Hovedmeny

Modus for å unngå bulker og riper

Startet av Bwest, lørdag 03. august 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

Bwest

Hvorfor har ikke Tesla med alle sine sensorer et modus som gjør at bilen vil stoppe når bilen er i ferd med å kjøre  inn i f.eks en stolpe eller en annen parkert bil etc?  Burde ikke dette være mulig å implementere i en Tesla? Når bilens sensorer merker at hvis bilen ikke stoppes nå, så blir det fysisk kontakt med omgivelsene. Tror mange da ville spart en del penger, særlig nye elbilsjåfører.

Klykken

Fordi dette ikke er feilfritt enda, og du som sjåfør skal følge med hva som skjer rundt bilen mens du sitter i den.

Du har systemer som gjør dette til en viss grad, enten avverger eller begrenser. Obstacle aware acceleration er en av dem.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Du mener menyvalget obstacle aware acceleration?

Første hinder er snø på sensorer....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Er det noen produsenter som har varmetråder i sensorene?

Tesla er jo fantastisk på vinterføre. Sensorene pakkes tett på alle biler og er ikke unikt for biler med T på panseret.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på lørdag 03. august 2019, klokken 10:58
Er det noen produsenter som har varmetråder i sensorene?

Tesla og BMW m.fl. Problemet er at det hjelper ikke. Det blir bare ett islag som går utenfor sensoren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#5
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 03. august 2019, klokken 01:49
Første hinder er snø på sensorer....

Har hatt problemer med falske varsler på alle biler med p sensor. Både amerikanske og tyske.
Men legger du en raus panelovn bak støtfanger som står på hele tiden og smelter alt selv i mange minus og snøføyk så kanskje det blir bedre. Det hadde jo vært kjempesmart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spinner

Sitat fra: Bwest på lørdag 03. august 2019, klokken 00:46
Hvorfor har ikke Tesla med alle sine sensorer et modus som gjør at bilen vil stoppe når bilen er i ferd med å kjøre  inn i f.eks en stolpe eller en annen parkert bil?
De har det...

https://youtu.be/cMiZa3HgRVE?t=125
Men ingen systemer fungerer 100%.

Bzzlink

Har postet den i annen tråd men synes den er så morsom at he romme eden en gang til :)

https://twitter.com/tesla_truth/status/1150151240581406720

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA