Hovedmeny

Lader bare med halv effekt

Startet av Erlingaudi, fredag 27. oktober 2023, klokken 23:22

« forrige - neste »

Erlingaudi

Hei :) Har en Easeelader og E-tron som har samarbeidet godt fram til i går. Ladestrømmen er innstilt på 20A og i går begynte den å lade kun med halv effekt, altså 2,1kW og 9,7A. I appen til Easee står det følgende: «Tilgjengelig energibruk begrenses av selve kjøretøyet». Har prøvd med forskjellige ladekabler, resatt ladestasjon etc uten hell. Har heller ikke Tibber, lastbalansering osv.

Noen som har hatt lignende problemer?

turfsurf

Sitat fra: Erlingaudi på fredag 27. oktober 2023, klokken 23:22Hei :) Har en Easeelader og E-tron som har samarbeidet godt fram til i går. Ladestrømmen er innstilt på 20A og i går begynte den å lade kun med halv effekt, altså 2,1kW og 9,7A. I appen til Easee står det følgende: «Tilgjengelig energibruk begrenses av selve kjøretøyet». Har prøvd med forskjellige ladekabler, resatt ladestasjon etc uten hell. Har heller ikke Tibber, lastbalansering osv.

Noen som har hatt lignende problemer?
E-tron har vel to del-ladere, virker som om en av de er ødelagt. Ville prøvd å lade på en annen lader, evt se hva du får med nød-laderen til bilen med industrikontakt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

#2
Regner med du lader på 1-fase ut fra hva du beskriver av strøm og effekt. e-tron har tre lademoduler (for lading med 3-fas), og bruker en eller flere av disse i parallel ved 1-faslading ut fra hvilken strømstyrke det skal lades på. Ved 20A skal to av tre ladere benyttes, men tipper du bare får brukt én av dem (av ukjent grunn). Dersom du kan skru ladestrømmen på Easee opp til f.eks 30A, vil bilen ønske å bruke alle tre ladere (3x 10A), men i praksis (gitt feil på én) bare lade på 2 av 3 (dvs 20 A). Skrur du ned ladestrømmen på easee fra 20A, vil du se at effekten faller tilsvarende ned til 14A innstilling (hvor bilen lader med 7A gitt du har en slik feil), før den på 12A og lavere bytter over til å lade på innstilt effekt (siden den da bare bruker én lademodul). Setter du Easee på 12A med feil på bilen, vil du da få raskere lading enn på 20A!

Det er andre som har hatt tilsvarende problem, men de har tilsynelatende gått over av seg selv. Se tidligere tråd for detaljer: https://elbilforum.no/index.php?topic=55482.0
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA