Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bør vi skifte til CEE-kontakt for ladepunkt?

Startet av leafen, søndag 29. januar 2012, klokken 20:40

« forrige - neste »

leafen

noen som vet om batteriene blir dårligere ved å hurtiglader ofte å om garantien blir borte om en hurtiglader feks 2 ganger om dagen , forstår 100000 km inntreffer fortere men hva om pakka kolapser om 7mnd om en lader mye

noen synspunkter på dette dere som kan det ;D
fikk min leaf i dag 31.01

RuneW

#1
Nissan garanterer, så vidt jeg vet,  ingenting når det gjelder redusert kapasitet på batterier.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Jeg vil nå si at Nissan, på lik linje med alle andre elbilprodusenter faktisk garanterer redusert kapasitet ;)

Hvis du leser hva Nissan faktisk skriver, har Leaf har en garanti på 5år/100.000km (som også gjelder litium-ion batteriet) og Nissan forventer rundt 80% kapasitet igjen etter 5 år ved normal bruk, og rundt 70% kapasitet etter 10 år.

Jeg har fått bekrefet dette på mail fra Nissan (norway@nissan-services.eu), så dette er ikke min frie tolkning.

I "2012 Leaf Owners Manual" står det eksplisitt at "NISSAN recommends that quick charging not be performed more than once a day.". Hvis du konsekvent hurtiglader to ganger hver dag er det jo mulig den setningen vil bli brukt mot deg, men siden det er solgt flere Leaf som taxi i Norge tror jeg selv to hurtigladinger hver eneste dag går greit.
Men hvis du har f.eks 60% kapasitet etter fem år kan det jo hende Nissan sier hurtigladingen er grunnen og ikke anser det som en garantisak? Hvem vet?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

#3
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. januar 2012, klokken 11:11
Jeg vil nå si at Nissan, på lik linje med alle andre elbilprodusenter faktisk garanterer redusert kapasitet ;)

Hvor da?

Forvente og garantere er ikke i nærheten av å være det samme, verken den ene eller den andre veien...

Når det er sagt, så vil selvsagt batterikapasiteten helt sikkert reduseres - det tror jeg de aller fleste forstår.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 17. januar 2012, klokken 11:11
Hvis du leser hva Nissan faktisk skriver, har Leaf har en garanti på 5år/100.000km (som også gjelder litium-ion batteriet) og Nissan forventer rundt 80% kapasitet igjen etter 5 år ved normal bruk, og rundt 70% kapasitet etter 10 år.

Nissan har også gått ut med at man forventer 70-80% igjen etter 10 år. Dvs. at det fint kan være 80% igjen (eller ennå mer) etter 10 år om batteriet behandles pent, men at 70% er mer sannsynlig om man alltid lader til 100%, stadig kjører batteriet helt ned og hurtiglader en god del.

Vårt kalde klima bør forøvrig føre til lengre batterilevetid enn en bil som kjøres i f.eks Phoenix, Arizona. Kulde senker riktignok kapasiteten på batteriet, men forlenger også levetiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA