Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading

Startet av PerBear, fredag 03. februar 2012, klokken 14:56

« forrige - neste »

PerBear

Har skrudd i Fortogale sin bil idag sammen med Baltor. Bilen vil ikke ta  lading fra lader men lader fint regenerativt. Vi får heller ikke kontakt med lader via Nicometer, mens BMS kommuniserer.

Vi byttet lader men det hjalp ikke. Selvsagt kan det være feil på reservelader (den kommer fra en suspekt bil) men vi lurer på om det kan være manglende kommunikasjon mellom BMS og lader som er problemet?

Er det noen måte vi kan sjekke om kommunikasjon mellom BMS og lader er OK?

Flott hvis noen har tips til hvordan vi bør feilsøke  :)


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

Hei Per, det har vært endel feil med tempsensorene i batterikassen, og da vil ikke laderen virke.
Med diagnoseverktøy kan du sjekke batteritemp. Det er i hvert fall et sted å begynne.
Hvis det er stort avvik mellom de to følerene, er det sannsynligvis feil.
Sett inn 2stk  3k motstander i 4-pinskontakten, 1-2 og 3-4, da tror bms at det er omkring 20 grader i batteriet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

#2
Laderen virker ikke når den ble testet i en annen bil som fungerer normalt så jeg er sikker på at lader er defekt. Men: jeg fant ut noe som andre kanskje kan ha nytte av:

Den originale laderen i Think Classic ikke vil lade og den vil heller ikke kommunisere via ODB pluggen dersom RS485 koblingen til BMS ikke er intakt. Dersom laderen ikke vil lade og heller ikke vil snakke med Nikometer/ACTA diagnoseutstyr selv om du får bildet av støpsel opp på dashbordet så sjekk at det går trafikk på RS485 porten: Det skal jevnlig være pulser på ca 2 VAC på pinne 17 og 35 målt mot jord. Det er enklest å måle på 35 pins kontakt (E03) til lader.

Jeg mistenker at fullstendig bortfall av RS485 signal er sekundærstyring av lader og at lader med vilje er designet til å stoppe dersom signalet forsvinner.  Kanskje noen her på forumet har dokumentasjon på at BMS og lader har en slik sekundær sikkerhetsfunksjon?
 

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

OneMore

Det stemmer nok det.

I lade dokumentene jeg har står det:

Conditions for initiation the charge process:

Communication RS485 gate | 100% Correct

Under allowable limits.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

El rayo

Sitat fra: PerBear på tirsdag 24. januar 2012, klokken 17:32
Det skal jevnlig være pulser på ca 2 VAC på pinne 17 og 35 målt mot jord.
Bare en kommentar: RS485 er flytende i forhold til jord, man bør måle mellom K-line og L-line. OBS: måleinstrumentet (skopet) må ikke være jordet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hma

Sitat fra: PerBear på tirsdag 24. januar 2012, klokken 17:32
Kanskje noen her på forumet har dokumentasjon på at BMS og lader har en slik sekundær sikkerhetsfunksjon?
I følge http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4649.msg44337.html#msg44337 har 'Rav4_EV' skjema for lader.
Det ville vært fint å ha en elektronisk versjon som vi kunne delt på elbilwiki.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

Sitat fra: hma på onsdag 25. januar 2012, klokken 09:08
I følge http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4649.msg44337.html#msg44337 har 'Rav4_EV' skjema for lader.
Det ville vært fint å ha en elektronisk versjon som vi kunne delt på elbilwiki.
Det støtter jeg fullt ut.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

Jeg fikk deler av skjema på laderen av en ivrig skribent her på forumet. Men det er dessverre ikke komplett. Mangler ihvertfall CPU delen. Dessuten er skjema dårlig scannet slik at deler av teksten er uleselig.

Men det er bedre enn ingenting så jeg skal legge det ut på elbilwiki sammen med det jeg har laget av egen dokumentasjon samt dokumentasjon på kabelmatter som Hens har skaffet. Send meg en purring hvis det ikke er på plass innen uka.

Vi burde også hatt skjema på BMS og styrekortet inni kontaktorboks så hvis noen føler seg kallet så er det flott!  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA