Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde i-MiEV

Startet av Walker, søndag 22. mai 2011, klokken 20:11

« forrige - neste »

BRSA

Prøvekjørte en i-MiEV i slutten av desember når det var -18 og stålis. Kjørte i utover-doserte rundkjøringer med piggfrie dekk og den elektronisk antiskrens- og stabilitetskontrollen fungerte helt topp! Har selv kjørte forhjulsdrevet bil i alle år og ble egentlig imponert over hvor godt den behandlet det som ellers ville gitt en brei-sladd. Det er en knapp nede til venstre for rattstammen som visstnok skal kunne deaktivere denne funksjonen om man ønsker.
Børsa, Sør-Trøndelag - 2015 B-Electric, 2011 iMiev  + 2011 El Berlingo Zebra

PerBear

Det fikser ABS systemet uansett om bremsing er elektrisk eller ei.

Men Tesla S hadde nok blitt en bedre bil rent teknisk med forhjulstrekk. Men markedet for "premium" bilene forventer bakhjulstrekk som på mercedes, jaguar, maserarti, bmw, lexus, infiniti, Aston, Porsche. og de nok blir for raddisaktig der i gården med framhjulstrekk - da må det så bli AWD dom Tesla har sagt de vil levere på Tesla S etter hvert.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

erik e

Forhjulstrekk er best for 98 %  av folk 98 % av tiden, BASTA. OG JEG VET HVA JEG SNAKKER OM.   God helg.  (har MB og BMW på gårdsplassen og i_Miew)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

xzornixz

Hvordan grunngir du en så til de grader bastant påstand?

erik e

Prøv selv i mange år.  Etter 30 år med 30 biler og ca.30 000 km i året. BASTA.  ;)  Se selv i standarbil racing opp til 300 hk,de vinner fanken meg med "feilhjuls"  trekk der også.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

arnejorg1

Min erfaring med forhjul/bakhjulsdrift er at dersom en bakjulstrekker er lettere bak enn foran er den elendig på glatt føre og motbakker, den vil bare spinne seg ut. Hiver du derimot hiver en par hundre kilo baki blir det mye bedre. Forhjulstrekkeren er grei den siden den er tyngre foran, men er den like tung foran og bak vil det absolutt lønne seg med bakhjultrekk, spesielt dersom bilen er tyngre bak vil man ha en stor fordel.  Jeg tror nok det lønte seg og lage m-iev med bakhjulstrekk siden den ikke hadde blitt mye tyngre foran dersom man plasserte en lett el-motor i fronten.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Walker


Walker





Her er en spørsmålsstilling som bør være aktuell på denne årstiden, særlig med dagens føreforhold:

På hvilken av de to illustrasjonene over vil denne Golfen ha mest tyngde på drivhjulene?


hens

På bilverkstedet der jeg jobbet så jeg av og til at folk kjørte rundt med et par sekker sand bak i bilen.

-På forhjulstrekkere, etter råd fra "Erfarne" bilister! ;)

Når det er billigere å bygge biler med motor og drivverk i et stykke, og det ikke utgjør noen bakdel i 80 % av verden, fordi det ikke er is på veiene og problemer med fremkommeligheten...
Hvorfor i all verden skal en da bygge biler med bakhjulsdrift?   

Men så kommer elmotoren inn i bildet, og en kan få både 50/50 tyngde, og fordelen av tyngdeforskyvning i motbakke som bedrer fremkommeligheten....
Hvorfor skal en da bygge forhjulsdrift?

Jeg tror fremtiden vil vise en økende bruk av bakhjulsdrift/elmotor, fordi en da får bedre fremkommelighet uten at det går utover produksjonskostnadene.

At Kewet/ Buddy kan være uforutsigbare vet jeg godt, men samtidig tar den seg utrolig godt frem på vinterføre. Hva annet kan en vente av en bil med en drøy meter akselavstand.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

Sitat fra: hens på fredag 16. desember 2011, klokken 12:29
På bilverkstedet der jeg jobbet så jeg av og til at folk kjørte rundt med et par sekker sand bak i bilen.

-På forhjulstrekkere, etter råd fra "Erfarne" bilister! ;)

Når det er billigere å bygge biler med motor og drivverk i et stykke, og det ikke utgjør noen bakdel i 80 % av verden, fordi det ikke er is på veiene og problemer med fremkommeligheten...
Hvorfor i all verden skal en da bygge biler med bakhjulsdrift?   

Men så kommer elmotoren inn i bildet, og en kan få både 50/50 tyngde, og fordelen av tyngdeforskyvning i motbakke som bedrer fremkommeligheten....
Hvorfor skal en da bygge forhjulsdrift?

Jeg tror fremtiden vil vise en økende bruk av bakhjulsdrift/elmotor, fordi en da får bedre fremkommelighet uten at det går utover produksjonskostnadene.

At Kewet/ Buddy kan være uforutsigbare vet jeg godt, men samtidig tar den seg utrolig godt frem på vinterføre. Hva annet kan en vente av en bil med en drøy meter akselavstand.

Og ikke minst - har noen glemt hvor MORRO det er med bakhjulsdrift?  ;D Fikk mange morsomme blikk vintern for to år sida da jeg gang på gang kom på tverra med Keweten på den faste "sladdeplassen" :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ronny

Med tanke på regenerering fungerte clioen bedre enn miev pga forhjulstrekk, så på elbiler tror jeg fwd er en fordel. De er ikke akkurat skapt for å ha det gøy uansett ;)
Søndagsbilen med skikkelig motor skal være RWD, det er for viderekommede ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Walker


Hvis vi skal bokføre slike teoretiske og marginale fordeler, må vi sannelig ta med i regnskapet det ekstra energitapet vi får ved å ha drivakslene på styringshjulene. Til flere og større vinkler man har på overføringene, til større blir friksjonstapet. (Hittil er det vel ingen som systematisk har foretatt målinger av dette, så om noen leter etter et emne til sin doktoravhandling, finner de et lite tips her.) Faktisk kan en på noen forhjulsdrevne biler fremprovosere akselbrudd ved å kombinere stort svingutslag med stort motorpådrag.


Det burde være enkelt å rydde opp i dette kaoset ved å flytte fremdriften til bakhjulene!


snurre100

Fremtiden er elmotorer direkte på hjulene...
Venter på Kia E Niro

Go-carter

Vel, via en aksel og/eller drev. Skal du ha motoren på navet får du riiiiimelig mye uavfjæret vekt :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA