Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 120vdc lader selges

Startet av RoadRunner, lørdag 05. mai 2012, klokken 12:43

« forrige - neste »

RoadRunner

Junior tok avskjed med ett sett Chairman-batterier i forrige uke. Kjørelengden ble målt til ca 7 km i jevnt terreng - etter at batteriene hadde hatt "påskeferie" i 2-3 uker.

Han har tidligere rapportert om at Keweten "hoppet" ved gass-pådrag - selv om energimetret viste 40% gjenstående. Hoppingen føltes som pulsering med plutselig akselrasjon og deretter døde pådraget ut etter et sekund eller to før ny "hopping.

Hvilespenningen så helt ok ut både før og etter lading. Vi monterte så PakTrakr, og kunne ved selvsyn se at det var problemer med spenningen under kjøring. "Hopping" opptrådte ved spenninger under ca 50v.

Det var vanskelig å komme seg helt hjem, og vi måtte ha "nødlading" underveis. Da vi parkerte, hadde vi observert totalspenning på 33V på PakTrakr og spenning på det enkelte 12V-batteri nede i 1.7V.... Disse batteriene var allerede kassert da junior overtok de. Han har presset ut 3-4000 km og kjørelengder rundt 1-2 mil på de.


Som kjent er ikke energimetret alltid korrekt - vi har nå erfart at når Kewet'n "hopper" så er det viktig å slakke av gassen og istedet plugge i laderen - da er du nemlig iferd med å ta livet av batteri-settet ditt!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Go-carter

50V?? Shit... Min sa at den var tom når jeg nærmet med 65-63V(hvilepsenning)  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

Det kan være motorstyringen som måler for lav spenning og kutter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Har du forsøkt med vannfylling på "Kenguwet'en".

Ta av dekselet over pluggene.
Skru og trekk ut pluggene (det er gjenger på pluggene men ikke i lokket) , og fyll en desiliter destillert vann på hver celle, sett bilen til lading. Se hvor lang tid det tar før bilen er ladet. Det gir en indikasjon på kapasiteten. Sett inn pluggene med pakningssement. Etter noen cykler vil kapasiteten øke. ;)

Når agmbatterier dør er det som regel pga vannmangel. Syrekonsentrasjonen og motspenningen blir så høy at laderen gir opp, og resultatet er sulfatering. Etter vannfylling vil syrevekten bli lavere, og laderen vil litt etter litt fjerne sulfateringen.
Det er verdt et forsøk!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA