Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruk av formaring med Carwings

Startet av ovst, fredag 06. januar 2012, klokken 10:57

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 09. januar 2012, klokken 14:33
Laderen er vel strømstyrt slik at den effekten du får ut også er avhengig av spenningen på stedet. I USA er de nominelle spenningene til bolig 110V og 220V. Dermed blir nominell effekt i USA lavere enn nominell effekt i Norge.

Nominell spenning i USA er 120/240V, ikke 110/220V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. januar 2012, klokken 17:35
Sitat fra: Griffel på mandag 09. januar 2012, klokken 14:33
Laderen er vel strømstyrt slik at den effekten du får ut også er avhengig av spenningen på stedet. I USA er de nominelle spenningene til bolig 110V og 220V. Dermed blir nominell effekt i USA lavere enn nominell effekt i Norge.

Nominell spenning i USA er 120/240V, ikke 110/220V.

Sånn er det å bli gammel og basere seg på hukommelsen, du har helt rett. Det er lenge siden de gikk fra 110 V til 120 V.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

Sitat fra jkirkebo:
"16A har jeg behov for når vi er på tur. Sist jeg kjørte til hytta ladet vi til sammen 3.5 timer fra 16A ladestolper/stikk. 10A-ladekabel ville økte tiden med over 2 timer, helt uaktuelt. Det tok lang nok tid som det var. Og siden alle ladepunktene foreløpig har Shuko-stikk er det det som må være på 16A-kabelen. Mennekes-støpsel hadde selvfølgelig vært å foretrekke, så trengs ikke kabelen med "kladd" på heller. Håper man snart går over til dette på nye ladepunkter."


Nå får jeg bilen på mandag. Jeg vil da inntil videre være henvist til å lade via det interphaset som følger bilen som bekjent er 10A. Det jeg leser av dette fra Jkirkebo er at det vil være gunstigst med et fast opplegg hjemme, (det er på gang) men i tillegg ikke benytte seg av det som følger med bilen. Dvs. kjøpe et helt nytt eksempelvis for i-Miev eller de andre tvillingene det går vel på hvem som selger dette billigst. (noe som har sjekket?) eller sende det medfølgende til usa for upgrade. Hva er rimeligst. Til USA og upgrade eller kjøpe et av de som triillingene bruker. Eller hva? Alternativer?

Er det bakdeler ved 16A upgrade eller i-Miew så må det kanskje være noe mindre fleksibilitet med tanke på  venners utekontakter for å si det slik som ikke er kraftig nok. 10vs16A

Kan det være lurt å vente (antagelig) om man har anledning til det og se om prisene etter hvert faller både for de transportable og stasjonære?

Her er de jeg har fått med meg er mest aktuelle for tiden, men fint om noen fyller på lista med merke og modell og cons and prons kort.

- Clipper Creek er nevnt (Det er egentlig denne som er mitt første valg basert på tilgjengelighet raskt, men vurdere å vente på GE)
- Proxii (Nissan) samarbeidspartner
- GE Watt station sies kommer til Europa snart??? (Dette er egentlig min favoritt som om den hadde gått til å bruker her hadde jeg bestilt den)


Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

snurre100

Venter på Kia E Niro

bno

Sitat fra: snurre100 på lørdag 21. januar 2012, klokken 11:21
Vær obs på at Clipper Creek er følsom for jordfeil.

Fint, det en grei info. Vi bør lage en oversikt så om flere legger inn korte synspunkt skal jeg redigere og organisere eventuelt i et eget vedlegg...
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

snurre100

Kjøpte en ombyggd Nissan ladedings fra U.S.A.Monterte en 1 fas 16 A cee stikk..Jula har en vinklet overgang fra schuko til Cee.På jobben har de satt opp 4 ladeplasser for elbil.Spennende å se om det er plass til overgangen.Hvis det er det,kommer jeg til å bruke 16 A lading på jobben.Mangler bare det viktigeste...Bilen... ;D
http://www.jula.no/cee-adapter-400469
Venter på Kia E Niro

Elmo

Sitat fra: bno på lørdag 21. januar 2012, klokken 11:31
Fint, det en grei info. Vi bør lage en oversikt så om flere legger inn korte synspunkt skal jeg redigere og organisere eventuelt i et eget vedlegg...
. . . . . . på Elbilwiki ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: snurre100 på lørdag 21. januar 2012, klokken 12:13
Kjøpte en ombyggd Nissan ladedings fra U.S.A.Monterte en 1 fas 16 A cee stikk..Jula har en vinklet overgang fra schuko til Cee.På jobben har de satt opp 4 ladeplasser for elbil.Spennende å se om det er plass til overgangen.Hvis det er det,kommer jeg til å bruke 16 A lading på jobben.Mangler bare det viktigeste...Bilen... ;D
http://www.jula.no/cee-adapter-400469

Selv om en cee kontakt er bedre enn en schuko er den ikke bedre om du må ha en schuko cee overgang for å bruke kablen. Dersom du ofte trenger en schuko plugg er det vel bedre å ha den på ladekablen og heller bruke overgang cee til schuko der det kun er en cee kontakt tigjenglig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bno

Elbilwiki høres ok ut. Får starte med å gå gjennom ha som ligger i trådende, men fint om dere fortsetter å gi meg tips her. Trenger vel ikke noen ny tråd i så måte.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Elmo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. januar 2012, klokken 13:48
Selv om en cee kontakt er bedre enn en schuko er den ikke bedre om du må ha en schuko cee overgang for å bruke kablen. Dersom du ofte trenger en schuko plugg er det vel bedre å ha den på ladekablen og heller bruke overgang cee til schuko der det kun er en cee kontakt tigjenglig.

Nevnte overgang er vel en god måte å slippe belastningen kladden gir på knekken i kabelen med bare schuko'n.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Jo akkurat de stedene du får plass til et adapter av denne typen med cee-plugg i tillegg kanskje, tviler på at det går på de fleste ladestolper.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snurre100

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. januar 2012, klokken 19:22
Jo akkurat de stedene du får plass til et adapter av denne typen med cee-plugg i tillegg kanskje, tviler på at det går på de fleste ladestolper.

Var å kikket i dag.Du har muligens rett.
Venter på Kia E Niro

bno

Nissan offers electric vehicle quick charging for free

Japanese carmaker Nissan wants a European wide network of quick charging stations – and it's willing to back its plans by giving them away.

Four hundred of Nissan's quick charging stations will be given for free to EV charging operators. They have been engineered to the CHAdeMO – Charge to Move – standard and can deliver up to 50kW of high voltage direct current electricity. The standard was developed and agreed on by several Japanese companies including: Toyota; Mitsubishi; Fuji Heavy Industries; and Nissan itself.

In addition, the quick charging stations are 'AC-ready' in an effort to support the arrival of electric vehicles from Renault – Nissan's Alliance partner.

Nissan has already made an agreement with five of Europe's leading utility and electric vehicle infrastructure companies to speed up the arrival of quick chargers. The chargers, developed by Nissan, are less expensive and smaller than ever before and now Nissan wants several thousand units in place by the end of 2012 – and tens of thousands by 2015.

The new points will be positioned strategically and will offer electric vehicle drivers more freedom and flexibility by extending the range of their car. The lithium-ion batteries can be charged to 80 per cent of their capacity in just 30minutes using a quick charger.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA