Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf overoppfyller forventningene til eiere

Startet av aalbork, torsdag 29. september 2011, klokken 08:51

« forrige - neste »

aalbork

Familien har nå vært stolte elbileiere i fire dager og trives så langt veldig bra med det. Det er en del å sette seg inn i både når det gjelder kjørestil, det å være elbilist og ikke minst hvordan bilen faktisk fungerer.

Tenkte jeg skulle skrive ned litt om opplevelsen og etterhvert som jeg finner ut mer om bilen vil jeg legge ut teknisk informasjon. Foreløpig blir det nok mest spørsmål, men jeg håper jeg etterhvert bygger meg opp kompetanse til å kunne bidra litt tilbake til forumet. Har lest en del her inne og det virker som et forum med en særdeles god tone og som består av fantastisk kunnskapsrike og svært hjelpsomme deltakere. Veldig imponerende!

Kjøreteknikken kommer nok mer under huden etterhvert, men det er fasinerende hvor energieffektiv elmotoren er, som i snitt bruker 1,35 - 1,4 kWh på å flytte nesten 1,7 tonn bil 10 kiliometer. Det å ha EL skilter, synes jeg å merke provoserer enkelte. Særlig når jeg ikke greier å holde fartsgrensa opp sjømannskolebakken. De freser demonstrativt forbi for å få plass 5 meter lengre frem i køen som venter over bakkekulen.

En ting jeg undres litt over er bruken av ladeplassene i sentrum. Såvidt jeg forstod på trafikksjefens etat parkerer Elbiler gratis på alle kommunale parkeringsplasser. Der det er tidsbegrensning, må man bare ned og stille skiven i frontruta. Jeg ble derfor litt forundret da jeg så at på 3 av 4 ladeplasser nær min jobb, stod det Elbiler uten være tilkobletladesøylen. Jeg kommer nok ikke til å ha så stort behov for å lade på kommunale ladeplasser, og kommer til å parkere på andre kommunale plasser, de gangene jeg kjører til jobben. Men hvis jeg skulle ha behov en dag, er det frustrerende ikke å få ladet fordi noen bare har parkert der. Vil det ikke svekke argumentasjonen for å få flere ladeplasser hvis de bare brukes som ordinære parkeringsplasser?

I dag fikk jeg ca 15 min mellom to kraftige skybrudd til å kikke litt nærmere på bilen. Det var desverre for vått til å krype under, så jeg fikk nøye meg med å lette på panseret. Fikk ikke så god tid til å finne ut hva alt var, og er også litt usikker på hva ting heter på Elbilsk, og er derfor takknemmelig om noen korrigerer meg på språket. Under inspeksjonen fant jeg en ting jeg korrigerte og et par jeg vil se nærmere på. Har også lurt på å levere batteriene til kontroll hos Reacc.

Det første jeg merket var at - polklemmen på 12-Voltbatteriet kjentes rellativt løs. Her kunne det på sikt oppstått et øyeblikks open loop, som jeg har sett ikke er gunstig for laderen. Batteriet har ladeindikator som indikerte grønt, så helt galt var det nok ikke. Er slike indikatorer generelt til å stole på? Polklemmen ble foreløpig bare strammet da jeg ikke turte koble fra, ettersom jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg kobler fra hovedbatteriet. Senere blir det rengjøring av poler og måling av elektrolytt.

Neste observasjon var at sentrallåsen ikke låser ladeluka. Det er en hake på den som trolig er til låsen. Det kan jo være greit å få i orden så ingen kødder med ladekabelen.

Det neste jeg observerte var at isolasjonen på noen av kablene som er tilkoblet det jeg tror er et lavpass nettfilter (bildet varme kabler_nettfilter_spm) bar preg av å ha vært varm. Det står på enheten at den kan være varm, så det er kanskje ikke så rart. Men fikk likevel lyst til å kontrollere tilkoblingene. Kan noen svare på om dette faktisk er et lavpass nettfilter?

Så fant jeg en bryter med rød hette. (Bilde Motorrom med rød knapp). Uten å vite hva den er til, turte jeg ikke trykke på den. Den står ikke nevnt i instruksjonsheftet som følger med fra Enviro. Det er i grunnen en del jeg savner i det heftet. Hvis noen vet hvilken funksjon denne bryteren har, er jeg takknemmelig for svar.

Et par steder sitter det noen kryptiske blå skilt der det er kryset på H6 (bilde servicekode_spm)

Bak 12-Voltsbatteriet sitter det en plastboks + ledningen går inn i. Det ser ut til at det sitter noen sikringer og reléer der inne.

Da jeg kom til det jeg foreløpig kaller strømretter, (Antar den innholder både traksjonsstrømretter (vekselretter), likeretter, laderegulator og muligens enda mer) begynte det å hølje ned igjen. Rakk dessverre ikke å løsne plastlokket for å se om det er her man muligens kan koble bra hovedbatteriet, men antar det sitter noen sikringer og annet snask under der. "Strømretteren" er i alle fall fra 2004, og har derfor tydeligvis vært skiftet på et punkt.(Bilde Strømrettter_spm_apr...)

Under bruk av bilen har jeg ellers observert at det virker som om håndbrekket virker på framhjulene. Det gir startsperre når bilen er i lav fart v<? km/t). Når bilen har kommet opp i fart, fortsetter den å trekke selv om brekket settes forsiktig til. Brekket virker litt langt, og ettersom det tydeligvis ligger en forrigling her må jeg finne ut litt mer før jeg begynner å justere.

Av forreløpig dokumentasjon har jeg nå serviceheftet fra elektrolux og instruksjonsheftet fra Enviro. Skulle svært gjerne fått tak i verkstedmanualer og koblingsskjema for både 12 volt og 132 volt anlegget.

Finnes det tilgjengelig diagnoseverktøy for bilen? Har forsøkt å bruke kjørekomputeren til å vise strøm, temp etc. Det var imidlertid en del forkortelser som ikke var så lett for en som ikke kan fransk. Noen som sitter på oversikt/oversettelse over frokortelsene?

Kunne vært artig å vite hvor mange her på forumet kjører Kangoo? Og er det mulig å finne ut noe sted hvor mange elektriske Kangooer som fremdeles er registrert her i landet? Hører gjerne fra andre kangooeiere.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Thomas Parsli

Sitat fra: aalbork på mandag 05. september 2011, klokken 01:32
Det å ha EL skilter, synes jeg å merke provoserer enkelte. Særlig når jeg ikke greier å holde fartsgrensa opp sjømannskolebakken. De freser demonstrativt forbi for å få plass 5 meter lengre frem i køen som venter over bakkekulen.

Jeg legger meg helt til høyre og setter ev. på nødblink hvis bilen bak blir for hissig.
Da skjønner de ihvertfall at jeg ikke kan kjøre fortere. (Det er nok hastigheten de blir hissige av, ikke skiltet)

Sitat fra: aalbork på mandag 05. september 2011, klokken 01:32
En ting jeg undres litt over er bruken av ladeplassene i sentrum. Såvidt jeg forstod på trafikksjefens etat parkerer Elbiler gratis på alle kommunale parkeringsplasser. Der det er tidsbegrensning, må man bare ned og stille skiven i frontruta. Jeg ble derfor litt forundret da jeg så at på 3 av 4 ladeplasser nær min jobb, stod det Elbiler uten være tilkobletladesøylen.

Dette har vært diskutert mange ganger før, søk i forumet...

Sitat fra: aalbork på mandag 05. september 2011, klokken 01:32
Neste observasjon var at sentrallåsen ikke låser ladeluka. Det er en hake på den som trolig er til låsen. Det kan jo være greit å få i orden så ingen kødder med ladekabelen.

På Peugeot og Citroën holder det ofte å smøre låsemekanismen.

Sitat fra: aalbork på mandag 05. september 2011, klokken 01:32
Finnes det tilgjengelig diagnoseverktøy for bilen? Har forsøkt å bruke kjørekomputeren til å vise strøm, temp etc. Det var imidlertid en del forkortelser som ikke var så lett for en som ikke kan fransk. Noen som sitter på oversikt/oversettelse over frokortelsene?

Jeg tror Actia 3 / Peugeotplanet fungerer med Kangoo, den koster rundt 1000,- men forutsetter at du har en PC med Windows XP eller eldre. Kan kjøpes på http://www.chinaobdshop.com/ eller ebay.
Hvis du er i tvil, kan du låne min (med PC;)

Sitat fra: aalbork på mandag 05. september 2011, klokken 01:32
Kunne vært artig å vite hvor mange her på forumet kjører Kangoo? Og er det mulig å finne ut noe sted hvor mange elektriske Kangooer som fremdeles er registrert her i landet? Hører gjerne fra andre kangooeiere.

Registrerte Kangoo finner du i tall fra OFV.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hkaspenberg

Sitat fra: aalbork på mandag 05. september 2011, klokken 01:32
Særlig når jeg ikke greier å holde fartsgrensa opp sjømannskolebakken. De freser demonstrativt forbi for å få plass 5 meter lengre frem i køen som venter over bakkekulen.
Den har jeg "slitt" med siden jeg kjøpte min første elbil, en Kewet, i august 1999. Det er utrolig hva slags manøvre jeg har blitt utsatt for oppover den bakken i åras løp.  ::) Kanskje vi skulle presse på for å få den ned fra 70 til 50-sone? Det er jo egentlig litt uforsvarlig med 70 her, oversikten er så som så, det er mange syklister etc, i hverfall hvis man sammenlikner med hva som er regulert til 60 eller 50 andre steder...

;-D Hans (som bor rett ovenfor Jacobs på Holtet)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 05. september 2011, klokken 08:36
Jeg tror Actia 3 / Peugeotplanet fungerer med Kangoo, den koster rundt 1000,- men forutsetter at du har en PC med Windows XP eller eldre. Kan kjøpes på http://www.chinaobdshop.com/ eller ebay.
Hvis du er i tvil, kan du låne min (med PC;)

Ville prøvt å låne først.

Ellers er det jo Renault Clip eller noe slikt som dekker Kangooen. Kan muligens være behjelpelig med å skaffe en slik om det ønskes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

aalbork

Takker, det var ikke så gal pris heller.  :)

Er alle SW-versjoner bakoverkompatible så de også kommuniserer med en 2002 mod elektrisk avart?

@Hans. Ja, 50 er nok en bedre elbilhastighet  ;). Jeg har også sett flere skumle episoder i bakken, mellom bil og syklist. (Bor i Lambertseterveien mellom Kastellet og Oberst Rodes vei).

K
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

aalbork

Jeg er litt i tvil om hvor jeg bør poste observasjoner, spørsmål og, kanskje etterhvert tips, for "gammelRenault". Renault-mappen virker dedikert for nyeste generasjon Renault.

Lørdagen ga en god halvtime til studie av Kangooen. Jeg hadde tenkt å kontrollere 12V-batteriet da jeg misstenker at det nok har sittet noen år og slik jeg har forstått det, på en del andre biler, kan være kritisk hvis det skulle svikte. Batteriet har mulighet for merking av montasjeår fra 2000 til 2009, så det er i alle fall 3 år gammelt. Indikatoren på batteriet er grønn. Men det sier vel mest noe om spenningen, ikke hvor god form batteriet egentlig er? Har misstanke om at det ikke står helt bra til ettersom det er tydelig hørbar endring i sevopumpens turtall i takt med retningslyset.

Batteriet har en merkekapasitet på 45 Ah. Vil det ha negative konsekvenser for bilens ladeutrustning å sette inn et batteri med større kapasitet? Forbruket vil jo fremdeles være det samme. Jeg tenker samtidig å sette inn en vedlikeholdslader som er i gang når bilen er tilkoblet 230V-nettet. Er det et vanlig startbatteri eller annen type batteri som brukes som 12V-batteri?

Vel, jeg kom ikke så langt at jeg fikk koblet batteriet fra. Jeg begynte med å løsne dekselet over det jeg kaller strømretteren (excuse my elbilsk). Der fant jeg to koblingsbrett. Ett for 230V AC og B+ til 12V-batteriet (bilde: koblinger nett og 12 voltbatteri) og ett for tilkoblinger for hovedbatteri med tilhørende kretser. (bilde: koblinger for hovedbatteri + div).

På tilkoblingsbrettet for hovedbatteriet sitter batteriledningene nederst til venstre og ganske tett, og det er heller ikke intuitivt lett å se hvilken sikring man skal koble fra for å være sikker på at enheten er helt spenningsløs. Så langt har jeg heller ikke funnet andre steder der en kan fraskille hovedbatteriet uten å ta ned batterikassen og koble fra der. Jeg får evt lage meg noen gummihylser som kan festes godt på batteriledningeneskabelsko når de løsnes.

Sikringen øverst til venstre har den øvre tilkoblibingen merket "+CA" og en "S" ved siden av til venstre. På høyre side av sikringen Står det "CHAUF" (antar det er Chaufage - Varme). På dette punktet er det tilkoblet to ledninger. Den røde antar jeg går til varmekretsen (sammen med den svarte ledningen koblet øverst til høyre) og den svarte går til boksen jeg hittil har kalt "Nettfilter"(bilde: Varme kabler_nettfilter).

Den andre sikringen har også øvre tilkobling merket "+CA" men har ingen ytterligere merking og er antakelig tilkoblet under brettet.

De tre tilkoblingene fra midten og på skrå ned mot høyre er merket hhv: "-ALT", "+" og "E". "-ALT" og en ledning fra nettfilteret ser ut som de går til ladetkontakten på siden av bilen. "+" og "E" er koblet direkte til nettfilteret.

Jeg skal forsøke å lage et koblingsskjema på bilen nå mens den fungerer. Det hjelper litt til å få forståelse for hva de enkelte enhetene  er, og ikke minst så jeg har noe å feilsøke etter den dagen det butter. Hvis interesse, legger jeg ut info etterhvert som jeg finner ut av ting. I mellomtiden er jeg svært takknemmelig for tips og hjelp. Det er svært lite å finne av teknisk info om denne bilen på nettet. Så hvis noen kjenner en mormor som har en fetter som kjenner en som har hørt om noen som har noe info de kan tenke seg å dele en kopi av, så hadde jeg vært svært takknemmelig. Har så langt brukerveiledningen på svensk som fulgte med bilen fra Enviro og vedlikeholdsprogram på fransk electrolux la ved et av svarene til meg.

Kim
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

Elmo

Sitat fra: aalbork på mandag 12. september 2011, klokken 11:58
Jeg er litt i tvil om hvor jeg bør poste observasjoner, spørsmål og, kanskje etterhvert tips, for "gammelRenault". Renault-mappen virker dedikert for nyeste generasjon Renault.
Renault er vel Renault. Så lenge tittelen i tråden er relevant er jo ikke det noe problem

Sitat fra: aalbork på mandag 12. september 2011, klokken 11:58
Jeg tenker samtidig å sette inn en vedlikeholdslader som er i gang når bilen er tilkoblet 230V-nettet. Er det et vanlig startbatteri eller annen type batteri som brukes som 12V-batteri?
Skulle anta du kan gjøre som noen av oss gjør på PSA. Koble vedlikeholdslader for 12v på hovedbatteriet.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3022.msg24734.html#msg24734

Du kan forresten sjekke 12v batteriet med samme metode som oss også: http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Test_av_12V_batteri
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Økobon

Hei. Nå er jeg også med i kangoo gjengen. Kjøpte en 2004 modell fra Audi bruktbil AS, som hadde kjøpt opp bilene i konkursbodet etter Enviro Drammen etter det jeg oppfattet. Den var 2 seter men fikk med baksete m. sikkerhetsbelter, så jeg skal få den registrert som 5 seter.
Denne kangooen har også et lite agregat så du får ekstra kjørelengde. Så den er en slags hybrid,men er like vel regnet som EL-bil.
Sist søndag kjørte jeg fra Lierskogen til Fenstad (ca1,5 mil sør for Eidsvoll). Det gikk bra sjølv om den hadde bare 46% lading da jeg startet. Mandag kjørte jeg fra Fenstad til Rena med god margin.
Jeg håper også å komme i kontakt med andre Kangoo eiere for å utveksle erfaringer og kunskap.
Men er det da mest riktig å sktive under Reneault ?
Surnadal. Renault Kango 2004 m.Range extender fra september 2011.

Elmo

Sitat fra: Økobon på fredag 14. oktober 2011, klokken 23:52
Jeg håper også å komme i kontakt med andre Kangoo eiere for å utveksle erfaringer og kunskap.
Men er det da mest riktig å sktive under Reneault ?
Ja.
Og gjerne få inn litt info på elbilwiki etter hvert  http://www.elbil.no/wiki/Renault
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vikingo

Kan nokon her anbefale meg å kjøpe ein 02 Kangoo?

Paul K. G.
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA