Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: GMmotor selger TAZZARI noen som vet noe om dem

Startet av hkaspenberg, fredag 27. august 2010, klokken 13:28

« forrige - neste »

Baltor

Bremseklossene treffer skivene normalt, feilen som Elmo beskriver vil en etterhvert se på skivene, de blir rustne der de ikke brukes. Alt fungerer, og ble godkjent med god margin på rulletest på eu kontroll, men den siste lille ekstra muligheten til virkelig å bremse hardt har blitt borte.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: Baltor på torsdag 02. september 2010, klokken 15:23
Bremseklossene treffer skivene normalt, feilen som Elmo beskriver vil en etterhvert se på skivene, de blir rustne der de ikke brukes.
Faktisk ikke. Fordi klossen ble brukt i full bredde langs radiusen på skiva men flaten (sirkelsektoren) som bremset ble for smal.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Forstår nå hva du mener Elmo, takk for fint innspill. Jeg demonterte det ene hjulet på lørdag, klossene eller kaliperne har ingen ekstra knaster, det ligger som det skal. Knastene du sikter til er nok kun på PSA. Foreløbig ser det ut til at bremsene ble litt sløvere med nye skiver og klosser.. :(

Fint også med alle som tipser om hvordan unngå bremser som henger.
Alle bileiere bør jevnlig gå en runde rundt bilen og registrere om bremsene er varme, vi med elbiler merker det på kjørelengden, de med fossile biler merker det kanskje ikke i det hele tatt :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hkaspenberg

Nå nhar jeg hatt sporadiske problemer med hengende bremser, rettere sagt hengende brems på førersiden foran i noen dager. På vei til jobb nå for noen minutter siden trakk bilen 140A ved 60km/t på flatmark og det luktet varmt når jeg parkerte. . Massering etc. har hjulpet litt, men problemet kommer altså tilbake.

Er nye kalipere det eneste som duger? Elbilwiki sier at "Felles er at de har Bendix Kallipere". Noen som vet delenumre og hvor man kan skaffe kalipere relativt rimelig?

(Og er det ikke typisk at slikt skjer nå når neglsprettsesongen setter inn?)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ladefabrikken

Jeg hadde det samme problemet på 2EL og byttet kalipperen men problemet forsvant ikke. Til slutt byttet jeg masterpumpa og nå fungerer bremsene som de skal.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Yeyeye

Samme hos meg egentlig, da jeg fikk i bilen byttet jeg skiver og klosser, maserte stempel litt og brukte fil på sporene som klossene står i. Jeg måtte ta denne jobben på nytt igjen nå nettopp, da brukte jeg crc spray under gummimansjett til stempel og likeså på de sleidene som gjør at caliperen kan gå sideveis, de var treige nok i seg selv til å lage problemet. Gikk også over med fila på innfestninga/sporene til klossene igjen. Ble veldig lette og fine etterpå. Det finnes egnet smøremiddel for å påføre stempelet, som skal tåle varmen og ikke tørke ut, bremsefett kalles det vel bare. Skal rigge meg med det til neste gang.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

hens

#21
Rengjøring og smøring av kaliper burde egentlig gjøres hver vår og høst. Hvis det setter seg rust mellom låsevinkelen og kaliperen blir klossene sittende godt fast etter bremsing, og varmgangen fører til at bremsebelegget utvider seg i tillegg.
Ettersom det er bare på ene siden er det nok rust i kaliperen som er problemet, og ikke masterpumpen.
Frem med verktøy, skrap rent og bruk kobberpasta!
Biltema 36-1800 kr 29,90 smør tynt og bare på flatene som skal gli, søl ikke på klosser eller skive
Ta gjerne andre siden med det samme.

Å smøre med oljeprodukt under mansjetten på stempelet er ikke å anbefale, da det kan ødelegge pakningen. Bevegelse er det som skal til, da vil bremsevesken smøre fra innsiden.
Er bremsevesken gammel skal den skiftes for å unngå rustskade.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

Legg inn ekstra tid ved dekkbytte vår og høst og ta denne jobben som hens så klokt påpeker, så unngår en unødvendige problemer. ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Gjorde det som hens anbefaler på nytt igjen i går kveld. Masserte oså stempelet som egentlig glir såpass lett at det kan presses inn med fingerne. Vi får se hvor lenge det holder...  ;D
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

En enkel måte å sjekke trege bremseklosser er å se etter støv på felgene.
Hvis klossene subber danner det seg statisk elektrisitet som kleber støvet til felgene. Etter en stund setter støvet seg fast.
Bremseklosser som henger bruker enormt med energi!
Ta ut klossene og skrap anleggsflaten mellom kloss og kalipergods oppe og nede.
Rengjør låsevinkelen og sett inn denne og hjørnene nede med et tynt lag kobberfett.
En skarpslipt skrutrekker, fil og stålbørste er greit verktøy for denne jobben.

Hei HK, jeg har en tube liggende i bilen, for mitt bruk holder en slik tube i 10 år,-minst.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Sitat fra: hens på fredag 05. november 2010, klokken 20:45
Hei HK, jeg har en tube liggende i bilen, for mitt bruk holder en slik tube i 10 år,-minst.

Da gjør du omtrent det samme som jeg. Jeg har også en tube med kobberfett i garasjen. Den er såpass gammel og sprukken at det eneste sted det ikke tyter ut når jeg klemmer på den er gjennom den opprinnelige åpningen!  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

Hei,

Gammel tråd dette, men fant det passende med en liten forlengelse / fortsettelse.

I morges - før frokost - fikk Rav4 EV'n en litt forsinket julegave i form av nye bremesklosser og antiskrikplater.
Det var min debut innen bremseavdelingen, men jobben gikk svært bra takket være Toyotas upåklagelige verkstedmanual samt Lynet sin veiledning og tilstedeværelse.

Så; etter 1,5 år har bilen kostet kr 300,- i servicekostnader, et beløp jeg fint kan leve med. Håper det fortsetter slik ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

daggad

SitatSå; etter 1,5 år har bilen kostet kr 300,- i servicekostnader, et beløp jeg fint kan leve med

Øh ja det kan en vel kalle godt innefor rimelighetens grenser !  ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lynet

Sitat fra: hma på torsdag 29. desember 2011, klokken 14:20
Hei,

Gammel tråd dette, men fant det passende med en liten forlengelse / fortsettelse.

I morges - før frokost - fikk Rav4 EV'n en litt forsinket julegave i form av nye bremesklosser og antiskrikplater.
Det var min debut innen bremseavdelingen, men jobben gikk svært bra takket være Toyotas upåklagelige verkstedmanual samt Lynet sin veiledning og tilstedeværelse.

Så; etter 1,5 år har bilen kostet kr 300,- i servicekostnader, et beløp jeg fint kan leve med. Håper det fortsetter slik ;)

Hilsen
Håkon

Og med 0,1 mm igjen av belegget vil jeg si at det var god utnyttelse av de gamle klossene  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

#29
Sammenlignet med f.eks "service"utgiftene til I-miev blir dette 1/10 del.  ;D

Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4274.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA