Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometeret piper - tips til feilsøking?

Startet av edyrli, lørdag 04. februar 2012, klokken 16:29

« forrige - neste »

elmalo

Det synes som vi har valget mellom oppgradering fra leverandør (godkjent, men ukjent pris og antatt dyrt) eller å selv installere lithium-batterier. Det siste ser jeg kan være problematisk i forhold til myndighetene, selv om jeg ikke kan se at de har noe klart regelverk som forbyr endring av batterikjemi. Det står heller ingenting om dette i vognkortet. Jeg ser at det er en italiener (på det engelske forumet) som har gjort dette selv og som da brukte 16 elementer. Den tekniske beskrivelsen av hvilke endringer han gjorde er imidlertid for uklare til at jeg vil kopiere det pr. i dag og man må antakelig ha ny lader og gjøre endringer i BMS som det er lite dokumentasjon på hvordan man gjør.  Men det kan være interessant økonomisk og personlig ville jeg langt foretrekke en installasjon som jeg selv har kontroll på sikkerhetsmessig (temperaturmålere, ladekurver, enkeltcelle-overvåking osv) enn å gå for den fabrikkgodkjente. Jeg stoler mer på meg selv enn Reva :-)

Kommer du over andre som har gjort det, mer detaljerte tekniske beskrivelser og særlig hvordan man får endret parametrene i motorstyringen og hvilke parametre det er snakk om så hadde det vært interessant. Jeg tror også du har rett i at spenningsfallet er langt lavere og sammen med vektreduksjonen ville gjort bilen langt mer anvendelig i oppoverbakker der jeg av og til bli litt flau over køen bak meg, selv om jeg forsøker å unngå å kjøre disse strekningene når det er mye trafikk.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

edyrli

Jeg har tidligere fått overslag på 35.000 for ombyggings kit fra reva. Usikkert på om dette i det heletatt kommer. Dette er jo nye batterier, støtdempere, omprogrammering av lader og BMS.
Skal man bygge om selv tror det ikke det vil være mulig og få ny sw fra Reva til lader og BMS så da må nok lader og bms byttes ut. Curtis Controlleren kan lett programmeres med å kjøpe programmerings interface fra curtis, men ser ingen grunn til at dette ikke vil gå greit med orginal motor programmering.

Hvor aktuelt det er og faktisk bygge om selv vet jeg ikke. Hadde mer vært et kuult prosjekt bare for å gjøre det.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA