Førstegangskjøp elbil

Startet av Proxy10, torsdag 26. september 2019, klokken 12:23

« forrige - neste »

Proxy10

Hei!

Vi har akutt fått behov for en bil nr. 2 grunnet endring i jobb og boplass. Har en dieselbil med god plass som bil nr. 1, men ønsker å ha elbil som nr. 2 der de økonomiske fordelene kommer til sin rett. Planen er å ha den i 4-5 år, eller til vi får endret behov.

Den vil bli brukt til noe jobbpendling (30 km t/r) samt annen småkjøring som barnehage og butikk, og derfor har vi ikke behov for en bil med lang rekkevidde. Vi har også mulighet til å lade hjemme i egen garasje.

Har prøvd å finne det optimale med tanke på rekkevidde, plass og pris. Vi har ikke behov for stor plass og lang rekkevidde, men er begrenset på hvor mye vi kan kjøpe for. Har satt et øvre tak på 120.000 kr, men aller helst under 100.000 kr.

Basert på dette har jeg funnet ut at det står mellom Leaf, E-Up og Zoe (trilling er uaktuelt) som er 4-6  år gamle. Virker som E-Up er priset hakket lavere enn de to andre, men har og litt kortere rekkevidde.

Har svært begrenset kunnskap om EL og det tekniske med lading. Som jeg har forstått så skiller Zoe seg ut, og at man må ha en hjemmelader? Ser dette følger med på flere av de som ligger ute på Finn. Men må man gjøre noe mer enn å montere hjemmeladeren? Må en elektrikker komme for å koble den helt inn til sikringskapet i huset?

Har noen en generell formening om hva som kan være det beste kjøpet?

turfsurf

Du kan nok prute 2014 i3 60Ah ned i denne prisklassen. Mye bedre elbil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Zoe krever vel litt ekstra utstyr dersom du skal lade på IT-nett På Tn-nett så kan det være mer kurrant. Tn-nett kjennetegnes ved at 3-fasekontaktene er røde, og sikringsskapet skal være merka med rødt 400V-merke.  Du kan se om du finner billige Zoe i Sverige, men da bør du finne en med momsrefusjon.

På eldre Leafer kan batterikpapasiteten variere en del, avhengig av hvordan blen er holdt og når den er produsert. Finner du en med 12 barer, og hvis du klarer deg med 80% lading til daglig, så er det håp om at den vil passe til bruken du skisserer i flere år, men det er vanskelig å forutse andres bruk og framtidig bruk. Du kan jo prøve en bil fra Nabobil først, for å se hva som fungerer.

Svein_H

Dedikert ladekurs for elbil skal ha jordfeilbryter, vanlig stikk (Schuko) er kun ment som nødløsning, så hvis du vil ha hjemmelading i garasjen må du uansett belage deg på å skaffe en elektriker. Jeg hadde allerede en 25A kurs ut til garasjen, så det eneste jeg trengte var å få satt opp et fordelerskap i garasjen med egen 16A sikring og jordfeilbryter til ladekursen (blått rundstikk).

Jeg har IT-nett, og valgte Zoe som min første elbil selv om jeg hadde lest litt av hvert på forhånd. Med en velfungerende lader har jeg ikke hatt noe som helst problem, og har ikke hatt behov for bortelading en eneste gang selv om jeg pendler 15 mil daglig sommer som vinter.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA