Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nav motor

Startet av Ken, tirsdag 10. mars 2009, klokken 12:35

« forrige - neste »

hens

Når hovedbatteriet er dypt utladet vil laderen prøve en pre-charge, og gi batteriet 10 A i 10 minutter. Hvis spenningen ikke har steget til 110 volt, vil laderen stoppe.
Enkelte tidlige biler måtte opp til 114 volt før laderen aksepterte, og fortsatte ladingen.

Hvis laderen stopper etter 10 minutter, trekk ut pluggen, vent et halvt minutt og sett den inn igjen.
Ved 85 volt på batteriet vil laderen sannsynligvis trenge 2 eller 3 starforsøk.
Under 85 volt vil ikke laderen starte uten å løfte batteriet med en manuell lader.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

gnisten

Takk for god respons til en novise. Jeg gir meg ikke uten å ha prøvd det meste (delvis i blinde) bare det har mulighet til å redde farkosten - som får mer og mer sjel.
I mangel av kraftlader er nå tauing forsøkt. Følte en måtte prøve ut denne litt spesielle metoden (utnytte iboende herligheter) da alternativet fort kunne bli delesalg. Etter de første 15 min (5 km) intet utslag på kap.meter, men i friskere fart kom nåla fri og nådde 20% etter 10 km. Tolker det slik at det fortsatt er liv i battpakken som har gått 3700 km siden siste vannservice. På forhånd var 12V batteriet ladet opp og kaptestet til ok.

Status nå er at hovedlader fortsatt ikke leverer til pakken, men DCDC lader med 14V. Hvilespenning er 12.8V så den delen er utenfor mistanke. Ingen feilmeldinger i display, men har ikke testet på nytt med Nikometer. Hovedlader tar som før korte pauser på få sekunder før restart. Vannpumpa går bra. Pakken har dratt seg sakte opp til nær 30% (ettervirkninger av huritglading?). Dette koker ned til spørsmål om hva som foregår inne i lader - og om noe kan gjøres? Hvem besitter analyse av hva som har gått galt. Lader er åpnet for inspeksjon - ingen synlige dårlige tegn etter fukt eller varmgang. Hva er beste neste trekk?
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

Ken

Sjekk at kjøleviftene i laderen fungerer. Laderen vil slå seg av hvis en av de tre kretsene blir for varm. Nikometer vil viser alle temp.
Er det noen feilmelding på displayet mens ladeforsøk skjer?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

gnisten

Har ikke fått sjekket kjøleviftene ennå, men ser av wattmeteret at laderen trekker helt minimalt (3W) også ved oppstart. Etter tilkopling tar det noen få sekunder før DCDC leverer 14v til 12v batteri (hører at vannpumpe turtall øker), går 2-3 min. før stans i 2 sek, deretter ny start. Slik går syklusen. Ingen meldinger i bilens display. Alt forøvrig helt ok, kan kjøres.  Skal prøve å få lånt et Nikometer inntil nyinnkjøp er ordnet. Kan de 2 keramiske sikringene i lader likevel være gått selv om DCDC får input? Fronten må vel av igjen...
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

gnisten

Manglende lading er fortsatt en gåte på denne 2001-Thinken. Håper noen har nye tips om videre eliminasjonsprosedyre for å avsløre feilen. Status nå:
Lader er sjekket mht innvendige 30A sikringer (byttet til nye). Ingen synlige tegn på innvendig feil. Lader trekker ikke strøm, starter ikke opp i det hele tatt. Ved tilkopling ladekabel starter kun vannpumpe. Ladelampe dashbord blinker (ok). Batt.pakken måler 114 V, 30% kapasitet på kap.instr. 12V helt ok, lades med ekstern. Tidligere ingen feilmelding på Nikometer. Ingen feilmelding i display dashbord, heller ikke ved oppstart, bilen kan settes i gear (kjøres). Ved frakopling temp.givere startet vifte på radiator. Tyder vel på at temp.følerrne på battpakke er ok? Kan det være liten feil på battpakken (isofeil) som er årsaken, eller ville det vises i display? Kan lader testes på enkel måte for å eliminere feil på lader?
Takknemlig for bistand. Bilen forøvrig er i meget god stand, påkostet 28k siste året, - denne må reddes..
Forløpet til feilen: Kjøring i 15 kalde. Kapmeter falt plutselig fra 60% til 0%, deretter krabbefart. Ved tilkopling lading smalt 15A inntakssikring.
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

Ken

Sjekk interface boks for dårlig koblinger. Den er firkantet og hvit og står midt stilt bak panseret. Ladekoblinger kan brenne her.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

gnisten

Boksen er behørig sjekket, også tidligere, alle koplinger ok, ingen tegn til varmgang.
Det sentrale er om det er mulig å eliminere feilkilder ved å kople ut en enkelt signalforbindelse til lader ad gangen og gjøre grep for å 'lure' lader til oppstart - eller er det hele så integrert at eneste løsning er å teste ut lader i en annen fungerende Think?
Asker/Nesbru.
Think NiCd 6 mnd + ny C-Zero.

El rayo

Laderen må ha et signal fra BMS om å starte ladingen. BMS sjekker at batteritemperatur og spenning er i orden før den gir beskjed til laderen om hvilken mode den skal lade. 10A eller 14A maks nettstrøm er det eneste som enkelt kan velges.

Hittil er det ingen som har klart å lure laderen til å starte på egen hånd så vidt jeg vet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA