hvor kameraet skjules under kjøring. Det må være mulig å få til noe slikt. Det kan evt være et gjennomsiktig glasslokk som åpnes ved rygging. Så ser man slik som før ellers
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JRF

#63
Akkurat som jeg tenkte. Etter 15 minutter kjøring etter at bilen var nyvasket i lett snøvær med våt snø for det meste i 60 sone så var ryggekamerabildet for dårlig til at det kamerabaserte parkeringssystemet ville fungere.
Dette er ubrukelig for det aller meste av vinteren her i landet.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kim-

Jeg har fått feilmeldingen med rent kamera og, så tviler på feilmeldingen kommer pga skittent ryggekamera.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ViktorS

Jeg får den feilmeldingen hele tiden jeg. Ikke en gang har park assist fungert haha
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

førategangtesla

Sitat fra: JRF på torsdag 06. april 2023, klokken 21:38Akkurat som jeg tenkte. Etter 15 minutter kjøring etter at bilen var nyvasket i lett snøvær med våt snø for det meste i 60 sone så var ryggekamerabildet for dårlig til at det kamerabaserte parkeringssystemet ville fungere.
Dette er ubrukelig for det aller meste av vinteren her i landet.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nøyaktig min erfaring også. Går jeg ut og skyller og tørker av, da virker det igjen. Vel, det virker frem til jeg må kjøre 5-10 minutter igjen  ;D

Så dette var skuffende greier for min del iallefall.


JRF

#67
Sitat fra: Kim- på lørdag 08. april 2023, klokken 08:00Jeg har fått feilmeldingen med rent kamera og, så tviler på feilmeldingen kommer pga skittent ryggekamera.
Fungerer fint med rent kamera for meg i hvert fall.
Men litt kjøring i sørpeføre så er linsa for møkkete til at det kan brukes igjen.

Og når jeg har ren linse så reagerer den en del ganger hvis det er ujevn bakke og sier at jeg må stoppe bare jeg skal kjøre over en liten hump, eller et hull i en grusvei. Også sier den jo stop når man er 15-20 cm fra veggen...

Jeg kan nesten ikke si at jeg ble skuffet, for dette er ganske nøyaktig så dårlig som jeg regnet med at kamerabasert parkeringssensor kom til å bli.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA