Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteriverngrensen er overskredet

Startet av i3/RSiV, torsdag 14. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

bobil1

Det virker som 12v lades også når preheat står på, hvertfall begynner 12v-funksjonene (keyless, kupélys, etc) å fungere igjen hvis jeg går inn i bilen og setter på stationary air condition

tromsø

Det var da bare så dumt, at bilen kun lader 12V batteriet hvis en lader >80% på HV-batteriet! Det er jo akkurat maks 80% alle anbefaler til biler med NMC type Li-ion batterier (hvilket alle MEB biler har til nå). Fikk dessverre mindre lyst på Enyaq nå, da jeg kjører < 1 000 mil per år og sjelden lader > 80%.

Min gamle Etron lader i følge dette:
Sitat fra: Møller / Audi Norge Så lenge AC lading er tilkoblet lades 12V batteriet. Det lades også så lenge bilen er i drift, og overvåkes etter bilen er parkert. Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Øyvind.h

At bilen bare lader 12v over 80% SOC på HV høres helt usannsynlig ut. Med panseret åpent under lading kan du sjekke dette på 10 sekunder med multimeter.

Jeg koblet på en BT dongel som logger 12V og 12V lades med lav effekt stort sett hele tiden under lading av HV på tidligere SW.
I tillegg lades 12V ekstra utenom HV lading ved behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

#33
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. januar 2025, klokken 17:19At bilen bare lader 12v over 80% SOC på HV høres helt usannsynlig ut.

tror du har rett ...og det står jo dette i bilens manual da:
SitatLadeprosess
12 V-bilbatteriet lades automatisk når høyspenningsbatteriet la-
des
Se også bilde fra manual og lenke https://www.bruksanvisningpdf.no/skoda/enyaq-iv-2020/bruksanvisning?p=211

https://elbilforum.no/index.php?topic=62538.0

i3/RSiV

12v batteri ble som jeg tidligere skrev byttet i slutten av november. Men for 2-3 uker siden startet meldingene om at batteriverngrensen er overskredet å komme igjen oftere og oftere. Så ny tur til Møller, og i dag ble det nytt 12v batteri igjen. Nå hadde det kommet oppdateringer fra fabrikken om problemet, og denne gangen ble det satt inn et AGM batteri. Ned til 46Ah AGM fra 49Ah EFB. Får håpe problemet er løst og appen slutter å varsle døgnet rundt  :) Sjekket også med carscanner, og ser at programmert ladespenning er endret fra ca 15,1v til ca 13,8v

vinterdekk

#35
Takk for oppdatering. Har time om en uke hos Volkswagen, men de tar den inn for sjekk før ny time for eventuelt bytte. De burde bare bytte til AGM med en gang, men får se .. Samme problemet på ID biler som på Skoda, bare at vi får bare beskjed om lite strøm på 12V om vi forsøker å bruke appen. Problemet kommer og går med en gang temperaturen faller under null grader. Når det er varmegrader så fungerer keyless, velkomstlys og fjernstyring fra app.

I manualen står det hos Volkswagen at 12V lader når bil er på, og mens den lader hovedbatteriet. Tviler på at det er nødvendig med vedlikeholdslading av 12V og opplading av hovedbatteriet til 100% slik mange kunder har fått beskjed om, men hvem vet hva forhandlere får beskjed om fra fabrikken og hva de finner ut på egenhånd.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Bigdrago

Sitat fra: vinterdekk på fredag 14. februar 2025, klokken 06:49Takk for oppdatering. Har time om en uke hos Volkswagen, men de tar den inn for sjekk før ny time for eventuelt bytte. De burde bare bytte til AGM med en gang, men får se .. Samme problemet på ID biler som på Skoda, bare at vi får bare beskjed om lite strøm på 12V om vi forsøker å bruke appen. Problemet kommer og går med en gang temperaturen faller under null grader. Når det er varmegrader så fungerer keyless, velkomstlys og fjernstyring fra app.

I manualen står det hos Volkswagen at 12V lader når bil er på, og mens den lader hovedbatteriet. Tviler på at det er nødvendig med vedlikeholdslading av 12V og opplading av hovedbatteriet til 100% slik mange kunder har fått beskjed om, men hvem vet hva forhandlere får beskjed om fra fabrikken og hva de finner ut på egenhånd.

Problemet er at mange spørsmål besvares av bilselgerne og ikke de som faktisk jobber og kan faget: gutta på verkstedet.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

torerik

Fikk time til bilen i mai(!) for å utbedre 12V pluss et par andre mindre saker. Håper det løser problemet.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Superman

Jeg har en 2022-modell Enyaq 80x, og har aldri hatt problemer med 12V-batteriet. Har aldri fått noe varsel her. Har pt. software ME 3,7.

Noen andre med 2022-modell (evt. 2021- eller tidlig 2023-modell) som har hatt problemer med 12V-batteriet? Eller startet dette problemet med 2024-modellene og ME 4.0?

Jeg har for sikkerhets skyld vedlikeholdsladet 12V-batteriet ca. en gang hver vinter med en 12V-vedlikeholdslader, uten at det egentlig ser ut til å ha vært nødvendig. I januar i år satt jeg på vedlikeholdsladeren på "slow", etter mye småkjøring og en uke parkert. Det tok kort tid før den sa "fulladet". Normalt kjører jeg ganske lite om vinteren, ikke hver dag, ca. 8000 km i året. Mest korte distanser med mye forvarming inkl. vindus-, sete-, og rattvarme høst/vinter/vår, og har det godt og varmt i kupeen. F.eks. er det kun 3,7 km til kontoret når jeg ikke tar hjemmekontor, med butikker på veien. Av og til blir bilen også stående ubrukt en uke, og kanskje to, uten å lade. Et bruksmønster som er mer eller mindre er skapt for å skape problemer for 12V-batteriet...

Apropos ventetid på merkeverksteder, det virker som garantisaker ikke blir prioritert særlig høyt der, jeg har også opplevd ventetid på mange måneder. Jeg tror man må bestille time minst 3 måneder før for neste service/EU-kontroll, som heldigvis for meg ikke er før i august 2026.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

bobil1

Sitat fra: bobil1 på tirsdag 14. januar 2025, klokken 13:40Hadde min 85x inne hos Møller Åsane i dag, da fikk jeg bekreftet at 12v har dårlig kapasitet og må byttes, men alle er tom for 12v, så de har ingen estimat på når de kommer... "Battery protection limit exceeded" har jeg fått siden november, keyless og diverse sluttet å funke når det ble skikkelig kaldt i desember. Jeg fikk også feilmeldinger på Travel Assist, ACC og "drive system" for to uker siden, men har kjørt bilen daglig og ikke merket noe uvanlig eller bekymringsverdig. Jeg er jo litt spent på om Møller eller Skoda kan finne på noe hvis/når batteriet dauer helt, og bilen må hentes.
Kjøpte NAF-medlemsskap i dag for å si det sånn  8)

Jeg fikk nytt 12 4. februar hos Møller. Fikk samme varsel fra appen morgenen etterpå (og 6 ganger til samme dag). Jeg ringte Møller i dag for å bekrefte at de faktisk hadde byttet 12v siden det ikke sto i verktedsbeskrivelsen, de hadde byttet batteriet til AGM, ettersom dette skulle takle kulden bedre. Han jeg pratet med i dag hørtes relativt forvirret ut da jeg sa at meldingene dukket opp fremdeles, var visst første tilbakemelding om det.

i3/RSiV

Sitat fra: bobil1 på tirsdag 18. februar 2025, klokken 14:20
Sitat fra: bobil1 på tirsdag 14. januar 2025, klokken 13:40Hadde min 85x inne hos Møller Åsane i dag, da fikk jeg bekreftet at 12v har dårlig kapasitet og må byttes, men alle er tom for 12v, så de har ingen estimat på når de kommer... "Battery protection limit exceeded" har jeg fått siden november, keyless og diverse sluttet å funke når det ble skikkelig kaldt i desember. Jeg fikk også feilmeldinger på Travel Assist, ACC og "drive system" for to uker siden, men har kjørt bilen daglig og ikke merket noe uvanlig eller bekymringsverdig. Jeg er jo litt spent på om Møller eller Skoda kan finne på noe hvis/når batteriet dauer helt, og bilen må hentes.
Kjøpte NAF-medlemsskap i dag for å si det sånn  8)

Jeg fikk nytt 12 4. februar hos Møller. Fikk samme varsel fra appen morgenen etterpå (og 6 ganger til samme dag). Jeg ringte Møller i dag for å bekrefte at de faktisk hadde byttet 12v siden det ikke sto i verktedsbeskrivelsen, de hadde byttet batteriet til AGM, ettersom dette skulle takle kulden bedre. Han jeg pratet med i dag hørtes relativt forvirret ut da jeg sa at meldingene dukket opp fremdeles, var visst første tilbakemelding om det.

Kan jo lure litt på om de da har programmert inn det nye batteriet ditt riktig. Hos meg har meldingene vært helt borte etter bytte til AGM.

Moggen

Sitat fra: Superman på søndag 16. februar 2025, klokken 13:01Jeg har en 2022-modell Enyaq 80x, og har aldri hatt problemer med 12V-batteriet. Har aldri fått noe varsel her. Har pt. software ME 3,7.

Noen andre med 2022-modell (evt. 2021- eller tidlig 2023-modell) som har hatt problemer med 12V-batteriet? Eller startet dette problemet med 2024-modellene og ME 4.0?

Jeg har for sikkerhets skyld vedlikeholdsladet 12V-batteriet ca. en gang hver vinter med en 12V-vedlikeholdslader, uten at det egentlig ser ut til å ha vært nødvendig. I januar i år satt jeg på vedlikeholdsladeren på "slow", etter mye småkjøring og en uke parkert. Det tok kort tid før den sa "fulladet". Normalt kjører jeg ganske lite om vinteren, ikke hver dag, ca. 8000 km i året. Mest korte distanser med mye forvarming inkl. vindus-, sete-, og rattvarme høst/vinter/vår, og har det godt og varmt i kupeen. F.eks. er det kun 3,7 km til kontoret når jeg ikke tar hjemmekontor, med butikker på veien. Av og til blir bilen også stående ubrukt en uke, og kanskje to, uten å lade. Et bruksmønster som er mer eller mindre er skapt for å skape problemer for 12V-batteriet...

Apropos ventetid på merkeverksteder, det virker som garantisaker ikke blir prioritert særlig høyt der, jeg har også opplevd ventetid på mange måneder. Jeg tror man må bestille time minst 3 måneder før for neste service/EU-kontroll, som heldigvis for meg ikke er før i august 2026.

Jeg har 2021-modell. Aldrig hatt problem med 12v, men fikk byttet den på noen kampanje i 2022 eller 2023.
Bilen har hatt veldig få feil. Kun lenkarmen frem, trur det begynner å bli dags för ny garantsak der igjen. 60000km. Også disse tåpelige speil-lysene med skoda logoen som smeltet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA