Hovedmeny

Rekkevidde E-tron 50

Startet av casall, fredag 08. juli 2022, klokken 12:41

« forrige - neste »

casall

Hei,

Vurderer kjøp av en brukt E-tron 50. Noen ganger i året vil det være aktuelt å kjøre strekningen Ålgård-Larvik 400km. Halvpartne er veien er det jo mye 4-felt og 100/110 soner. Spørsmålet er om dere tror jeg stort sett vil klare denne strekningen med 1 lading uavhengig av årstid?

Fredrik

janbanan

Det burde gå greit, min e50 har gjerne forbruk rundt 26kWh/100km på vinterstid når jeg kjører på motorvei i 110.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Øyvis Prøyvis

Jeg har ikke noen tro på at det holder med 1 lading uansett forhold. Jeg hadde 50AB før og det har vært flere ganger jeg ikke kunne komme frem til hytta som er ca 230 km og 180 høydemeter unna på vinteren. Uten ladestopp var kun i sommerhalvåret. Det kan hende at det hadde vært mulig å tyne ut de siste "joule'ne" av batteriet sånn at jeg kunne kommet frem litt flere ganger, men jeg tok rett og slett ikke sjansen.
Til info er det bare 4-5 mil med 4-felt på denne strekningen. Mer enn halvparten av vegen er 60-70 og 80 sone.
Jeg tror du må satse på litt lading på 2 steder. Å komme frem på en lading uansett føreforhold er neppe realistisk.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Auto

Hadde E-tron 50 tidligere, og har kjørt nesten samme strekket. Du kan se rapport om det her: https://elbilforum.no/index.php?topic=49386.msg899250#msg899250

Har også venner som kjører Stavanger-Helgeroa med e-tron 50, og de lader alltid to ganger. Ionity på Sira og Ionity på Kjerlingland. Blir korte stopp.
Du klarer vel av og til turen med kun ett stopp, men ikke noe jeg hadde gamblet på selv hver gang.

ThomasEL

#4
@Øyvis Prøyvis:
Ca dobbelt så mye fire felts som du sier. Bare Kristiansand- Grimstad er 44km. Så kommer motorveien Arendal-Tvedestrand + Bamble + Landgangen-Larvik i tillegg.

I tillegg åpner snart ny firefelts Kristiansand-Mandal.

Forøvrig enig i dine betraktninger👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvis Prøyvis

@ThomasEL
Jeg mente at det er 4-5 mil 4-felt på vei til min hytte. Mulig det ikke kom klart nok frem  :)

For å ta et annet eksempel så kjørte jeg fra Nedenes til Dyreparken i dag. Temp 19 grd, mye vind, men strålende vær. På vår nye 55AS brukte vi i dag 2,9kWh/mil på de 47 km, snitthastighet 87km/h
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

ThomasEL

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på lørdag 09. juli 2022, klokken 21:30
@ThomasEL
Jeg mente at det er 4-5 mil 4-felt på vei til min hytte. Mulig det ikke kom klart nok frem  :)

Aha, det forklarer saken :laugh: :laugh:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Brisken

Har selv en e-tron 50 som vi kjør mye Stavanger-Lyngdal, (183km til hytten) og av og til østover på tur.

Jeg ville snudd på det og sagt at til Larvik vil du for det meste lade 2 ganger, enten fordi du må eller fordi det uansett er raskere og tryggere å lade 20-80% enn 0-100%.

Gjetter meg til at 15min ladestopp i Lyngdal og 15min i Bamble, begge veldig näre veien, så tar du deg frem året om.

Ett ladestopp kan gå under ideal-forhold hvis du kjör pent.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA