Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ekstrautstyr

Startet av Poppe, søndag 26. februar 2012, klokken 15:53

« forrige - neste »

Poppe

On elbilwiki I found the following under "Hva er feil når..."
SitatLa 12volten stå til lading med en intelligent vedlikeholdslader (C-tek for eksempel) før man reiser fra bilen i en lengre periode .
Nothing is mentioned about what SOC the traction battery shall have when parked for a longer period.
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

Elmo

Sitat fra: El rayo på onsdag 15. februar 2012, klokken 01:40
NASA also says that connections to each cell must be provided. That is not the case with the Saft STM5-100MRE block.

I shorted the blocks after discharging with a light bulb. After some weeks, a couple of the blocks have devloped a white, hairy-like substance on the positive pole. Someone told me it is crystals. I think this is because some cells in the block are reversed and some are not completely discharged.

I changed two blocks that were reported by PakTrakr to be bad, and one of them had this white substance on negative in the car.
It is only dust. I think this is lye (the electrolyte) that has leaked and dried, rather than Cd-crystals.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Poppe på onsdag 15. februar 2012, klokken 07:24
SitatEl rayo wrote: Poppe, have you checked the program number in your BMS? It should be 111 or 116.
I can probably find the information on where to find this info somewhere on elbilwiki but I ask you guys instead.
You have to read the BMS program number with the original diagnostic tool FR-2000 or the nikometer.

Sitat fra: Poppe på onsdag 15. februar 2012, klokken 07:24
SitatEl rayo wrote: I shorted the blocks after discharging with a light bulb. After some weeks, a couple of the blocks have devloped a white, hairy-like substance on the positive pole. Someone told me it is crystals. I think this is because some cells in the block are reversed and some are not completely discharged.
I assume that you in this case shorted the whole pack and not on an individual block level ?
Shorting individual cells is obviously impossible on SAFT batteries.
No, I discharged each block with a 12V lightbulb, then shorted each block.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Elmo på onsdag 15. februar 2012, klokken 14:13
Sitat fra: El rayo på onsdag 15. februar 2012, klokken 01:40
NASA also says that connections to each cell must be provided. That is not the case with the Saft STM5-100MRE block.

I shorted the blocks after discharging with a light bulb. After some weeks, a couple of the blocks have devloped a white, hairy-like substance on the positive pole. Someone told me it is crystals. I think this is because some cells in the block are reversed and some are not completely discharged.

I changed two blocks that were reported by PakTrakr to be bad, and one of them had this white substance on negative in the car.
It is only dust. I think this is lye (the electrolyte) that has leaked and dried, rather than Cd-crystals.
In that case it is strange/weird that the white substance appeared after storing for a few weeks and not on all poles on all blocks. The blocks are stored in the same place.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Sitat fra: Poppe på onsdag 15. februar 2012, klokken 08:01
On elbilwiki I found the following under "Hva er feil når..."
SitatLa 12volten stå til lading med en intelligent vedlikeholdslader (C-tek for eksempel) før man reiser fra bilen i en lengre periode .
Nothing is mentioned about what SOC the traction battery shall have when parked for a longer period.
Jeg har en bil som er langtidslagret over vinter og jeg holder den mellom 30 og 40% ladet med vedlikeholdslader koblet på. Det blir interesant å vite kapasitet av pakken når bilen settes i drift igjen. Jeg antar at noe selvutlading har skjedd og at Paktrakr har tømt noen blokker. Mye overlading skal til før batteripakken er balansert.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Poppe

El rayo wrote
SitatPoppe, have you checked the program number in your BMS? It should be 111 or 116.
Checked today with Nikometer : B111   What does it mean  ???
Chevy Volt -12
Th!nk City -99
Th!nk City -08
Peugeot 107 -07
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61
Renault Kangoo 4x4 -05
i Göteborg

El rayo

Sitat fra: Poppe på fredag 17. februar 2012, klokken 16:29
El rayo wrote
SitatPoppe, have you checked the program number in your BMS? It should be 111 or 116.
Checked today with Nikometer : B111   What does it mean  ???
B111 is a good program. Improvements over earlier programs:
* energy meter more accurate than before
* energy meter does not suddenly drop to 0%
* possibly other improvements which is not noticeable
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

7A/7 hr maintenence charge with fans on all the time, saves batteries in a profesionel workshop enviorment, but for DIY, B116 is better giving 10A on maintenence charge.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Some confusion here I think. The earliest program one will experience is B111. 10 A maintenance charge. The later version, B116 Charges at 7 to 8 A and has a more stable energy meter.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA