Slitasje på bremseskiver etter 2 måneder - ingen garanti

Startet av TMX75, mandag 29. juli 2019, klokken 19:50

« forrige - neste »

TMX75

Jeg overtok min nye Model X i desember 2018. I februar 2019 var jeg i Spania i 2 uker, mens bilen sto parkert ute i kulden. Når jeg kom tilbake og skulle kjøre bilen igjen kjente jeg risting hver gang jeg bremset, så jeg dro innom Bulk Bilverksted for å gi beskjed om ristingen, men fikk bare som svar at pga bilen hadde stått stille måtte jeg aktivt bruke bremsene mer de neste ukene, så skulle det gå seg til.
I forrige uke leverte jeg bilen inn for å fikse noe annet, men la også til at de må sjekke bremsene siden det ikke har blitt bedre. Og i dag fikk jeg svar, hvor Tesla sier at siden det er slitasje på bremseskivene, dekker ikke garantien det. Bilen var 2 mnd gammel, og hadde gått ca. 1500 km når ristingen startet.

Kan noen hjelpe meg med denne saken? Hvordan skal jeg gå frem? Selv om ikke garantien dekker det så må det vel være reklamasjonssak? Det er ikke holdbart i det hele tatt fra Tesla sin side, og det blir jo latterlig dyrt om jeg som Tesla-eier må bytte bremseskiver 6 ganger i året.

1000kwh

Sitat fra: TMX75 på mandag 29. juli 2019, klokken 19:50
Jeg overtok min nye Model X i desember 2018. I februar 2019 var jeg i Spania i 2 uker, mens bilen sto parkert ute i kulden. Når jeg kom tilbake og skulle kjøre bilen igjen kjente jeg risting hver gang jeg bremset, så jeg dro innom Bulk Bilverksted for å gi beskjed om ristingen, men fikk bare som svar at pga bilen hadde stått stille måtte jeg aktivt bruke bremsene mer de neste ukene, så skulle det gå seg til.
I forrige uke leverte jeg bilen inn for å fikse noe annet, men la også til at de må sjekke bremsene siden det ikke har blitt bedre. Og i dag fikk jeg svar, hvor Tesla sier at siden det er slitasje på bremseskivene, dekker ikke garantien det. Bilen var 2 mnd gammel, og hadde gått ca. 1500 km når ristingen startet.

Kan noen hjelpe meg med denne saken? Hvordan skal jeg gå frem? Selv om ikke garantien dekker det så må det vel være reklamasjonssak? Det er ikke holdbart i det hele tatt fra Tesla sin side, og det blir jo latterlig dyrt om jeg som Tesla-eier må bytte bremseskiver 6 ganger i året.
Det er vel en fare for at rust gjorde skivene litt urunde? Du kunne fått en vurdering fra et annet verksted først hvis du vil ha mer å slå i bordet med, feks NAF.

Alternativt kan en bremseservice fikse risting, eventuelt kan du leve med det så går det seg sikkert til over tid..

oto

Hm, du har kanskje vært uheldig med servicesenteret der. Eller jeg var heldig med mitt: Jeg hadde også, etter å ha hatt X75D-en i ca. 1.3 år og kjørt ca 35000km, tydelig rustne og slitte skiver foran, og etter hvert en kalipper som hang seg opp og som jeg kjørte litt for lenge med, til jeg fikk slitasjestriper i skiva. Tesla Kristiansand skiftet da faktisk både skiver og klosser på garanti.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

TMX75

Sitat fra: 1000kwh på mandag 29. juli 2019, klokken 20:32
Sitat fra: TMX75 på mandag 29. juli 2019, klokken 19:50
Jeg overtok min nye Model X i desember 2018. I februar 2019 var jeg i Spania i 2 uker, mens bilen sto parkert ute i kulden. Når jeg kom tilbake og skulle kjøre bilen igjen kjente jeg risting hver gang jeg bremset, så jeg dro innom Bulk Bilverksted for å gi beskjed om ristingen, men fikk bare som svar at pga bilen hadde stått stille måtte jeg aktivt bruke bremsene mer de neste ukene, så skulle det gå seg til.
I forrige uke leverte jeg bilen inn for å fikse noe annet, men la også til at de må sjekke bremsene siden det ikke har blitt bedre. Og i dag fikk jeg svar, hvor Tesla sier at siden det er slitasje på bremseskivene, dekker ikke garantien det. Bilen var 2 mnd gammel, og hadde gått ca. 1500 km når ristingen startet.

Kan noen hjelpe meg med denne saken? Hvordan skal jeg gå frem? Selv om ikke garantien dekker det så må det vel være reklamasjonssak? Det er ikke holdbart i det hele tatt fra Tesla sin side, og det blir jo latterlig dyrt om jeg som Tesla-eier må bytte bremseskiver 6 ganger i året.
Det er vel en fare for at rust gjorde skivene litt urunde? Du kunne fått en vurdering fra et annet verksted først hvis du vil ha mer å slå i bordet med, feks NAF.

Alternativt kan en bremseservice fikse risting, eventuelt kan du leve med det så går det seg sikkert til over tid..

At bremseskivene ikke var rusten kan ikke jeg si med 100% sikkerhet, men er ikke det veldig rart hvis de har rustet 2 måneder etter jeg kjøpte den helt ny?

geear

Bremseskiver ruster på noen få timer dersom de blir eksponert for vann og parkert. Omtrent alle utenom Chevy sine rustfrie som de har putta på Bolt/Ampera-e. Men hørtes spesielt ut at de ble så ille på så kort tid. Du burde nok ellers reklamert igjen kort tid etter første besøk - ikke ventet et halvt år til.

1000kwh

Sitat fra: TMX75 på mandag 29. juli 2019, klokken 20:59
Sitat fra: 1000kwh på mandag 29. juli 2019, klokken 20:32
Sitat fra: TMX75 på mandag 29. juli 2019, klokken 19:50
Jeg overtok min nye Model X i desember 2018. I februar 2019 var jeg i Spania i 2 uker, mens bilen sto parkert ute i kulden. Når jeg kom tilbake og skulle kjøre bilen igjen kjente jeg risting hver gang jeg bremset, så jeg dro innom Bulk Bilverksted for å gi beskjed om ristingen, men fikk bare som svar at pga bilen hadde stått stille måtte jeg aktivt bruke bremsene mer de neste ukene, så skulle det gå seg til.
I forrige uke leverte jeg bilen inn for å fikse noe annet, men la også til at de må sjekke bremsene siden det ikke har blitt bedre. Og i dag fikk jeg svar, hvor Tesla sier at siden det er slitasje på bremseskivene, dekker ikke garantien det. Bilen var 2 mnd gammel, og hadde gått ca. 1500 km når ristingen startet.

Kan noen hjelpe meg med denne saken? Hvordan skal jeg gå frem? Selv om ikke garantien dekker det så må det vel være reklamasjonssak? Det er ikke holdbart i det hele tatt fra Tesla sin side, og det blir jo latterlig dyrt om jeg som Tesla-eier må bytte bremseskiver 6 ganger i året.
Det er vel en fare for at rust gjorde skivene litt urunde? Du kunne fått en vurdering fra et annet verksted først hvis du vil ha mer å slå i bordet med, feks NAF.

Alternativt kan en bremseservice fikse risting, eventuelt kan du leve med det så går det seg sikkert til over tid..

At bremseskivene ikke var rusten kan ikke jeg si med 100% sikkerhet, men er ikke det veldig rart hvis de har rustet 2 måneder etter jeg kjøpte den helt ny?
Ja, rusten starter egentlig umiddelbart etter man parkerer. Det er selve bremsinga som gjør at man holder bremsene blanke.

Hvis bremsene stod i saltlake i 2 uker kan det ha kommet rustgroper og ujevnheter.

MEN, hvis ristinga ikke er veldig påtakelig så kan du leve med dette ganske lenge og se hva som skjer over tid.

TMX75

Liten oppdatering:
Jeg fikk i dag kontrabeskjed fra Tesla, hvor de sa at de dekker skaden på garanti allikevel. De forklarte det med at det bare tok litt tid før saksbehandler fikk pratet med riktige personer.
MEN: i går fikk jeg melding hvor de ba meg om å bekrefte at de kunne reparere skaden mot at jeg betaler, og hadde jeg bekreftet det så hadde jeg vært x antall tusen fattigere. Så jeg anbefaler alle som er i en kinkig situasjon med Tesla om å stå på sitt og ikke ta alt de sier i første omgang for god fisk.

Takker for alle svar her inne.  :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA