Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Pod point 16A ladepunkt ferdig installert i garasjen

Startet av Tranquil, søndag 12. februar 2012, klokken 18:35

« forrige - neste »

Tranquil

Satt og leste gjennom Fra en bussjåførs synspunkt på jakt etter rett topic men startet et nytt da siste svar der var nesten ett år gammelt.

Vet at det er mange meninger om det jeg kommer til å skrive nå men må få det ut   :)

Ble litt frustrert på vei til jobb i dag; "Kø" i bussfila pga en elbil...
Det var ikke en av de elbilene som ikke gjør mer enn 55-60 km/t men en av de alle nyeste fra Japan i den hastigheten.
Bak denne lå en annen elbil, som ga tydelige indikasjoner om at farten kunne økes litt, deretter en drosje som opplagt fortalte sin passasjer hva han mente om hastigheten (armbevegelsene indikerte Italienske aner), bak den lå jeg en liten stund før bussen bak meg begynte å teste fjernlysene sine.
For meg var det uproblematisk å løse min bakenfoliggende sjåførs frustrasjon; ett par blink til venstre, opp med høyrefoten og vri litt på rattet. Deretter blinke ett par ganger til høyre, litt ned med høyrefoten og vri litt på rattet. (For så å bli liggende bak bussen jeg akkurat hadde sluppet forbi og bli hentet igjen av en drosje...)
Vegtrafikkloven kapittel II § 6. Avsnitt I sier:
Fartsregler.

   Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Slipp de som kommer bakfra forbi!
Buss, drosje, MC eller annen el-bil! Spiller ingen rolle. Det kan være grunner, andre  enn å teste din tålmodighet, til at de vil forbi; Er du 100% sikker på at "den idiotiske drosjesåføren" ikke har en fødende kvinne, en unge med pustevansker eller en eldre mann med påbegynnende hjerteinfarkt i bilen?
Leser man forholdene dit hen at trafikken bak henter en igjen leser du ikke nødvendigvis feil men litt anderlesdes enn noen andre. Det bør respekteres fra begge parter.
Henter man igjen en annen bil; slapp av, vent til vedkommende foran finner en egnet lomme i trafikken.
Og; ikke hytt med neven og tut når du "endelig " kommer forbi!

Jeg tråkker kanskje i et vepsebol her men vi er i bussfila på nåde.
Kommer den dagen da mora til en stortingspolitiker parkerer tøfflene for godt i sykebilen på vei til sykehuset pga en elbil med dårlige batterier som sto på sin såkalte rett til å ligge i bussfila i 50 km/t...

Slipp frem og ikke mas på å bli sluppet frem. Det er den beste reklamen vi i elbil kan få.
Startet med El-Saxo som fikk et kort liv...
C-Zero til kona og eNV-200 som jobbebil.

Thomas Parsli

Jeg har kjørt Asker-Oslo t/r i syv år (rundt 1500 ganger t/r mao.) i kollektivfeltet og har vel opplevd dette en håndfull ganger (dvs. jeg har ligget så nærme at jeg har sett hva som skaper køen).

Min observasjon er at dette er mennesker som ikke evner å forholde seg til andre mennesker og problemstillingen har lite med elbil å gjøre, selv om de rammer oss som gruppe.

Den treigeste lå i 50km/t fra Sandvika til Forebu, så aldri i speilet, flyttet seg ikke når jeg blinket eller tutet (å tute satt langt inne) og når jeg tittet på personen ved Fornebu så han/hun stivt fremover og tenkte åpenbart på helt andre ting enn å kjøre bil...
Jeg har litt mindre sperrer på å tute nå, og forhåpentligvis stopper personen så vi kan ta en hyggelig prat.

Jeg har også ligget bak langt flere busser og taxier som har kjørt like sakte, men det er åpenbart enklere å akseptere blandt deres kollegaer...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Tranquil på tirsdag 31. januar 2012, klokken 10:52

Ble litt frustrert på vei til jobb i dag; "Kø" i bussfila pga en elbil...
Det var ikke en av de elbilene som ikke gjør mer enn 55-60 km/t men en av de alle nyeste fra Japan i den hastigheten.

Slipp frem og ikke mas på å bli sluppet frem. Det er den beste reklamen vi i elbil kan få.

Dette var nok elbil i bussfil sabotør som ønsker at det snart blir slutt på at elbiler har adgang til kollektivfeltet.
Egentlig hadde det ikke hjulpet om det var en som ikke kunne kjøre raskere.

Vis hensyn.
Nå har jeg observert trafikken både fra fossilbil feltet og fra buss noen tid og er ikke imponert over utviklingen.
Mye hensynsløs kjøring av elbil førere (dog ikke de fleste). Noen mener at de har forkjørsrett både når de skal fra kollektivfelt og inn i kø, og i forhold til de som skal innpå eller befinner seg i den delen av kollektivfeltet som ikke er kollektivfelt men akselerasjonsfelt. Uppmerksomme på de farlige steder der noen må krysse kollektivfeltet ved avkjøringer. De som krysser har vikeplikt men det er lov å hjelpe til.

Det siste er forsåvidt sant men når en forventer at en slipper inn i køen der kollektivfeltet slutter, kan en gjerne være litt hjelpsom der andre skal inn på vegen også. Litt hensyn og glidelås her og der er bare av det gode både for fossilbilister og elbilister.

Snikkjøring i kø (bruke busslommer) ved å late som en er kollektiv trafikk øker heller ikke populariteten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Det kan ikke understrekes ofte nok: Vi har tillatelse til å bruke kollektivfeltet så lenge vi ikke hindrer kollektivtrafikken!
Får vi mange egoister som hevder "rett", mister vi vår midlertidige tillatelse.

Noter bilnummeret hvis det er mulig, og send vedkommende en melding om nettopp dette.
Nok en oppgave for foreningen?   Eller hvermanns plikt?


Kjære elbilist!
(Dato....)  kjørte jeg etter deg sammen med andre frusterte kollektivbrukere på strekningen xxx til xxx.
Hastigheten var lavere enn tillatt uten at jeg kunne se noen spesiell årsak til dette.
Hvis du av en eller annen årsak må kjøre sakte, vær vennlig å slippe kollektivtrafikken forbi.

Husk at vi elbilister ikke har "rett" til å benytte kollektivfeltet, bare en midlertidig tillatelse så lenge det ikke hindrer kollektivtrafikken.

Underskrevet med fullt navn
Gjerne også "nick" og www.elbilforum.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Jeg slipper alltid forbi både busser og taxi'er, ser jeg de komme bak med dårligere tid. Ved fletting så legger jeg meg heller inn litt før, så taxien kan smette inn i luka foran. Små ting, som de ubevisst vil sette pris på... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

norwegian123

Jeg støtter fult ut det som er sagt her. Jeg kjører daglig fra Asker til Oslo og har registrert en negativ utvikling i måten elbilister opptrer på, spesielt der hvor kollektivfilen møter akselrasjonsfilen. Minner mer og mer på sykkelracet som pågår om sommeren. Hadde vært fint om noen kunne kommet opp med en topp 10 liste: hvordan opptre som hensynsfull elbilist. Problemet er vel bare at de dette angår er ikke lesere av dette forumet.

gbzdoc

Tror nok dessverre du har helt rett, på godt og vondt. Mange som kjøper elbil nå er ikke entusiaster eller søker informasjon på nettfora. De er, på godt og vondt, mannen i gata. Det er til og med de samme som sykler samme strekningen om sommeren... Vi vet jo hvordan noen av de tenker... ;-)

Vi får bare håpe flertallet er normalt oppegående og hensynsfulle mennesker, og at saueflokken dermed totaltsett blir sett på som en ok gjeng trafikanter. :)

hkaspenberg

Sitat fra: gbzdoc på mandag 05. mars 2012, klokken 12:55
Tror nok dessverre du har helt rett, på godt og vondt. Mange som kjøper elbil nå er ikke entusiaster eller søker informasjon på nettfora. De er, på godt og vondt, mannen i gata. Det er til og med de samme som sykler samme strekningen om sommeren... Vi vet jo hvordan noen av de tenker... ;-)

Her har vel gbzdoc ganske så rett. Vi ("besserwisserne") kan diskutere dette her inne til vi blir blå uten at det skjer noe særlig mer enn at vi blir blå. Derfor er dette er en oppgave for foreningen som bør gå ut vidt og bredt slik at også hvermansen-elbileier blir klar over at vi kan miste dette flotte privileget hvis vi ikke vet å oppføre oss.

(En liten historie fra E18 østgående ved Lysakerlokket sist fredag i 16-tiden. Buss kaster seg ut av busslomma og rett inn i siden på en passerende Mondeo. Her er det p.t. 60 sone (snart 80) og bussen har soleklar vikeplikt...)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Stjerneglis

#8
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 05. mars 2012, klokken 13:35
(En liten historie fra E18 østgående ved Lysakerlokket sist fredag i 16-tiden. Buss kaster seg ut av busslomma og rett inn i siden på en passerende Mondeo. Her er det p.t. 60 sone (snart 80) og bussen har soleklar vikeplikt...)

Feil.
Når fartgrensa er 60 eller mindre, har bussen forkjørsrett...

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html
se paragraf 7.5
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

cra

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 05. mars 2012, klokken 13:57
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 05. mars 2012, klokken 13:35
(En liten historie fra E18 østgående ved Lysakerlokket sist fredag i 16-tiden. Buss kaster seg ut av busslomma og rett inn i siden på en passerende Mondeo. Her er det p.t. 60 sone (snart 80) og bussen har soleklar vikeplikt...)
Feil.
Når fartgrensa er 60 eller mindre, har bussen forkjørsrett...

Kan evt. være at det er "vinterfartsgrense" som de har bestemt seg for at de "ikke gjelder". (ref.  p.t. 60 sone (snart 80)) :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Ved Lysakerlokket er det uansett 80 km/t som gjelder - det er ca 100 meter FØR 60 km/t skiltet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

7.5. (...) Bussføreren skal unngå fare.

Ingen i Norge har vel påkjørselsrett, kanskje med unntak av trikken. ;-)

Men skjønner noen bussjåførers irritasjon når bilster gasser på for å komme forbi mens de er på vei ut av lomma med blinklyset på... Men uansett gjelder "Bussføreren skal unngå fare", så får der være opp til politiet å avklare ansvarsforhold når det smeller...

hkaspenberg

#12
Sitat fra: Rio på mandag 05. mars 2012, klokken 16:21
Ved Lysakerlokket er det uansett 80 km/t som gjelder - det er ca 100 meter FØR 60 km/t skiltet.
Jo, det stemmer - var litt upresis. Jeg jobber på Lysaker brygge og kommer inn på E18 like før denne busslomma når jeg skal innover til sentrum om ettermiddagen.  Det skjer utrolig mye rart akkurat her, og bussførerne står for det meste. Innimellom kan det være riktig underholdende.  ;D F.eks: Buss #1 kommer og stopper midt i feltet. Buss #2 kommer før #1 har kjørt og stopper bakerst i feltet. Alt vel så langt. Men så kommer buss #3 og svinger inn først i feltet men kommer ikke helt inn så bakenden sperrer halve feltet. Buss #1 skal kjøre, blinker, svinger ut og kommer halvveis uti feltet og må stoppe fordi den sperres inne av buss #3. Etc. etc. Og der står jeg som tålmodig elbilfører og venter og bivåner det hele. Nå prøver buss #2 å komme ut... Makan. ::)

;.D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA