Hovedmeny

Smart lading

Startet av DaTwister, søndag 08. april 2018, klokken 01:46

« forrige - neste »

Blip

Kjørelengde: 20.000 km/år
Forbruk: 0,25 kWh/km
=> Totalt forbruk 5.000 kWh/år

Prisbesparels strømpris Peak -> Off Peak 1 (estimert): 10 øre
=> Total besparelse 500 kr/år

... Best case ...

Som andre skriver: Det enkleste er vel å sette timer til å lade fra 00:00

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Øyvind.h

Ser tidvis mye større avvik enn 10 øre på dag vs natt.
I morgen tidlig går den fra 65 øre til 101 øre hos meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Blip

Jeg tror det er ganske ekstrem svingning i morgen. Tror ikke vi er uenige om at det er penger å spare på å lade under Off peak, men mye er det ikke. Det enkleste tror jeg fremdeles er å lade fra 00:00.

Laget et plot fra nordpool.no for 20. juni 2018, 1. jan 2019 og 10. jan 2019
[attachment id=0 msg=748866]

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Klykken

Hos oss starter lading klokken 01:00.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Chris Aurora

Lading starter 02:00 her. Så langt har jeg klart å treffe med forbrukstopp i prisdal ganske bra.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Chris Aurora

Svarer litt på min egen posting her (necro ftw)
Har forsøkt smartlading et par ukers tid, og det jeg merker er at det er litt tilfeldig om styringa slår inn, så det er ofte at jeg kobler til bilen på dagen hjemme og en time etter er den ferdig ladet. Så ustabil ladestarting + vampire drain pga API-kall fra tibber = dårligere totalresultat prismessig enn dersom jeg bare setter bilen til ladestart 02:00 og lar det gå.
Det beste er nok å forsøke å styre selve ladestasjonen enn bilen tror jeg.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Muffinman

På vinteren vil jo ofte dette være et rent tapsprosjekt. Hvis batteriet kjøles ned før ladingen starter må det brukes betydelig energi på å varme det opp igjen før lading kan starte.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA