Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av vegajohn, lørdag 10. mars 2012, klokken 00:04

« forrige - neste »

vegajohn

Hei
Er det mulig å få fram visning av hastighet på GPSen?

Thomas Parsli

Jepp, men du må inn i i diagnose-modus.

* Skru på tenning, med radio avslått
* Trykk tre ganger på "Map"
* Trykk to ganger på "Radio av/på"
* Trykk en gang på "Map"

Nå kan du velge "Confirmation/Adjustment" -> "Navigation" -> "Sensor Information"

"Vgps" (nogenlunde i midten til venstre) viser farten i 1/10 km/t

Min bil viser ca 8% for mye.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

vegajohn

Takk for det!

Mao er det ikke mulig å få fram visning av hastighet som et datafelt på kartet, men kun som en "dos-lignende" skjermvisning i diagnosemodus...

Blip

Tilfeldigvis sjekka jeg speedometeret i dag mot tomtomen. Det ser ut som det viser 10% for mye... (Nissan 88 = gps 80. Nissan 99 = gps 90). Dette stemmer temmelig bra med en fartsmåler som står på E39. Er det mulig å justere dette i 'servicemenyen'?
(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

AreGar


Elvind

Om speedometeret viser 10% feil, vil det også si at "guessometeret" viser tilsvarende feil? Eller baserer dette seg på kjørt distanse på GPS?

Regner med iallfall triptelleren går på samme system som speedometeret. Det vil i så fall si at en i praksis bare kan kjøre i overkant av 90000 km innenfor garantien, og ikke 100000. Eller kan man her basere seg på GPS-systemet?
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

jkirkebo

#6
Sitat fra: Elvind på søndag 26. februar 2012, klokken 11:29
Om speedometeret viser 10% feil, vil det også si at "guessometeret" viser tilsvarende feil? Eller baserer dette seg på kjørt distanse på GPS?

Regner med iallfall triptelleren går på samme system som speedometeret. Det vil i så fall si at en i praksis bare kan kjøre i overkant av 90000 km innenfor garantien, og ikke 100000. Eller kan man her basere seg på GPS-systemet?

Det er bare speedometeret som viser feil. Prøv dette:

- Dra bilen opp i jevn 80km/t hastighet og sett på cruise control.
- Nullstill gjennomsnittshastighetsmåleren.
- Kjør en kilometer eller to.

Da vil jeg gjerne vedde på at gjennomsnittsfartsmåleren viser ca. 75km/t. Legger du speedometeret på ca. 86km/t (i min bil ihvertfall) viser den 80km/t snittfart.

Jeg har verifisert med ekstern GPS at gjennomsnittsfartsmåleren viser korrekt fart. Det betyr at også tripteller vil vise korrekt distanse. Det er kun farten presentert i speedometeret som er feil, min viser ca. 8% for mye. Skulle ønske det gikk an å kalibrere denne. Får sjekke med forhandleren i morgen da jeg skal ned en tur for software oppgradering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elvind

Får prøve dette når jeg får bilen, er mye som skal prøves ut da:)
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

elektrolux

Speedometeret i biler skal vise feil hastighet!

Der er egne regler for dette, og feilvisningen skal være slik at reell hastighet er lavere enn indikert hastighet.

Trippteller og odometer skal ikke vise feil, men med litt slitte dekk, eller lavt lufttrykk blir det gjerne litt feil der også.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Blip

Det er vel å tolke regelverket litt i feil retning. Det som står er at det ikke skal vise for lite, men det kan gjerne være korrekt ... ( http://www.handboka.no/Vgs/Forskrifter/Vegtra/Fovb/veg17j.htm#a)

(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

bno

#10
Kjøp dere en holder og fest pda, mobil, navi til denne så får du lest av det du trenger samtidig får du stålkontroll må point of interest. Eksempelvis fartskamera. De i bilen stoler jeg ikke på ;D
Link til holder http://www.brodit.com/productList.html?brand=Nissan&model=Leaf&year=2012&pn=prod og kjøpes i Norge her http://www.thandel.no/thandel/default.asp
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Griffel

Sitat fra: Blip på tirsdag 28. februar 2012, klokken 18:31
. Det som står er at det ikke skal vise for mye, men det kan gjerne være korrekt ...
Tvert imot: "må ikke vise mindre hastighet enn den virkelige"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Selvsagt... Har korrigert. Poenget er at det ikke er noen regel som sier at det skal vise for mye.

(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA