Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg har hørt om IT-bobla, men her fant jeg jammen Th!nk-bobla

Startet av elox, tirsdag 31. mars 2009, klokken 13:12

« forrige - neste »

elox

Hei,

Jeg fikk min første elbil i slutten av novemer -08 og var glad for at nå kjørte jeg blandt annet gratis igjennom bommringen (fjellinjen) da elbiler er fritatt for dette! hele desember og januar kjørte jeg, før en kamerat sa til meg at du må tegne avtale med fjellinjen selv om du har elbil. Ja, ja tenkte jeg og knytte min gamel bombrikke til elbilen i begynnelsen av februar!

I går fikk jeg faktura fra fjellinjen  på passeringer  fra 1.12 til 11.12 på kr 275,- (de tar full betaling 12,50 +25)  >:( >:( >:( >:( >:(

Jeg har kontaktet dem via deres kontaktskjema på nett hvor jeg hevder min uskyld.

Noen som har opplev det samme? og kommer jeg noen vei?



Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

Laban

Har ikke hatt samme problem, men da jeg måtte ha brikke i bomringen rundt Trondheim fikk jeg en "gratis" brikke (måtte betale depositum for brikken). Slik brikke får de som har handicap skilt og elbiler som skal passere gratis i bomringer.

Hvis du bare flyttet over brikken regner jeg med at passeringene blir behandlet som en vanlig fosilbil. Så vidt jeg vet "leser" de ikke alle skilt og kan dermed ikke luke ut EL-skilt.

Hvis du tok kontakt med fjellinjen på forhånd og sa brikken skulle flyttes over i en elbil stiller saken seg litt anderledes.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Ja, jeg regner med at du måtte oppgi bilnummeret på bilen brikken skulle overføres til, og de har vel uansett ikke anledning til å kreve avgift for passering av el-bil for el-bil er *gratis*.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elox

Ja, jeg måtte oppgi regnr på når jeg tegnet avtale på thinken!

Jeg få høre hva de sier, da jeg har bestridd fakturaen!  :)

Takker!
Th!nk 2008, kjørt 40000

Nå Leaf Tekna reg 27.1.2014

svedman

Jeg måtte oppsøke en forhandler (en Esso-stasjon) og legge ved kopi av vognkort for å få tegnet "fritaksavtale". Har ikke hatt problemer med faktura, alle mine passeringer står oppført med kr 0,-.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

Griffel

Du kan nok gå ut fra at dette er en feilregistrering, at de ikke oppdaget at det sto EL... når du endret bilnummeret. Dette vil bli rettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Hmm. Jeg fikk plutselig en regning på elbilen pålydende kr 39,-

Har brikke og avtalegiro (fra gamlebilen) så syntes det var snålt å få papirgiro. Logget meg inn på min side hos fjellinjen og sannelig så var jeg på vei til å betale min 2. giro på elbilen. Har opprettet sak på fjellinjen.no så jeg satser på at det går greit. Det som er litt kjipt er at nå er det de som skylder meg penger. Håper de har er system for det også.

Edit: Syntes det var litt snodig at det har blinket litt hvitt og litt grønt. Nå har jeg jo forklaringen på det...

elektrolux

Til opplysning trenges IKKE brikke på Elbil!

Har du ikke brikke kan du ikke kjøre i fil for dem som har brikke. I automatiske anlegg er det ingen forskjell og EL registrerte biler blir skilt ut og faktura blir ikke sendt ut.

I manuelle anlegg må du kjøre i manuelt felt, og fi beskjed om at bilen er fritatt for bomavgifter.

Etter at Bomringen i Stavanger gav opp å forsøke å lure på meg bombrikker har all feilfakturering også stoppet opp.

Det kan hende enkelte bomringer fremdeles har ansatte som "tror" Elbiler må ha brikke, men dette er altså ikke riktig. Det er fritt fram for bileier om han vil ha brikke eller ikke, altså samme regler som for vanlige biler, bortsett fra at Elbiler er gratis enten med eller uten brikke.

Bruker du brikke på fossilbilen kan du jo bruke det på Elbil også, Selv velger jeg å kjøre uten brikke uansett biltype, og mener det er penger å spare på dette både med fossilbil og Elbil. Det er nemlig slett ikke alle passeringene i bomringene som belastes biler uten brikke. Det kan se ut som litt skitne skilt, eller kort avstand til forrandkjørende ofte belønnes med fri passasje ;)



 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Joachim

Jeg tipper det bare er registrert feil avgiftsklasse på min bil. Er prinsipielt enig med deg om brikke eller ikke, men jeg synes det er praktisk med brikke, så slipper jeg å kjøre på manuell. Det har liksom vært halve argumentet da jeg kjørte fossilt også. Alltid morsomt å se de store flotte tyske bilene suse forbi i venstrefila for så å ta dem igjen når de må stoppe å betale i bommen :)

kjekk

Fikk nettopp en fet regning fra fjellinjen på min EL-registrerte Leaf.  Ingen bombrikke.

gbzdoc

Ring de så sletter de den med en gang. Vil du slippe å ringe så årner du brikke. Prøvde meg uten jeg også... ;-)

gbzdoc

Forøvrig litt digg å se den høye regninga, og bare få den slettet. Da ser man fort hvor mye man sparer... ;-)

kjekk

Takk for svar!  Den samtalen tar jeg i lunsjen. Da får jeg en fin start på helgen.

gbzdoc

Da er det bare å bruke resten av lunsjen på å finne noe å bruke de sparte pengene på i helgen/påsken. :-)

God påske!

hkaspenberg

Sitat fra: kjekk på torsdag 29. mars 2012, klokken 21:53
Fikk nettopp en fet regning fra fjellinjen på min EL-registrerte Leaf.  Ingen bombrikke.
Ingen brikke? Fikk brikke til den nye iOn'en min på 5 minutter på ESSO på Ryen. 200.- i depositum, det er alt. Krysset av i skjemaet for å anonymisere passeringene også, da det nå er mulig. Så skaff deg en brikke asapz for å unngå ubehageligheter med feilsendte regninger.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA