Lader til 80%, men så detter den ned

Startet av Blackhawk88, tirsdag 28. mai 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Joachim@sancon.no

Men da er du avhengig av å vite hvor fort bilen lader på 15amp. Bilen viser kun hele tall. Enten 3 eller 4 kw. Men i Teslafi så viser den average volt, og da får du det ganske nøyaktig. Hos ligger den på ca 223-225 og ganget med 15amp gir det ca 3,4kw.    :laugh:


Muffinman

Sitat fra: Blackhawk88 på tirsdag 28. mai 2019, klokken 23:31
trodde heller ikke at 80 var å anse for høy SoC.
Det kommer også an på flere ting. Generelt kan man forenkle og si at degraderingen dobles for hver 10% fra ca 40-50%. Dvs det går dobbelt så fort på 80% som ved 70%, og fire ganger så fort som ved 60%. Hvor stor betydning det har i praksis er jeg usikker på, men temperatur er også en viktig faktor og jeg ville hatt mindre skrupler med å lagre et iskaldt batteri på 80% om vinteren enn å la det stå på det nivået i 30 pluss, for å si det sånn.

Utsatt/smartlading er som det nevnes over ikke alltid så veldig smart om vinteren, men det kommer an på om batteriet rekker å bli så kaldt at det må varmes for å kunne lades. I så fall spiser nok batterivarmingen opp gevinsten av å lade når det er billigere mangfoldige ganger. Det er dog ikke et tema størsteparten av året.

Selv bruker jeg bare utsatt lading. De gangene det er langtur neste dag trekker jeg bare opp grensen og amperstyrken noe. Begrenser forresten til 70% i sommerhalvåret, og 80% om vinteren om det ikke skal kjøres veldig langt neste dag. De gangene jeg kan lade på jobb blir det jo temmelig gunstig å være batteri, for når ettermiddagens/kveldens kjøring er unnagjort og kvelden kommer er jeg ofte nede på 40-50%, så står det slik over natta.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA