Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ettermontere bakseter

Startet av Olemann, onsdag 11. april 2012, klokken 20:47

« forrige - neste »

Olemann

Har lest at denne bør byttes av og til, og at det også vil gi mindre støy (trikke-hyling) og mindre friksjon og dermed lenger kjørelengde.

Men finner ikke verken tappeskrue eller peile/måle skrue/hull.

Noen som vet hvor dette sitter?  Kan det være påfyllings skruen den sekskant bolten som synes på bildet?

Mvh Ole


Olemann



Ingen tips på dette? :-)


Sitat fra: Olemann på lørdag 24. mars 2012, klokken 18:55
Har lest at denne bør byttes av og til, og at det også vil gi mindre støy (trikke-hyling) og mindre friksjon og dermed lenger kjørelengde.

Men finner ikke verken tappeskrue eller peile/måle skrue/hull.

Noen som vet hvor dette sitter?  Kan det være påfyllings skruen den sekskant bolten som synes på bildet?

Mvh Ole



elmalo

Det eneste jeg husker å ha sett er denne tråden:

http://revaclub.com/Noisy_transmission__about3031.html

Ifølge den så er muligheten man har å tømme i olje i et eller annet luftehull etter å ha målt mengden ved å suge det ut gjennom et sugerør?

Gi gjerne melding om hva du får til med dette, for jeg ønsker også å redusere "trikkelyden" hvis mulig.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

Olemann


Ja, sett den jeg og.  Men høres risky ut med denne metoden, finner ikke engang dette luftehullet som beskrives.  Antar diffen er den boksen på akselen jeg har lagt ved bilde av i min tidligere posting.

Også lest at det øker kjørelengden med bra og riktig mengde girolje + ned med trikkelyden.


Sitat fra: elmalo på tirsdag 03. april 2012, klokken 16:50
Det eneste jeg husker å ha sett er denne tråden:

http://revaclub.com/Noisy_transmission__about3031.html

Ifølge den så er muligheten man har å tømme i olje i et eller annet luftehull etter å ha målt mengden ved å suge det ut gjennom et sugerør?

Gi gjerne melding om hva du får til med dette, for jeg ønsker også å redusere "trikkelyden" hvis mulig.

edyrli

Har du noen formening om hvor ofte det kan være lurt å bytte olje?
I manualen sår det hver 15000 miles (24000 km) eller annenhvert år. Bilen min har bare gått 7000km, men det kan jo være noe å vurdere at bilen er en 2009 modell og da er ca 3 år gammel.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann

Sitat fra: edyrli på tirsdag 17. april 2012, klokken 13:57
Har du noen formening om hvor ofte det kan være lurt å bytte olje?
I manualen sår det hver 15000 miles (24000 km) eller annenhvert år. Bilen min har bare gått 7000km, men det kan jo være noe å vurdere at bilen er en 2009 modell og da er ca 3 år gammel.

Nei, vet ikke noe mer om dette. Men som sagt lest om folk som får lengre kjørelengde etter bytte + mindre hyl, og dette må jo bety mindre friksjon, som er et pluss.
Men tar ikke sjansen på å operere diffen, med mindre jeg finner ut hvor disse omtalte hullene er...

elektrolux

Mercedes beskriver dette med Oljebytte på en fantastisk måte:

De påstår at rent teknisk kan en ikke bytte ofte nok, men at det av praktiske og økonomiske grunner settes et serviceintervall som blir et kompromiss mellom disse faktorene.

Velger du å bytte olje nå, og den gamle ser helt fin ut ville jeg vurdert lengre intervall til neste gang, Inneholder den metalspon, ville jeg byttet mye oftere.

BMW'en min er f.eks storforbruker av gaffelolje, mens andre motorsykler knapt bytter gaffelolje gjennom hele livstiden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

Fikk du byttet olje?
Tok en kikk under bilen.

For meg så ser det ut som du kan tappe olje her: Bilde3
Og så kan du sannsynligvis fylle på i luftingen: Bilde2

Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann

Sitat fra: edyrli på mandag 14. mai 2012, klokken 11:56
Fikk du byttet olje?
Tok en kikk under bilen.

For meg så ser det ut som du kan tappe olje her: Bilde3
Og så kan du sannsynligvis fylle på i luftingen: Bilde2

Takk for gode bilder!  Har ikke gjort det enda, men planlegger gjøre det, vil gjerne ha mindre trikke-lyd i bilen....
Virker som tappeskruen er den du viser til, må bare forsikre meg om at også påfyllingen fungerer før jeg gjør noe mer med dette.

Ole

Olemann

#9
Da har jeg funnet ut av dette, etter en prat med den indiske Reva mekanikeren igjen.

Tappepluggen er den som er i bunnen av bildet i forrige innlegg, men det må ikke fylles på i lufte-ventilen.
Det er en egen påfyllingsskrue, og det fungerer på samme måte som påfylling av girolje på drevet på en påhengsmotor. Skruen er øverst til venstre i samme bilde.
Ble tipset om vanlig 70-90 girolje, så da tester jeg nok ut dette senere i sommer.

Blir spennende å se om trikkelyd og kjørelengde bedrer seg etter skifte av olje.

I alle fall en meget mer praktisk pendler-transport enn MC som jeg hadde før!

edyrli

Høres veldig greit ut. Vet du hvor mye olje som skal på? Tør ikke ta på det samme jeg tapper av i tilfelle den har mistet litt olje over tid.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann


Lett, fyll på til det renner ut.....

Men; jeg ville målt det jeg tapper for å ha en viss kontroll :-)

edyrli

Hvis man skal fylle opp til påfyllingshullet er jo saken grei :), Takk for tipset!
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Tommy

Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

Olemann


Da er jobben gjort og min kjære Reva har ny frisk olje på diffen sin!

Merket ikke noe forskjell på speed i en bakke jeg vet eksakt hvor fort den går, men blir spennende å se om kjørelengden endres, tror nok ikke det, men noen har påstått de har fått det som resultat.

Var lett å tappe av, men tok lang tid å fylle på.  Vanskelig å komme til og måtte bruke en smørekanne for å få oljen inn i det lille hullet (på midten av diffen kl. 09.)

Valgte helsynt olje 75W 90 da jeg tror den er bedre i kaldt klima enn den vanlige mineral 80W 90.

Fikk på ca 700ml, men måtte kjøre den 50 m før siste påfyll da bare 500 ml gikk på før kjøringen.

Mvh Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA