Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris

Startet av Runex, torsdag 09. februar 2012, klokken 09:30

« forrige - neste »

Runex

Vi vurderer kjøp av Leaf om dagen. En interessant problemstilling er om den kan kjøre herfra (Hamar) til Oslo uten å stoppe for lading på veien. Samme med turen tilbake, selvsagt etter lading i Oslo. Avstanden er rundt 12 mil en vei, med ganske mye motorvei (100km/t) på strekningen.
Noen som har kjørt denne strekningen og mener det går greit (fram eller tilbake) uten å mellomlade, eller må jeg regne med å bruke et kvarter på Statoil Minnesund og betale 29 for 10-minutters lading? Må jeg lurke i 60-70km/t for å evt. å klare det?
Forhandleren i Oslo sa jeg kunne jo låne bil og prøve, men jeg kjører helst ikke strømtomt på et gudsforlatt sted på E6 langs Mjøsa  ::)
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

keca

Har prøvd strekningen Minnesund-Oslo og Oslo-Minnesund to dager nå. Føler ikke jeg har kommet helt inn i det å kjøre økonomisk enda og jeg liker varme. I dag kom jeg hjem med 41 km igjen. Jeg har 70 km, så rekkevidden blir da tilsammen 111 km. Kjørte i 100 km/t, en god del varme og som nevnt sikkert ikke spesielt økonomisk. Var innom Statoil på Minnesund på onsdag, etter å ha kjørt bilen nesten helt tom. Selvfølgelig fungerte ikke laderen der. Har hatt litt kontakt med en Anders i Statoil som har med dette å gjøre, han skal ta seg en tur dit på tirsdag og få litt orden i ting jeg gjorde han oppmerksom på. Så jeg regner med at dette etterhvert bør bli et ladepunkt man kan stole på. Har forresten blitt 15 minutter intervaler, passer bedre på vinteren enn 10 minutter visst.

Ser stor forskjell i det å ligge i 70-80 i forhold til 100 km/t. Litt varme bør man vel ha. Så på vinteren må du nok belage deg på å fylle på litt guff på Statoil eller ligge godt under fartsgrensen.

Føler at dette ligger veldig i grenseland, og det er ikke mange variabler som skal fuske før det går dårlig. Men da har du jo hurtiglader på veien hjem ihvertfall. På vei til Oslo har du jo ikke kjørt langt nok da du passerer Statoil Minnesund til å kunne vurdere om dette går bra eller ikke. Skulle gjerne vært hurtiglader på Marche' Kløfta, men de har ingen konkrete planer enda. Jeg har vært i kontakt med dem, men oppfordrer mange til å sende de en forespørsel, så kanskje de skjer noe raskere. Og legge inn pitstop på en vanlig lader f.eks coop skedsmo er vel uaktuelt, da kan du jo like gjerne sykle da. Eller om du har det litt som meg, tror man har flexitid utover morrakvisten, men glemmer det på ettermiddagen.

Jeg ville ihvertfall gjort et forsøk og lånt en bil for en dag eller to, kan vel ikke være så press på demo bilene at man ikke kan få til det. Alt kommer jo ann på hva du vil ofre av fart og varme i forhold til drivstoff utgifter, etterhvert 140 kroner i bompenger hver dag.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Runex

Etter grundig lesing under "rekkevidde"-tråden (den med endeløse avsporinger om fartsgrenser og lusekjøring) fant jeg noen erfaringer om strekningen:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4268.255.html
Det er nok for mye forlangt nå på vinteren å klare 12 mil uten å lusekjøre langt under fartsgrensen iført termodress.  :-\
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

flux

#3
Om du låner en bil, så prøv å kjøre halve distansen, se da på antall streker du har igjen, i det en går fra 6 til 5 streker, har du 50% igjen av batteri kapasitet. Om forhold og avstand da er relativt likt det du har kjørt bør du klare det doble.

Mine anbefalinger for kjøring med lavt forbruk og ok komfort:

-Bruk D, men tenk langt frem og unngå ujevn kjøring. Prøv å oppnå minimal effektbruk, coasting dvs å la bilen rulle uten motstand lønner seg om det til tider passer slik.

-Bruk eco i lange nedoverbakker om det ikke bremser for mye

-Varme på low i sete

-Varme på 16,5 grader, A/C på, vifte på 1 strek og luft mot vindu/ben, lukk alle lufteluker. Min erfaring er at det er mengde luft gjennom systemet som avgjør hvor mye strøm varmeapp bruker. Når du kjører fort og det er kaldt bruker varmeapp mer strøm.

- La bilen være fullt oppladet og ferdig oppvarmet fra ladestrøm. Pass gjerne og på at lading avsluttes nærme avreise tidspunkt for å oppnå bedre temperatur i batteriet før du starter, bruk timer.

- Se på energi monitor på nav skjermen.

- Dersom det "kniper" trykk off på varme i høy fart, og evt "on" med full guff i lange nedoverbakker da en uansett får mer regen enn en klarer å utnytte effektivt til lading. Dersom luften ute er tørr kan en kanskje slå av A/C, men jeg ser liten eller ingen forskjell i forbruk på det.

Varmeapp er ikke helt logisk, 16 grader tilsvarer "minimum" og er null varme inn i bilen, da sløser du evt bort den effekten det bruker, 16,5 grader slår på varmeelement og det blir varmere enn 16,5 grader inne i bilen.  

Alternativ for minimalt effektforbruk med noe varme/tørking av luft, er å velg luft mot center og lukke alle luker unntatt en i center, 16,5 grader og vifte på 1 strek. Da kan du "strupe" ned luftgjennomstrømmning helt til ønsket effektforbruk. Jeg bruker denne feks i fergekø osv. kan da holde bilen varm med minimalt effektforbruk 0,25 - 0,5 kw, ulempen er dårlig luftfordeling.

Mine erfaringer er fra kjøring mellom -5 og + 5




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA