Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reva med klimagaranti

Startet av PLUTO, lørdag 01. desember 2007, klokken 13:30

« forrige - neste »

PLUTO

Hvordan virker egentlig regenereringen? Jeg ser at dersom jeg aktiverer regenereringen på min Think i en nedoverbakke kommer den opp i ca 55A lading til batteriet. Dersom jeg bremser i tillegg kommer jeg fort opp i 75A.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Regenerering er jo lading av batteriet med bremseenergi fra motoren.

På Think aktiviseres dette dersom farten økes med 5 km/t over det den var idet en slapp strømpedalen.

Har syslet med tanken på om det kunne vært bra for batteripakken å bli regenerert en gang i blandt ved å slepe bilen. Dette i mangel på hurtiglader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. november 2007, klokken 15:27
Har syslet med tanken på om det kunne vært bra for batteripakken å bli regenerert en gang i blandt ved å slepe bilen. Dette i mangel på hurtiglader.

Du tenker altså at hurtiglading er sunt for batteriet?

Det jeg lurte på var hvorfor den fikk mer energi når jeg i tillegg bremset. Er det slik at den først kobler inn mer og mer lading når jeg trykker på bremsen. At motoren altså bremser mer og mer jo mer jeg trykker på bremsepedalen og at bilens skive og trummel bremser kun slår inn når det ikke er mer å ta ut til lading?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på mandag 26. november 2007, klokken 17:41


Du tenker altså at hurtiglading er sunt for batteriet?



Helt klart, og resultatet kan du se på blokkene dine som jeg har ladet med 100A. Utladespenningen øker gjerne med 0,2V, samtidig som enkelte blokker øker kapasiteten etter hurtiglading. Begge deler er gunstig for rekkevidden.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: PLUTO på mandag 26. november 2007, klokken 15:09
Hvordan virker egentlig regenereringen? Jeg ser at dersom jeg aktiverer regenereringen på min Think i en nedoverbakke kommer den opp i ca 55A lading til batteriet. Dersom jeg bremser i tillegg kommer jeg fort opp i 75A.
Regenereringen på Th!nk aktiveres av bremselysbryteren. Regenerer inntil 100A ved hastighet over 60 km/t. Når bremsepedalen slippes igjen regenereres inntil 50A over 40 km/t. Regenereringen kan reduseres ytterligere ved å gi litt gass. Når man gir så mye gass at motoren driver kobles regenereringen ut. I tillegg fungerer regeneringen automatisk som en fartsholder i nedoverbakke som Elektrolux skriver.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. november 2007, klokken 19:10
Sitat fra: PLUTO på mandag 26. november 2007, klokken 17:41


Du tenker altså at hurtiglading er sunt for batteriet?

Helt klart, og resultatet kan du se på blokkene dine som jeg har ladet med 100A. Utladespenningen øker gjerne med 0,2V, samtidig som enkelte blokker øker kapasiteten etter hurtiglading. Begge deler er gunstig for rekkevidden.


Har sett helt tilsvarende resultater ved bruk av hurtigladeren i Porsgrunn og på Torp (til PSA og Renault).
Bilene oppfører seg mye bedre etter en slik lading siden spenningen øker P=U*I.

Disse laderene leverer 150A.
Bilene får jo også regenerering i den daglige kjøringen, men det er ikke nok (ellers ville jeg ikke fått noen effekt av å kjøre en hurtiglading..).

Bilene vil ofte oppleves som "nye" etter en slik lading, men er du i tvil om batterienes tilstand burde du være forsiktig. Det kan knekke blokkene dine.

Men det må også sies at dersom du knekker dem i hurtigladeren, så ville de også ha knekt om kort tid uansett.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på tirsdag 27. november 2007, klokken 01:12

er du i tvil om batterienes tilstand burde du være forsiktig. Det kan knekke blokkene dine.


Samme gjelder blokker som har hvilt lenge. Har dårlig erfaring med "søvnige" blokker, så det kan virke som om blokkene skal ha vært i aktiv drift en stund før en hurtiglader.

Misunner Boogie hurtigladeren han har innen elbilrekkevidde. :P
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

regenereringen slås av ved 150 volt, det bør derfor være liten fare for normale batterier.   En kraftig skjev pakke derimot, vil kunne få mye overlading av enkeltblokker.

Hurtiglading av enkeltblokker med variabel kapasitiet kan kanskje være en metode til å sortere batteriblokker.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Boogie

Sitat fra: hens på tirsdag 27. november 2007, klokken 15:41
Hurtiglading av enkeltblokker med variabel kapasitiet kan kanskje være en metode til å sortere batteriblokker.

Nei egentlig ikke. Sorteringen gjøres hovedsaklig på bakgrunn av oppladekurver, utladekurver og kapasitet. Hurtigladingen brukes hovedsaklig til å gi blokkene et ekstra kick og få de til å fungere bedre/øke spenningen. Og det fungerer.

To blokker med samme kapasitet, men som har forskjellig spenningsnivå vil antagelig ikke fungere godt sammen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PLUTO

Sitat fra: El rayo på mandag 26. november 2007, klokken 21:18
Regenereringen på Th!nk aktiveres av bremselysbryteren. Regenerer inntil 100A ved hastighet over 60 km/t. Når bremsepedalen slippes igjen regenereres inntil 50A over 40 km/t. Regenereringen kan reduseres ytterligere ved å gi litt gass. ...

Er dette kunnskap du har ervervet av erfaring eller er står det i noen datablader? jeg har ikke noen manual til min Think så jeg vet ikke hva som står der.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#10
Sitat fra: PLUTO på lørdag 01. desember 2007, klokken 09:44
Sitat fra: El rayo på mandag 26. november 2007, klokken 21:18
Regenereringen på Th!nk aktiveres av bremselysbryteren. Regenerer inntil 100A ved hastighet over 60 km/t. Når bremsepedalen slippes igjen regenereres inntil 50A over 40 km/t. Regenereringen kan reduseres ytterligere ved å gi litt gass. ...

Er dette kunnskap du har ervervet av erfaring eller er står det i noen datablader? jeg har ikke noen manual til min Think så jeg vet ikke hva som står der.
Egen og andres erfaring. Hadde god hjelp av en passasjer som lesta data med diagnoseinstrumentet under kjøring på EV2007. Hastighetene er omtrentlige og avhengig av ladetilstand på batteriet (% energi).

Service manual ligger under "Annonser/Tilbud og etterspørsel av tjenester".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA