Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Møtedag

Startet av elektrolux, onsdag 22. august 2012, klokken 21:33

« forrige - neste »

elektrolux

Fikk anledning til en liten tur i en 80 km/t Twizy.

Bilen (La oss kalle dette bil, selv om det er snakk om 4 hjuls Moped/MC.) var helt klart preget av at den er produsert av et stort og seriost firma. Her er det ikke snakk om prototype, men et ferdig og velfungerende produkt, perfekt til smale og travle bygater. Aa kunne rekke haanden ut paa hver side av bilen for aa indikere at en vil inn der er nyttig og vil nok bli brukt flittig av de som er saa heldige aa kunne kjore en Twizy.

Dorene fungerte perfekt, og lot seg aapne og lukke med en pekefinger. Ingen skrangling, og presis styring. Under testen var det 28C og sol, uten at dette plaget meg. Hadde det fint og svalt inni bilen. Hvordan den fungerer i kaldere strok og uten varmeapparat gjenstaar aa se, men jeg tipper at det egentlig bare er snakk om aa kle seg riktig, og som om en skulle ut og sykle eller spasere. Derfor ser jeg ingen grunn til at ikke denne bilen burde kunne brukes ogsaa i Norge store deler av aaret.

Siden bilen er saa liten, har 4 hjul i stedet for 3, og relativ fast fjoring, blir det litt vugging fram og tilbake paa ujevne veier. Dette maa oppfattes som sporty, og ikke som en negativ egenskap. Motoren er akkurat passe til at bilen ikke oppfattes som treg, og den greier akkurat aa folge inspirert fransk bytrafikk.

Det jeg fryktet mest, og som alt for mange produsenter sliter med er ekkel lyd fra motorstyring og drivverk. Her utmerket heldigvis Twizy seg med en behagelig lyd ikke ulikt nye Think.  

Kona falt pladask for designen, "og vil ha en" Det samme vil jeg, men som vi alle vet er ikke dette mulig grunnet batterileien. Ogsaa i Frankrike sliter forhandlerene med aa forklare at en ikke kan faa kjopt bilen med batteri, saa kanskje det vil bli en endring paa dette.

Konklusjonen min er at dette er et perfekt kjoretoy for torre og solrike steder med tett trafikk, men som burde fungere bra ogsa til mer entusiastisk bruk i mindre egnete strok.

Denne er perfekt til 16 aaringen som skal trygt og tort til skolen, men det gjelder kun alle andre land enn Norge... Her i landet med isete veier er det best at 16 aaringene sklir rundt paa 2 hjul.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. august 2012, klokken 13:25
Denne er perfekt til 16 aaringen som skal trygt og tort til skolen, men det gjelder kun alle andre land enn Norge... Her i landet med isete veier er det best at 16 aaringene sklir rundt paa 2 hjul.

Ikke glem at det er like viktig at de ikke har noen som helst form for beskyttende bur rundt seg, og de skal pådra seg forkjølelse og lungebetennelse når de forflytter seg motorisert. ;)  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Takker for anmeldelsen. Ha en fortsatt god ferie :)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

arnejorg1

Test gjerne flere biler. Har du kjørt alle elbilene på markedet i Norge?
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

elektrolux

Har ikke kjort alle nei, men streber etter det.

Har faktisk til gode aa kjore Renault Kangoo og Clio.....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA