Hovedmeny

Tilkobling av ekstra ryggelys

Startet av oll1954, lørdag 15. mai 2021, klokken 00:54

« forrige - neste »

oll1954

Audi e-tron har som vel de fleste moderne biler (alle?) et CAN-buss basert kommunikasjonssystem mellom de ulike komponentene i bilen, inkludert mellom lysbrytere og lys. Selve lysene går imidlertid stort sett på 12V som for et konvensjonelt elektrisk anlegg. Dette innebærer at om man skal koble til ekstra lys (fjernlys, ryggelys etc.) har man i prinsippet to alternativer:

1.   Koble seg til CAN-bussen med en spesialmodul som lytter etter kommandoer (av, på) til det originale lyset modulen er programmert til og slår en 12V styreutgang av eller på ihht. disse kommandoene. Denne 12V styreutgangen kan da (via et rele) gi spenning til det ekstralyset en ønsker å montere.

2.   Koble seg til den ledningen med 12V spenning som driver det originale lyset, akkurat som man gjør ved et konvensjonelt elektrisk anlegg.

Fordelen med metode 2 er at den er billig og enkel, ulempen er at den CAN-modulen som gir 12V ut til det originale lyset som oftest sitter ganske nært dette, ledningen blir derfor ganske kort og kan være vanskelig å få tilgang til. Når det gjelder ryggelyset sitter den tilhørende CAN->12V modulen (kalt MX13 på det elektriske skjemaet for e-tron) i selve bakluka. Siden jeg skal montere ryggelysene i nerkant av diffusor, blir det derfor mye ekstra arbeid å hente 12V inne i bakluka i forhold til om jeg kan holde meg i bagasjerommet.

Et alternativ til å koble seg til det originale ryggelyset er å gjøre som en del i e-tron gruppene på Facebook har gjort, nemlig å styre de ekstra ryggelysene med tåkelysbryteren: Alle lysene bak styres av en CAN controller unit J393, som sitter bak panelet på venstre side bak, sett i kjøreretningen. J393 videresender imidlertid styresignalene over en slags underordnet CAN-buss som kalles LIN-buss (Local Interconnect Network), men med ett unntak: J393 genererer et direkte 12V signal (grå ledning) til tåkebaklyset (fordi dette sitter ganske nært J393), denne ledningen er det enkelt å koble seg inn på (metode 2 over). Ulempen med en slik løsning er at det ekstra ryggelyset da må opereres manuelt (med tåkelysbryteren) når man har bruk for det, og fullt flomlys bak som tåkebaklys er vel heller ikke helt etter boka ... Uansett valgt løsning og metode må man selvfølgelig i tillegg koble det ekstra ryggelyset via en egen bryter for å kunne definere det som «arbeidslys» ihht. regelverket.

Mitt foretrukne valg blir derfor å koble til det ekstra ryggelyset med en CAN-modul. Problemet er at jeg ikke har funnet noen CAN-modul for Audi e-tron som har styreutgang for ryggelys, noen som har gjort det? I såfall er jeg takknemlig for tips om det, og generelt all erfaring fra montering av ekstra ryggelys.
Det er egentlig ganske utrolig (og trist) med tanke på den enorme utviklinga som har vært på lysteknologi de siste 15 årene at min gamle Honda CRV 2006 har et utrolig mye bedre ryggelys enn min nye e-tron som koster dobbelt så mye ... :-1:
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Gumpens Auto i Kristiansand monterer dette for ca. 11.500,- Det går ettersom jeg forstår automatisk på i revers, men leveres med en egen bryter (i bagasjerom?) sånn at det regnes som arbeidslys.

Hvordan det gjøres rent teknisk vet jeg ikke, men det blir to små, kraftige LED lys nede, under bakfangeren, omtrent på nivå med hengerfestet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oll1954

Sitat fra: Orbit på lørdag 15. mai 2021, klokken 08:22
Ref tidligere tråd, er CanM8 3R brukt med suksess.

Takk for påminnelsen, Orbit, dette er jo en tråd jeg faktisk var inne i selv ... Og generelt takk, du bidrar med mye her inne!  :+1:
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

oll1954

Sitat fra: elektro på lørdag 15. mai 2021, klokken 09:26
Gumpens Auto i Kristiansand monterer dette for ca. 11.500,- Det går ettersom jeg forstår automatisk på i revers, men leveres med en egen bryter (i bagasjerom?) sånn at det regnes som arbeidslys.

Hvordan det gjøres rent teknisk vet jeg ikke, men det blir to små, kraftige LED lys nede, under bakfangeren, omtrent på nivå med hengerfestet.

Det er slik min installasjon blir også, total komponentkost blir ca. 3000 kroner, så det er litt å spare på å gjøre det selv.  :)
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

elektro

Sitat fra: oll1954 på søndag 16. mai 2021, klokken 23:55
Sitat fra: elektro på lørdag 15. mai 2021, klokken 09:26
Gumpens Auto i Kristiansand monterer dette for ca. 11.500,- Det går ettersom jeg forstår automatisk på i revers, men leveres med en egen bryter (i bagasjerom?) sånn at det regnes som arbeidslys.

Hvordan det gjøres rent teknisk vet jeg ikke, men det blir to små, kraftige LED lys nede, under bakfangeren, omtrent på nivå med hengerfestet.

Det er slik min installasjon blir også, total komponentkost blir ca. 3000 kroner, så det er litt å spare på å gjøre det selv.  :)

Helt sikkert. :) Men for de fleste av oss er det ikke et alternativ. :o
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA