Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, onsdag 25. juli 2018, klokken 00:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: trykkertor på torsdag 30. mai 2019, klokken 11:29
For i resten av landet som ikke har motorveier, (mer enn 80-90km/t) er det ikke så interessant.
Og å måtte lade litt ekstra på ferietur i Danmark, Sverige, Tyskland gjør ikke så mye.
Det jeg legger merke til er hvor latterlig mye mer energitørst vår Tesla Model 3 er på vestlandsveier i forholdt til Kona Electric.
Da vi solgte vår Kona Electric i mars var temperaturen begynt å krype oppover mot 10-13 grader ute.
Flere av de faste rutene mine som til og fra kjøpesenter, jobb, trening osv begynte å krype ned mot 13kwh/100km. Og jeg er overbevist om at det skulle lavere. Noen turer knep jeg den under 11kwh/100km også.
Vår Model 3, nå i ofte 15-20 grader sliter jeg stort med å få ned i under 15kwh/100km.

Hmm, men da kjører du med sommerdekk på TM3 og målingene fra Kona var med vinterdekk? Når jeg bytter fra vinterdekk til sommerdekk på min TMX så stiger forbruket med ca. 10%, ihvertfall inntil det blir såpass varmt at sommerdekkene blir ordentlig myke. Billigst går den på vinterdekk i ca. 10 plussgrader og sol.

Antar du har 18" på Model 3? Hvis ikke er sammenligningen uansett ubrukelig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

trykkertor

Riktig. Hjulene vil helt sikkert har mye å si i faktoren. Er faktisk så stor forskjell som 17" vinter på Kona vs 19" sommer på TM3. Så der er nok hovedsynderen.
Hadde jeg faktisk helt glemt i tiden. Så da har jeg svaret på det.
"Nesten" så jeg gleder meg til november for å se forbruket på 18" vinter i TM3 før temperaturene kryper under minus.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA