Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD LR rekkevidde måler

Startet av fnatiC, mandag 01. april 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

fnatiC

Synes det er litt snodig at oppgitt rekkevidde er 560 men det virker helt umulig å få mer enn 490 på måleren i bilen? Noen som kan forklare hvorfor?

ravelund

Hei. Jeg skiftet over til miles og da viste den 310. Min teori er at det er den amerikanske målingen som er
gjeldene på rekkevidde indikatoren altså etter EPA.

P85D

Sitat fra: fnatiC på mandag 01. april 2019, klokken 05:14
Synes det er litt snodig at oppgitt rekkevidde er 560 men det virker helt umulig å få mer enn 490 på måleren i bilen? Noen som kan forklare hvorfor?
Tesla oppgir WLTP rekkevidde (en internasjonal standard) på "papiret" da det er enheten bilen er målt og klassifisert i.

Faktisk rekkevidde som vises i bilen er Teslas egen beregning på hvor langt bilen skal kunne kjøre.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

GL1

Nå er det fortsatt lave temperaturer, og minusgrader om natta.
Vil anta du kan se 530 ish på sommeren. 560 tror jeg er vanskelig med mindre man bedriver hypermiling.
Tallet vil jo endre seg etter hvordan du kjører, foreløpig har jeg nok mye unødvendige pådrag, og lite effektiv kjøring. Når jeg da alikevel får 400km ved 82% synes jeg deg er bra. Rekkeviddetest skjer ikke før til sommeren, da blir det langtur



Sent from my iPhone using Tapatalk
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

GOS

Sitat fra: fnatiC på mandag 01. april 2019, klokken 05:14
Synes det er litt snodig at oppgitt rekkevidde er 560 men det virker helt umulig å få mer enn 490 på måleren i bilen? Noen som kan forklare hvorfor?

560 er WLTP rekkevidde, mens det faste tallet som vises i din Model 3 er det som Tesla kaller Typical og er mer realistisk rekkevidde og samsvarer med deres amerikanske EPA rating.


I fint vær og med fin kjøring så vil du kunne klare WLTP ratingen, men med snitt normal kjøring vil du ikke klare det på noen biler.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Sitat fra: GL1 på mandag 01. april 2019, klokken 06:40
Nå er det fortsatt lave temperaturer, og minusgrader om natta.
Vil anta du kan se 530 ish på sommeren. 560 tror jeg er vanskelig med mindre man bedriver hypermiling.
Tallet vil jo endre seg etter hvordan du kjører, foreløpig har jeg nok mye unødvendige pådrag, og lite effektiv kjøring. Når jeg da alikevel får 400km ved 82% synes jeg deg er bra. Rekkeviddetest skjer ikke før til sommeren, da blir det langtur

Sent from my iPhone using Tapatalk

FEIL.

Dette endrer seg ikke i Tesal'ene. Tesla oppgir rekkevidde basert på ett fast forbruk og avhenger ikke av temperatur, kjørestil etc
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lynkjapp

Men det endrer seg derimot hvis man går inn på energivisning. Det tallet baserer seg på de sist kjørte 10, 25 eller 50 kilometerne.

olavxxx

De må bruke WLTP i EU, men EPA/Typical er bedre.

HvemPrompa

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 01. april 2019, klokken 07:20
Men det endrer seg derimot hvis man går inn på energivisning. Det tallet baserer seg på de sist kjørte 10, 25 eller 50 kilometerne.

Riktig...jeg kjørte superpent i ca 65 - 70 km/t i rundt 25 km (flat mark, 13 grader i lufta og AC av)...med 85% på batteriet så regnet energimåleren at det skulle rekke til 850 km før batteriet var tomt...jeg vil tippe at det hadde rukket til 750 km. Men da beveger vi oss inn i hypermiling-territorium.

Det er i alle fall ikke tvil om at dette er en svært energieffektiv bil - gitt at omstendighetene, trafikken, og føreren tillater det.

fnatiC

Sitat fra: GOS på mandag 01. april 2019, klokken 06:57
Sitat fra: fnatiC på mandag 01. april 2019, klokken 05:14
Synes det er litt snodig at oppgitt rekkevidde er 560 men det virker helt umulig å få mer enn 490 på måleren i bilen? Noen som kan forklare hvorfor?

560 er WLTP rekkevidde, mens det faste tallet som vises i din Model 3 er det som Tesla kaller Typical og er mer realistisk rekkevidde og samsvarer med deres amerikanske EPA rating.


I fint vær og med fin kjøring så vil du kunne klare WLTP ratingen, men med snitt normal kjøring vil du ikke klare det på noen biler.

Takker så mye for svar, det gav litt mer mening :-)

GL1

Sitat fra: GOS på mandag 01. april 2019, klokken 06:59
Sitat fra: GL1 på mandag 01. april 2019, klokken 06:40
Nå er det fortsatt lave temperaturer, og minusgrader om natta.
Vil anta du kan se 530 ish på sommeren. 560 tror jeg er vanskelig med mindre man bedriver hypermiling.
Tallet vil jo endre seg etter hvordan du kjører, foreløpig har jeg nok mye unødvendige pådrag, og lite effektiv kjøring. Når jeg da alikevel får 400km ved 82% synes jeg deg er bra. Rekkeviddetest skjer ikke før til sommeren, da blir det langtur

Sent from my iPhone using Tapatalk

FEIL.

Dette endrer seg ikke i Tesal'ene. Tesla oppgir rekkevidde basert på ett fast forbruk og avhenger ikke av temperatur, kjørestil etc
Takk.

Åpenbart ikke satt meg nok inn i dette, bare hatt masse småturer uten å fått testet ting skikkelig. Var ikke meningen å være påståelig selv om det kanskje ble seende sånn ut....

Da gir det også plutselig mer mening, når folk skriver "bruk % isteden for km". Begge deler er da en fast betegnelse :+1:
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA