Hovedmeny

Endelig el-bil?

Startet av Kaptein Sabeltann, onsdag 22. mai 2019, klokken 18:22

« forrige - neste »

Kaptein Sabeltann

Sånn, nå har vi vært på tur og hentet hjem Zoe for å teste den i løpet av helgen. Førsteinntrykket er relativt bra og jeg tror den har rekkevidden vi trenger, i alle fall om sommeren. Da jeg hentet bilen viste den 100 % og etter å ha kjørt rundt 10 mil viser den omtrent 80% igjen, regner dog med at det ville vært litt annerledes om det var vinter. Det som overrasket meg mest var hvor stille den går og hvor lite støy det var fra underlaget, selv på de lokale bygdeveiene. Etter dagens økt er jeg overbevist om at den ene bensinbilen snart skal bort til fordel for El. En litt artig opplevelse var en tanke som slo meg da jeg kjørte forbi bensinstasjonen og kikket på literprisen; nei, vi skal jo ikke stoppe her idag  :D

Trekkoppbil

Biler som er greie til småkjøring kan man få for under 100 000kr.
Biler til langkjøring kan koste 300-400 000kr.

Jeg trur det er mest lønnsomt å elektrifisere den daglige transporten.

Kjører man 2* 10 til 15 mil til daglig, så gjelder det å finne en løsning for det.
På 20-30 mil kan man bruke ca 40-60kwt.  Kanskje litt mer eller litt mindre.
Så spørs det hvilke lademuligheter man ha i løpet av dagen.
Med Leaf kommer jeg vanligvis 5 km/kwt på småkjøring om vinteren, og 6-7 km med variert kjøring ellers i året. På søndagskjøring på vanlige reiksveier i tørt vær kommer jeg 8-9km hvis jeg jobber litt ekstra med å innrette meg etter topologien på veien. En gang kom jeg ned i 4km/kwt i 120km/t i regnvær.





Kaptein Sabeltann

Ja, jeg har merket meg disse to dagene at kjøremønsteret har veldig mye å si for batteritiden.
Lademuligheter er ikke noe stort problem virker det som idet vi kjører mest mellom Risør og Arendal / Kristiansand. På denne strekningen er det ganske mye ladestasjoner...

Espen Hugaas Andersen

For meg personlig hadde det blitt ganske ulidelig å vente på 22 kW lading. Når jeg superlader pleier jeg å avslutte lading når hastigheten faller under 90-100 kW.

Med betraktningen om at rekkevidde er det viktige, så hadde jeg gått for Model 3 LR RWD. (Kan ikke bestilles på nett, kun i butikk/over telefon.) Den koster omkring 425.000, og da får man altså den elbilen med lengst rekkevidde under 600.000 i hvert fall. Den lader også ekstremt raskt, og levering vil trolig være innen utgangen av oktober.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bårdk

Har hatt Zoe i noe over ett år nå og jeg vil tro at Risør - Kr.sand bør gå uten lading de aller fleste dagene i året.

Kaptein Sabeltann

Omsider, nesten ett år etter at jeg opprettet tråden har vi kjøpt vår første Elbil. Det ble til slutt en TMS S85 (!), tilsynelatende pent brukt med ikke altfor høy kilometerstand. Vil takke alle som gav innspill i tråden samt andre skribenter på forumet som vi har fulgt passivt det siste året. Så får vi bare håpe det ikke blir altfor mye tull og tøys med brukt elbil, men foreløpig er vi godt fornøyd.

Vollis47

Sitat fra: Kaptein Sabeltann på tirsdag 05. mai 2020, klokken 00:14
Omsider, nesten ett år etter at jeg opprettet tråden har vi kjøpt vår første Elbil. Det ble til slutt en TMS S85 (!), tilsynelatende pent brukt med ikke altfor høy kilometerstand. Vil takke alle som gav innspill i tråden samt andre skribenter på forumet som vi har fulgt passivt det siste året. Så får vi bare håpe det ikke blir altfor mye tull og tøys med brukt elbil, men foreløpig er vi godt fornøyd.

Gratulerer med valget av Tesla.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

BaklazhanNd

Ovennevnte biler er veldig kule og har flere fordeler sammenlignet med konvensjonelle bensin- eller dieselmotorer. Fremtiden er for strøm.

Vaduz

Det er jo en kone-bil med litt størrelse det ja! Vil ikke overraske meg om det blir bil nummer en til absolutt alt minus henger-arbeid ganske fort:) Gratulerer med flott bil, tesla er det beste for nye elbilister, ingen trøbbel med hurtiglading og apper, bare tast inn destinasjon og følg instruksjoner. Dessuten svært god rekkevidde:) Hva slags pris endte dere på?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA