Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av RuneW, tirsdag 17. april 2012, klokken 07:46

« forrige - neste »

RuneW

Jeg blir litt matt av guessometer-opplegget. Jeg lader alltid til 80% og ettersom kjøremønsteret mitt blir mer og mer økonomisk (og/eller guessometeret/carwings lærer min kjørestil å kjenne) ser jeg at estimert kjørelengde på disse 80% blir lenger og lenger. Sist mente carwings at jeg kunne kjøre 148 km på disse 80%...

Men så fort jeg setter meg inn og faktisk kjører får pipen en ganske annen lyd. Jeg kan f.eks. kjøre 25 km i løpet av en dag og etter dette ha en estimert restkjørelengde på 90 km (selv med like økonomisk kjøring som vanlig). Så enten er guessometeret enda verre en jeg hadde fryktet, eller så er batterikapasiteten noe annet enn 21 kwh.

Hører historier fra over dammen om folk som har meget tydelig redusert batterikapasitet nesten fra dag en. Derfor kunne det ha vært interessant å sjekke - om mulig.

Og nå kommer jeg endelig til poenget: Er det noen relativt nøyaktig måte å måle sin batterikapasitet på uten bruk av SOC-meter?

Kan man bruke denne formelen?

Kapasitet = (kjørt_distanse x snitt_forbruk) / (startSOC - sluttSOC)

Si at man lader til 80% og kjører D km til første low battery advarselen. Hvis denne advarselen skjer ved en gitt SOC (17.4% (*)), vet man slutt-SOC. Dermed burde det være mulig å regne seg til total batterikapasitet. Eller?


(*) Jeg har lest 17.4 %, men dette varierer kanskje?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

GOM baserer seg på en forsvinnende liten del av kjøreturen og endrer seg derfor konstant ut fra topologi og gasspådrag. En liten fisete oppoverbakke kan fort trekke fra 10-15 km på "rekkevidden", mens en nedoverbakke gir motsatt effekt. Ergo er det som vises når du skal starte etter en lading avhengig av om du har kjørt økonomisk eller ikke de siste km før du satt bilen til lading.

Likte estimeringen i i-Miev mye bedre da den brukte siste 30km som grunnlag...

Skal du finne ut hva som er kapasiteten på ditt batteri så kan du kjøre bilen så tom som mulig og så lade den til 100% med et vanlig watt-meter fra Clas Ohlson mellom bilen og vegguttaket ditt. Må trekke fra litt grunnet tap i laderen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA