Forvarming med eller uten lader? Stor forskjell i kost?

Startet av knegg, søndag 29. desember 2019, klokken 13:19

« forrige - neste »

knegg

Jeg har Easee-lader og kan se hvor mange kW som går til bilen, uavhengig om den faktisk lader eller former.

Vil bare dele observasjonen nå i vinter der jeg aktivt bruker forvarming av kupe (og da inndirekte forvarming av batteri).

Easee har levert 266kWt til 120kr.
Tesla har mottatt 165kWt til 72kr.

Det er nesten 100kWt (50kr) i forskjell på levert fra veggen til det batteriet har tatt imot.

Jeg er litt usikker på om forvarming av bilen og batteriet faktisk lønner seg mens den står tilkoblet. Jeg kjører sjeldent over 30km daglig (15km tur/retur til jobben). I det jeg skrur på varme i bilen trekker den gjerne 8-9kW fra laderen.

Har det noe poeng å forvarme batteriet på så korte turer? Kupeen blir jo ganske raskt varm uansett. Og det virker jo som om det er ganske teit å måtte forvarme batteriet for å lade så lite.

[attachment id=0 msg=866328]



[attachment id=1 msg=866328]
2020 Model 3

Wibla

Skru på range mode og sett charge limit lavere enn faktisk batterinivå inntil du har tenkt å lade?
2018 Tesla Model S 75D

Lynet

Jeg ladet X'n med siste software i går natt, range mode på. Den varmet batteriet litt slik at temperaturen var 8 grader ved ferdig lading. Satte på forvarming en halvtimes tid og da var batteriet blitt 17 grader!
Altså batteriet ble også forvarmet med range mode på! Mistet ca 5%
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

knegg

Sitat fra: Wibla på søndag 29. desember 2019, klokken 14:15
Skru på range mode og sett charge limit lavere enn faktisk batterinivå inntil du har tenkt å lade?

Jeg har Model 3 så dette skjønner jeg ingenting av. Ingen rangemode. Charge limit lavere?
2020 Model 3

Handyman

Forvarming er først og fremst en komfortfunksjon (varm kupe, isfrie ruter ol.), og ikke noe man gjør for å spare penger. Isfrie ruter hjelper også på sikkerheten.
Forvarming gir lengre rekkevidde og bedre effektivitet, men neppe lavere totalkostnader.
Med forvarming kan lange turer på grensen av rekkvidden gjøre at man slipper lading underveis, og således også spate tid.

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA