Maks 54kg på hengerfestet. Hva har dere i hekkboksene og på sykkelstativene?

Startet av oto, tirsdag 06. august 2019, klokken 17:13

« forrige - neste »

oto

Først etter flere lange turer med 70-80 kg på hengerfestet (Thule Easybag på sykkelstativ med 14kg egenvekt) ble jeg oppmerksom på at 90kg-grensen for vertikallast som står trykt på selve hengerfestet ikke er gyldig for slik bruk. Den gjelder kun for tilhenger/campingvogn. I brukermanualen for Model X står det at fritthengende stativer må veie maks 54kg.

Savner en tråd med erfaringer/tanker rundt dette. I annonser og forumtråder florerer det jo med bilder av svære bagasje- og skibokser for montering på hengerfestet. En skiboks med egenvekt 15-20 kg på et typisk stativ med egenvekt 10-15 kg vil ikke kunne fylles med stort mer enn én standard feriekoffert før man har brukt opp sine 54kg.

Hvordan forholder dere andre dere til denne begrensningen? Har man stort sett puter og ballonger i boksene? Er det ikke stusselig at denne svære bilen ikke kan ha fire normale sykler på kula? Skal jeg ha fire voksen/ungdomsykler på mitt ganske ordinære stativ, må de være karbonvidundere på maks 10kg. Det har vel noe med moment på festet og forholdet mellom horisontal- og vertikalkrefter å gjøre, men jeg synes det er pussig.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Sjøhyene

Mekanisk belastning og moment kan ikke være forklaringen. (gitt fornuftig sikring/lasting) Dette blir blåbær i forhold til kreftene og momentene som oppstår når f.eks en stor campingvogn skal bråbremses eller dras opp en bratt bakke.
Tror det handler mer om å sikre seg i forhold til folk som ikke vet hva de driver med når de sikrer lasten. F.eks i forhold til ting som kan ligge løst i boksen og gi skjev belastning eller at man laster på en måte som gir uforholdsmessig stort moment (altså at mye av vekten ligger svært langt bak kula). Det å forvente at folk skal regne på moment belastning er nok for mye for langt, derfor mye enklere å bare sette en ekstra lav vekt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

oto

Enig, jeg tenker også at kreftene fra et sykkelstativ på ca. 75kg (14kg egenvekt + 60kg makslast) vil være beskjedne i forhold til kreftene som påføres når man akselererer, bremser og passerer dumper og hull med en henger på 2500kg. En del dynamisk moment blir det jo over ujevnheter med et stativ som henger ut bakover, men det er rart om vektfordelingen til et sykkelstativ fra en erfaren produsent som Thule er noe en bil som dette ikke tåler. Det har jo gått bra til nå, men jeg vet ikke hvor sannsynlig det er med tretthetsskader etc. på sikt. Hva er det svake punktet her, tro? Innfestingsmekanismen der man trer hengerfestet opp i bilen?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

cra

Du vil ha krefter som virker i en del andre retninger enn når du har tilhenger, spesielt diverse vridninger. Kan tenke meg at innfesting/låsemekanisme kan påvirkes negativt av dette over tid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

oto

Sitat fra: cra på onsdag 07. august 2019, klokken 11:11
Du vil ha krefter som virker i en del andre retninger enn når du har tilhenger, spesielt diverse vridninger. Kan tenke meg at innfesting/låsemekanisme kan påvirkes negativt av dette over tid.

Får vel bare like gjerne sveise fast hengerfestet, for å kunne bruke det til noe nyttig.  ;)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Vil tro det kan ha noe med forventet arm på slikt utstyr? At det har blitt "konvertert" til et enklere tall å forholde seg til, for å unngå for stor vridning?

Ellers er det vel Brink som har laget dette festet, og de leverer til hauger av andre bilmerker, så dette er vel ikke unik merking for Tesla? Eller?

Kan ikke huske om jeg sjekket tilsvarende på X5en, som hadde akkurat samme type kule. Hadde Brink med samme innfesting på en 1-serie også..

oto

Det er vel Bosal som har laget festet til Xen vår.
Skoda oppgir vertikallast som funksjon av avstand til kula for noen av bilene sine sine, se bildet (om det funker). 90kg på kula, 75kg 30cm bak, osv. Bør Tesla gjøre også. Noe å be EM om på Twitter? [attachment id=0 msg=828931]
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Ja, der har du nok rett. Hele mekanismen er veldig lik de jeg kjenner fra BMW. Som jeg mener er Brink, selv om det er noen år siden.

Sjøhyene

Takk for info oto. Rimelig sikker på at det er akkurat sånn det henger sammen, bare at tesla ikke har prioritert å utdype det på denne måten.
Synd da dette er spesielt aktuelt for MX mtp at takboks ikke er en mulighet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

oto

Ja, enig - nettopp på grunn av falkevingedørene er det viktig at Tesla gir oss mulighet til å utnytte hengerfestet så godt som mulig. Jeg målte sykkelstativet vårt, som er et Thule VeloCompact 927, det mest praktiske jeg vet om til fire sykler (tre pluss en tilleggsskinne til en fjerde), og massesenteret ser ut til å ligge 30-35 cm bak kula. Så om festet er forholdsvis likt eksempelfestet til Skoda, som også tåler 90kg rett på kula, er man faktisk temmelig nøyaktig på limit når stativet er lastet med de 60 kiloene det tåler.  :+1:  :) Det var jo litt interessant.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

mmmilen

Veldig nyttig tråd - jeg stilte akkurat samme spørsmål i fb-gruppa uten å ha fått noe entydig svar. Stilte også spm til Tesla support, men det er vel neppe å forvente noen klokt svar (hvis de svarer i det hele tatt).

oto

Sitat fra: mmmilen på tirsdag 24. september 2019, klokken 11:21
Veldig nyttig tråd - jeg stilte akkurat samme spørsmål i fb-gruppa uten å ha fått noe entydig svar. Stilte også spm til Tesla support, men det er vel neppe å forvente noen klokt svar (hvis de svarer i det hele tatt).

Bra at flere ser nytten av disse refleksjonene. Jeg håper Tesla nyanserer/detaljerer lastgrensene for hengerfestet mht. lastarm/monent. Det kan ikke stemme at mange mindre biler, som Skodaen nevnt over, kan ha flere sykler på kula enn den digre, tunge Xen.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA