Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selges ventelistenummer på nye elbiler?

Startet av OleBrummen, lørdag 16. mai 2020, klokken 20:04

« forrige - neste »

OleBrummen


På enkelte biler har det jo vært lange ventelister...spekulerte i om det har foregått salg av ventelistenummer/forhåndsreservasjon.

Den lokale KIA forhandleren mente det hadde forekommet på E-Niro. Kjøper dukket gjerne opp med en annen, bilen ble omregistrert på stedet. Virket som om kjøper 2 betalte mellomlegg. (Uten at KIA her naturligvis var involvert)

Noen med erfaringer rundt dette på biler som har hatt og har ventelister?

Counterpointer

Det er generelt vanskelig å selge et ventelistenummer, sikkert noen som har fått det til, men det er nok ikke mange.

Det som er mye mer utbredt er at en selger bilen videre umiddelbart. Dette kalles ofte «flipping». Det foregår i ganske stor skala av både forhandlere og privatpersoner. Etter hvert som tilgang på biler blir bedre, dropper prisen det er mulig å ta. Tror fenomenet er synkende, men vil alltid eksistere.

Counterpointer

Eksemplene er mange. De fleste Teslamodellene har blitt flippet.

Kona var veldig populær, Niro likeså. Mange som tjente 50-100 k kr på disse.

De som stort sett ikke har blitt det er Leaf, Zoe og andre biler som har høy leveringsdyktighet. Unntaket der var Model 3 som faktisk ble flippet selv om det var mulig å få ny bil på dagen [emoji1744]

HPSE

ja dette har det skjedd en del av. Spesielt på biler med laaange ventelister. Flere som har betalt 5-10000 for å slippe å stå lenge i kø.

Hvordan det løses praktisk varierer.. Noen inngår avtale med forhandler og noen henter den ut og omregistrerer rett etterpå.
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

batterimannen

#4
Vi kjøpte vår Kona i fjor vår på den måten. Måtte ut med 25 k over nypris. Vi hadde ingen bil, så vi kunne ikke vente 1,5 år i kø. Til tross for overpris så jeg det allikevel som et bedre kjøp enn andre alternative modeller på det tidspunktet.

Tror det er eNiro og Kona som har hatt størst flippemarked.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Counterpointer

Ampera-E hadde også veldig bra bruktpris leeenge. Jeg solgte min etter to år og 60 k km for prisen jeg betalte for den. Ikke akkurat flipping men kunne fått mer enn nypris  helt frem til Model 3 kom.

Ioniq ble også lenge solgt til over nypris på bruktmarkedet.

Akkurat nå så kan vel Taycan selges med en liten fortjeneste, grunnet en stor prisoppgang.

arthur

Sitat fra: batterimannen på mandag 18. mai 2020, klokken 08:40
Tror det er eNiro og Kona som har hatt størst flippemarked.

Uten tvil, flippet begge og til en og samme forhandler av alle ting! Var ikke meningen, men ble for fristende. Og venter fortsatt på en Niro hvor det tar laaaaang tid.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OleBrummen


Takk for svar, det er jo fint å få det bekreftet. Hvilke biler tror dere blir populære og er verdt å legge inn depositum på fremover? (Mest for å ha selv, men «flipping» er jo et greit alternativ om bilen ikke helt ble som man forventet)

Counterpointer

Da tror jeg du er litt for sent ute. Da burde du ha lagt inn en reservasjon på Model Y før prisoppgangen.

Sånn det er nå er det ingen garanti for at noen bil kan flippes med fortjeneste. Eneste er om du får første levering av en bil med begrenset leveringsvolum, og det vet en aldri.

Kan hende at Mach-E, Enyaq, Q4, ID4 vil være attraktive de første ukene etter at de kommer, men ikke mye mer.

Hvis/når Rivian kommer kan de (T og S) bli ganske hotte, men avhenger av listepris de legger seg på.

Cybertruck blir også hot når den kommer, men da burde du reservert for lenge siden.

RJK

Sitat fra: knut.aulie på mandag 18. mai 2020, klokken 19:46
Da tror jeg du er litt for sent ute. Da burde du ha lagt inn en reservasjon på Model Y før prisoppgangen.

Sånn det er nå er det ingen garanti for at noen bil kan flippes med fortjeneste. Eneste er om du får første levering av en bil med begrenset leveringsvolum, og det vet en aldri.

Kan hende at Mach-E, Enyaq, Q4, ID4 vil være attraktive de første ukene etter at de kommer, men ikke mye mer.

Hvis/når Rivian kommer kan de (T og S) bli ganske hotte, men avhenger av listepris de legger seg på.

Cybertruck blir også hot når den kommer, men da burde du reservert for lenge siden.

Tror nok noen med Kona og E-Niro på bestilling, ennå vil kunne flippe til en liten fortjeneste, om de får bil til gammel pris, og nyeste prisoppgang ikke justeres ned innen de har fått bilene.

Men ellers er det nok få biler som man kan skrive seg opp på nå, som mn kan håpe på å tjene noe særlig på. Dog, blir det velig populære biler utenfor Norge, og vi dermed nedprioriteres til fordel for markeder med lavere prosent elbilomsetning, men langt høyere volum, så kan det kanskje være der. Men dette begynner å bli gambling på høyt plan.

Dette i sterk kontrast til da det var ventetid på alle modeller. Selv om du ikke vurderte flipping da, så ble det uansett en tanke når man stod der å ventet på utlevering, mens man visste at mange stod lengre bak i køen og var villige til å betale seg fremover.

Pga prisoppgangen så kan det hende jeg ville fått nyprisen eller litt over om jeg hadde lagt min ut for salg, men den skal jo erstattes, og da blir jeg enten bil-løs i en periode, eller må kanskje betale ekstra selv for neste pga kursen som er nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OleBrummen

Her ser jeg en som selger videre med mellomlegg:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179951667

Greit nok med tanke på mulig prisøkning når venteliste åpner igjen? Ser jo det har vært litt penger å tjene på å reservere enkelte modeller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA