Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kutyme ved elbil parkeringer, ladeplasser.

Startet av Kito76, søndag 11. mars 2012, klokken 17:58

« forrige - neste »

Kito76

Er det normalt at service lampa enkelte ganger lyser ved hardtkjøring i oppover bakke?

Olemann


Jeg har aldri opplevd det med min Reva, men bruker heller aldri Boost funksjonen,

Ole

edyrli

Jeg har heller ikke fått servicelampe selv om jeg kjører hardt oppover.
Du må nok koble på PC med BMS monitor og lese ut service meldingen. Jeg kan jo tenke meg at det er spenningdifferanse mellom blokkene som gjør at servicelampa lyser.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Kito76

Hei,
Har lastet ned BMS programmet og kjøpt kabel fra Clas Ohlson, men det oppnås ikke kontakt mellom PC og bilen. Har hørt at det ikke fungerer på nyere Reva 2010.
Stemmer det?

edyrli

Du kan prøve å bruke Putty eller Hyperterminal om du bruker Windows XP. Hvis bilen kommuniserer på COM porten så skal du få lest ut rådata. Det går greit å lese ut blokkspenninger og ladesykluser fra dette. Prøv med både 2400 og 9600 baud. Hvis de har endret på telegrammene fra 2010 så kan det være dette er grunnen til at BMS monitor og Battery Wizard ikke virker.
Du skal få ut noe som ser slik ut:
ci:10534:374:0:0:633:634:639:638:629:636:643:636:5088:210:123:3628:207:1000:2:0:-1000:0:0:0:0:112:0:0:0:0:

Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elmalo

Jeg hadde akkurat samme problemet, nemlig hvis batteriene nærmet seg gult og jeg kjørte i oppoverbakker, særlig med boost. Det skjer sannsynligvis fordi det blir stor forskjell i batterispenning og det _er usunt_ for batteriet å trekkes så langt ned i volt. Det vil kunne medføre redusert levetid. Det er kanskje allerede et tegn på at batteriene ikke lenger er 100%. Ravn foreslo equ-lading for å utjevne batteriene.

Når det gjelder RS232-kontakten så er den frakoblet hvis du har installert SMS-systemet. Du må da fjerne baksetet for å koble til.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA