Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla og E-golf med to stk Tesla wall connectors

Startet av krister461, tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:36

« forrige - neste »

geear

Har hatt ladestasjon stående på 16A 1-fas på 16A sikring i lange tider uten noe som helst problem, og har den nå på 32A 3-fas på 32A sikring, og heller ingen problemer selv når den står i 8-10 timer på full pupp. Installert av elektriker. Både ladestasjonen (Ecolite) og Teslaen oppgir 32A, men målt med tangamperemeter så trekker den rundt 30A fra sikringen (med kvasi 3-fas oppsett).

Hyperstress

Jeg trenger teskje.
Jeg har følgende forslag fra elektriker for oppkobling av 2 tesla wall chargers på en 230x32A kurs til Tesla S (enkeltlader) og ny type e Golf:
-----
Generelt:
Det er i tilbudet beregnet at det legges opp 1 stk. kurs 3x32A for begge ladestasjonene. Det legges en
kommunikasjonskabel mellom disse som fordeler lasten når begge er i drift. Er det bare en i drift vil
denne ha maks effekt. Dette vil være den beste løsningen med tanke på installasjon/effekt i resten
av boligen.
----

Hadde dere vært trygg på at dere fikk beste løsning?

I post nr2 så har griffel et godt forslag, uten lastfordeling, men det gir vel egolf bare Max 3,6kW?.

Er det ikke mulig å sette det opp slik at egolf får 7,2kW når tesla ikke lader? Men jeg vil heller ikke ned på 3,6kW pr bil når begge lader..

Hva er beste oppsett MED lastdeling og hva blir effekten?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mthoring

Opplevde at 2 wall connectors koblet i 2-fas ikke virket når det stod en e-Golf på den ene og TMS på den andre. Feilen oppstod pga at e-Golf trekte for mye strøm, da den ikke baserer strømtrekk på N-lederen, men på faselederne. Hvis det ikke virker med 3x32, så må de kobles i 1-fas 32A i stedet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jkirkebo

#78
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 28. mars 2019, klokken 14:05
Jeg trenger teskje.
Jeg har følgende forslag fra elektriker for oppkobling av 2 tesla wall chargers på en 230x32A kurs til Tesla S (enkeltlader) og ny type e Golf:
-----
Generelt:
Det er i tilbudet beregnet at det legges opp 1 stk. kurs 3x32A for begge ladestasjonene. Det legges en
kommunikasjonskabel mellom disse som fordeler lasten når begge er i drift. Er det bare en i drift vil
denne ha maks effekt. Dette vil være den beste løsningen med tanke på installasjon/effekt i resten
av boligen.
----

Hadde dere vært trygg på at dere fikk beste løsning?

I post nr2 så har griffel et godt forslag, uten lastfordeling, men det gir vel egolf bare Max 3,6kW?.

Er det ikke mulig å sette det opp slik at egolf får 7,2kW når tesla ikke lader? Men jeg vil heller ikke ned på 3,6kW pr bil når begge lader..

Hva er beste oppsett MED lastdeling og hva blir effekten?

Som en annen skriver så fungerer det ikke med 3-fase 230V, eGolf og lastdeling.

Du har to muligheter:

Koble TWC 1 på 3-fase og la Teslaen bruke den. Den lader på 2 faser. Den siste fasen har 18,5A ledig. Koble TWC 2 på den siste fasen, innstilt på 16A. Ulempe: eGolf får bare 3,7kW uansett. Men Teslaen får alltid 8,5kW.

Koble begge TWC på 1-fase 32A kurs med lastdeling. Begge får 7,4kW når de lader alene og 3,7kW når de lader sammen.

Alternativ 1 faller litt i grus om Teslaen byttes til en Model 3 som trekker på alle 3 fasene. Da kan ikke TWC 2 brukes samtidig.

EDIT: Kom på en bedre løsning. Koble TWC 1 på 3-fase og TWC 2 på 1-fase, samme kursen, med lastdeling. Da får Tesla 8,5kW og eGolf 7,4kW når de lades alene. Lades de sammen får Tesla 4,2kW og eGolf 3,7kW. Da vil det fungere for alle mulige konfigurasjoner av forskjellige biler. Pass på å koble TWC 2 på de to faselederne som er koblet til L1 og L2 på TWC 1 for jevnest mulig belastning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Hyperstress

#79
I alternativ 1, dersom egolfen plugges i uttaket til teslaen, vil den lade med mer enn 3,7kW da?

Vil tesla med enkeltlader lade med 8,5kW også, eller må en ha dobbeltlader?

Edit: Det skulle vel bli 7,4kW (16A16A28A) på egolfen, og 7,4kW på Teslaen med enkeltlader.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

#80
Tesla jo blitt levert med 11kW, 16kW og 22kW ladere. Med 11kW lader blir begrensningen 7,4kW.
Hva Golfen lader med om den tilkobles tesla utaket vil jeg tro er nær 7,4kW.
Se vedlegg: Med begge tilkoblet reduseres effekten på enfas tilkoblingen til det halve.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA