Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det noen som har hatt noe problem av noen art i løpa av tiden som leaf kjører

Startet av olehenrikfjeld, tirsdag 08. mai 2012, klokken 13:33

« forrige - neste »

hkaspenberg

Sitat fra: cra på tirsdag 24. april 2012, klokken 09:15
Sitat fra: elektrolux på mandag 23. april 2012, klokken 19:07
Bilen drar gjerne opp til 250A ut av batteriet, mens vi regner 150A som maks tilrådelig. Det er nesten umulig å ikke overskride 150A uten å ha en slags strømmåler å følge med på.

Jeg har akkurat installert Robometer, men har ikke fått prøvd det mer enn noen få kilometer, men jeg vil likevel nesten påstå at det er umulig å ikke overskride 150A punktum.  :-\  I alle fall hvis det er flere enn deg selv i trafikken. Den smetter utrolig fort opp over 200A når man setter bilen i gang.
Hmm, det var da pussig. Jeg fikk mitt montert av Mesteren selv, og i jevnt 60km/h på flatmark trekker bilen mellom 40-60A. I 75 km/t rundt 80A. Ved igangsettelse på flatmark sjelden over 100A. Opp Kongsveien i Oslo, en beryktet "elbildødare", begrenser jeg strømtrekket til 120-130A og oppnår en hastighet på 55 km/h litt avhengoig av SOC og pakkespenning. Bakken stiger helt jevnt fra 10 moh til drøye 150 moh over ca 1.5 km.

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 24. april 2012, klokken 09:25
Hmm, det var da pussig. Jeg fikk mitt montert av Mesteren selv, og i jevnt 60km/h på flatmark trekker bilen mellom 40-60A. I 75 km/t rundt 80A. Ved igangsettelse på flatmark sjelden over 100A. Opp Kongsveien i Oslo, en beryktet "elbildødare", begrenser jeg strømtrekket til 120-130A og oppnår en hastighet på 55 km/h litt avhengoig av SOC og pakkespenning. Bakken stiger helt jevnt fra 10 moh til drøye 150 moh over ca 1.5 km.

Mitt Robometer er montert av en skikkelig amatør (meg selv).  :D Så snart jeg er oppe i fart så ligger forbruket på 40-60 tror jeg ja. Jeg har som sagt bare fått kjørt et par korte turer i smug siden bilen ikke er EU-godkjent enda (time på fredag!), så jeg har kanskje vært mer på utkikk etter UP enn etter utslag på Robometeret. ;)  Det er også mulig (og sannsynlig) at foten fortsatt er innstillt på Caravellebruk, siden Thinken har stått på Lecablokker noen måneder.

Nå som Robometer er installert har jeg i alle fall alle forutsetninger for å kunne tilpasse foten til pen behandling av batteriene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

olehenrikfjeld

Da har jeg lagt nok en dag med elbil bak meg, og allerede merker jeg at strømforbruket går ned. Idag startet jeg med 100% og endte på 25% når jeg var framme ved 47 kilometer. Omtrent samme på vei hjem igjen - men da kjørte jeg nok mer i 90 enn 80.

Jeg ser dessuten at det ikke er det minste problem å ligge i 80 på motorveien - det er det bemerkelsesverdig mange andre som gjør også. Pussig nok tar jeg meg i å rynke litt på nesen av de som suser forbi i 120 - selv om jeg var en slik selv for bare noen dager siden.

Det er pussig hva det gjør med en å kjøre elbil. I ettermiddag kjørte jeg konas Peugeot, og syntes det var noe rart når bilen mistet fart i nedoverbakke - så satte jeg bilen i fri  :)

Jeg tipper jeg kunne spart ganske mange prosent av bensinforbruket hvis jeg hadde kjørt med like mye fokus på bevegelsesenergi i gamlebilen. Velvel, nå kan jeg jo bare flire og suse forbi bensinpumpene i det store og hele.

Jeg tror robometer er litt utenfor rekkevidde for meg sånn foreløpig - jeg skjønner jo blant annet at jeg må ned med batteripakka for å få det på plass. Nicometer, derimot, skal inn. I mellomtiden takker jeg for tips om å høre på lydene fra motoren. Det er jo to ganske distinkte lyder - ulinga fra girkassa og så summinga fra motorstyringa. Den siste sier jo det du trenger å vite, når du bare evner å lytte.

Jeg har forøvrig lagt merke til en ting: energimeteret oppfører seg ganske underlig - nesten uansett hvordan jeg kjører, så virker det som om meteret detter veldig fort fra 100-80, og deretter bruker laaaang tid ned til 60. Derfra til 30 går det ganske fort igjen, før det igjen bruker lang tid til 20. Hva er det jeg ser? Kan jeg rett og slett oversette dette til kurve som viser hvordan akkurat min batteripakke lader seg ut, eller er det en feil på måleren?

Og til slutt: takk for gode innspill, alle sammen! Dette forumet er jo gull verdt!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Yeyeye

Det er bare å gratulere;)
Enda en fornøyd Thinkeier. Artig å høre hvor like vi alle er som ferske og nyinnvide i elbilverdene. Tenker da på reaksjoner som stress i trafikken og lignende. Plutselig er det på en måte greit å sulle avgårde i til tider litt lavere tempo en de mest stressa folka.
Bare for å sikre mot missforståelser, du hadde bestilt ODB kontakt fra Nikolay ja ? Kabelen hans har litt innmat også, så hvilkens som helst funker ikke akkurat.

Lykke til videre og velkommen inn i varmen;)

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

olehenrikfjeld

Takk for det!

Ang. kabel: jeg har bestilt en generisk RS-232 - OBD2-kabel, og så har jeg vel bare tenkt at den passer i serieporten på Palm M505en min. Men det gjør den kanskje ikke?

Jeg har fått flere tips om å kjøpe kabel av han som har laget meteret, og det vil jeg gjerne, men hvordan gjør man det? står ingenting om bestilling av slikt på nettsiden? Hva koster den, for eksempel?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.


cra

Sitat fra: olehenrikfjeld på tirsdag 24. april 2012, klokken 19:19
Jeg tror robometer er litt utenfor rekkevidde for meg sånn foreløpig - jeg skjønner jo blant annet at jeg må ned med batteripakka for å få det på plass.

Si ikke det. ;)  Jeg tenkte også slik, men etter "et enormt press fra forumdeltakerne" ga jeg etter, og skaffet meg det som trengs for å ta ned pakka (fordi jeg måtte skifte bakaksling). I samme slengen monterte jeg RoboMeter. Jeg tok bilder underveis, og instalasjonsveiledningen for RoboMeter i Think kal nå lastes ned fra http://elbilhjelpen.no  ;D

Selve prosessen med å få bilen opp og batteripakka ned står det litt om i tråden "Tidsforbruk på bytte av bakaksling" http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4484.0.html. Jeg har tatt noen bilder av prosessen underveis; skal se om jeg kanskje kan sette det sammen til en liten "Hvordan ta ned batteripakka uten tilgang til fullskala verksted"-manual. :)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Figgen

Prisen som eg nyleg betalte var USD 267 for  "OBD interface, palm Y serial/usb cable,  SD card with software for easy installation".    I har eg kjøpt eg ein fint brukt Palm 505 i originalpakning med CD og utstyr for ca. 50 USD gjennom ebay.com. 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

El rayo

Gratulerer med elbil!

Har ikke lest alle svarene ennå, men ser at jeg lader litt annerledes.
Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 22. april 2012, klokken 17:02
Jeg trillet inn i gården med energimeteret så og si på 0% (kjørte VELDIG pent de siste tre kilometerene, men merket ikke noe reduksjon i effekt).
Jeg opplevde det samme på første tur. Dette tyder på at energimeteret er blitt litt pessimistisk med tiden. Jeg kjørte 25 km dagen etter med energimeteret på 0. Du behøver ikke gjøre noe med dette før du har nikometeret, da kan du holde øye med batterispenningen. Den bør ikke gå under 100V. Bilens egen elektronikk lar spenningenen gå mye lavere enn dette og det kan være drepen for gamle batterier.

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 22. april 2012, klokken 17:02
2) Tidligere eier sier: "ikke bruk friskluft/varmeapparat i det hele tatt". Jeg tenker: selve vifta kan da umulig bruke så mye strøm? Det må da være varmeapparatet som jeg må ligge unna? Bilen dugger jo igjen på et blunk hvis vifta ikke går.
Du har rett, vifta kan brukes, men det er like effektivt å ha en liten gløtt på sidevinduet; 2 - 3 mm er nok. Jeg synes at "defroster"-stillingen fungerer dårlig, det er bedre å kjøre all luft opp og la alle 4 spjellene peke mot vinduene. Det er også oppvarmet frontrute som er veldig effektiv (dersom ruta er byttet kan det hende at den er uten varmetråder). Den er koblet sammen med varmetrådene i bakruta - samme knapp. Den trenger ikke brukes hele tiden.

Biler som er tørre inni dugger mindre. Sjekk under luka i bagasjerommet om det er vått der. Det har oppstått lekkasje fra hengslene til bakluka på noen biler. Dette ble etter flere forskjellige metoder fikset med innvindige takrenner (klar 8 mm plastslange) som går fra "kopper" under hengslene og ned gjennom hjulkassene bak. Innvendige sidepaneler ble montert samtidig for å skjule takrennene.

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 22. april 2012, klokken 17:02
3) I 80-90 km/t er det en del støy fra dekkene. Finnes det noen enkle støydempingstriks? Noe fra biltema som kan klistres på med god effekt?
Det er en del støy fra hjulkassene bak. Sidepaneler bak (ekstrautstyr på biler med 4 høyttalere) demper støyen. Noen biler har også en støydempingsmatte under dashbordet, den hjelper først og fremst mot høy (i frekvens) piping fra motorstyringen.

Sitat fra: olehenrikfjeld på søndag 22. april 2012, klokken 17:02
5) Bilen er 10 år, og tidligere eier har brukt den slik: kjøre 4,5 mil, lade på jobben, kjøre 4,5 mil tilbake - lade om natten. Jeg skal gjøre akkurat det samme. Alle vannservicer er fulgt. ingen skader. ingen feil. Hva tror dere som vet mer enn meg om dette - vil den klare dette i to år til, hvis jeg passer godt på den?
Min 2000 modell går like bra som da den var ny enda og det kommer nok din også til å gjøre om 2 år. Man må fylle vann oftere enn bilen gir beskjed om ("battery service required") selv, ca hver 3000 km.

Batteriet har mest selvutlading (ca 10% første døgnet) mens det er varmt (25 - 35 grader) rett etter at ladingen er ferdig. Jeg setter på lading med koblingsur slik at bilen akkurat er ferdigladet når jeg jeg skal dra. Koblingsur vil før eller siden gå i stykker. Man kan i stedet sette på lading rett før man legger seg. Dersom du bare skal kjøre 45 km er dette ikke så viktig - du har nok rekkevidde uansett. Men dette er noe man bør være oppmerksom hvis bilen blir stående noen dager, f.eks. i helgen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 23. april 2012, klokken 17:30
Er det noen måte å "lære" energimeteret hvor landet ligger, på en måte?
Energimeteret kalibreres på 100% hver gang bilen lades fullt og på 0% hver gang batteriet tømmes helt. Men ikke gjør noe med dette før du har nikometeret på plass.

En overgang til vanlig bil kan ikke brukes. Protokollen/kommunikasjonen er laget spesiellt av Think og pinnene på OBD-kontakten er forskjellig. Det er 2 pinner til kommunikasjon med BMS (Battery Management System), 2 pinner til AirBag, 2 pinner til motorstyring og 2 pinner til laderen i tillegg til +12V batterispenning og jord. Den baserer seg på SiADiS (Siemens Automotive Diagnostic System, som VW brukte), men er omgjort til å måle verdier som er aktuelle for elbil i stedet for verdier som er aktuelle for en forbrenningsmotor. Kabelen som Nikolay lager inneholder mye elektronikk og er helt nødvendig for at Palm m505 skal vise riktig - eller noe i det hele tatt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

olehenrikfjeld

Nok en gang, takk for mange gode svar! Har nå skrinlagt planen om å bruke generisk OBD2-seriell kabel. Kabel til Nicometer er bestilt fra Nikolay og er på vei i posten!
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA