Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Linker til "Delelager"

Startet av terjeas, mandag 07. januar 2008, klokken 10:21

« forrige - neste »

terjeas

Hei alle sammen!


Jeg har lett litt på internett etter alternative el-biler.
Jeg kom over en el-bil som blir kalt Zapp.
Bilen har en topp fart på 250 km/h, rekkevidde på ca 50 mil og har en pris på ca. 140 000,- NOK.
Er dette virkelig? Har dere en kommentar til denne bilen? En burde importert denne bilen, dersom dette var mulig.

http://www.zapworld.com/electric-vehicles/electric-cars/zap-x

Mvh

Tævje A. Strømme

El rayo

#1
Zap i California har eksistert lenge, så dette ser lovende ut. Det er den første 5+2 seteren jeg har sett med eldrift.

Med den prisen er det fristende å kjøpe en bare for å flytte batteriene over i min Th!nk. Og kanskje bruke to av hjulmotorene bak for å få 4x4.

Håper 10-minutters hurtigladingen blir kompatibel med ladestasjoner i Norge.

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#2
Sitat fra: terjeas på lørdag 29. desember 2007, klokken 20:20
Jeg har lett litt på internett etter alternative el-biler.
Jeg kom over en el-bil som blir kalt Zapp.
Bilen har en topp fart på 250 km/h, rekkevidde på ca 50 mil og har en pris på ca. 140 000,- NOK.

Det er nok litt for godt til å være sant. $25.000,- er for å reservert et nummer i en planlagt produksjonsserie. Prisen er nok en helt annen, men kanskje ikke avskrekkende i norge sammenlignet med andre SUVer med 644hk motor. De $25.000 du netaler for reservasjonen blir trukket ifra på bilprisen når den en gang bilr fastsatt.

Spesifikasjonen på denne bilen virker også ganske optimistisk. (men XP som operativsystem?)

Zap lanserer jo stadig spenstige prosjekter, med forbehold, Samtidig som de selger ganske enkle 3 hjulsbiler. Med de har jo eksistert en stund, og dette er i samarbeid med Lotus så det virker jo litt seriøst. Basis er en konsept bil fra Lotus.

Du finner mer om ZAP_Lotus og andre ZAPer et stykke lenger ned i dette forumavsnittet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

En klar konkurrent til Volvo's Recharge.

Jeg er klar til å kjøpe den første som blir til salgs. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. desember 2007, klokken 11:08
Jeg er klar til å kjøpe den første som blir til salgs. ;D

Da er det bare å skrive seg på lista, med $25.000,- i "liste fee" garanterer vel ZAP deg en fra den første serien.

Skal vi prøve å gjette prisen?

Reservasjons fee =1/3 av prisen.
$ 75.000,- vil være ganske dyrt i USA målestokk for noe slik så blir den mye dyrere enn dette er den ikke lett å selge, på grunn av avgifter blir det ikke hårreisende i Norge, så kanskje kanskje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Jeg mente den første som faktisk blir til salgs. Vil ikke låse 140 000 NOK på et mulig luftslott. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Nå har Zap oppdatert siden sin med en ca pris på bilen. $ 60.000,- Dette var en del mindre enn min gjetting. Klarer de å holde den prisen burde det ikke være vanskelig å finne kjøpere i Norge.

Kanskje de snart kommer med leveringstid også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Nå måtte jeg bare sende dem en mail om leveringstid etc, dette er jo nesten for godt til å være sant  ;D
(noe det som regel er)

Hvorfor betaler Stordalen 300.000 € for en rå bil som kan levers i 2010, hvis denne kommer samtidig. Bare å begynne å spare i $ mens kursen er lav først som sist.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

RunarBT

#8
Zap har vist ein tendens å komme med slikt med jevne mellomrom, men det viser seg som oftest å være mest bare for å "piffe" opp interessen for firmaet. I 2004 hadde dei Hydrogenbil rett rundt hjørnet, 2005 var det etanol, men fortsatt kun 3-hjul bilene dei selger.. Trist, men trur nok det er slik med dei andre nyhetene deria også, eg har ihvertfall sluttet å bry meg om dei.:-(
Sjekk artikkel under,

Shock Jocks
Forbes Magazine
Jonathan Fahey 06.18.07

A small electric vehicle company stays alive by promising wonderful things--just around the corner.

The Zap-X is a marvel. It solves every problem that has foiled attempts to build electric vehicles. It can recharge in ten minutes and can travel 350 miles on that charge. This rocket produces 644hp and goes from zero to 60mph in 4.8 seconds, with a top speed of 155mph. It carries seven passengers. Oh, and the windows are made out of photovoltaic glass that turns sunlight into horsepower.

If, of course, it existed.

There are no standard-size electric automobiles sold in the U.S. today at all, never mind one with statistics approaching those that Zap claims. Yet Zap, an outfit in Santa Rosa, Calif. that makes its money selling repossessed cars, electric scooters and a handful of Chinese-made three-wheeled electric cars, says the world-shattering Zap-X is "coming soon." The company even asks for deposits of $25,000 on the cars--without saying how much they will eventually cost or when they will arrive.

Zap has a history of promising greatness just around the corner. The company issues press releases about twice a week to make sure the good news keeps flowing. And it pays a service called RenewableEnergyStocks.com to tout its shares.

God forbid that the share price fall. The company issues stock for just about everything: sponsorship, property, legal fees, even room rentals. It issued 450,000 shares to buy property in 2005, but if the stock falls, Zap has to pony up even more shares.

Last year this company issued $4.1 million in stock-based compensation to employees and $4.7 million in stock to "consultants," including family members. Quite a lot of equity activity for a company that lost $11.9 million on sales of $11 million (most of which came from a one-year operation that has been shut down). Still, it's an improvement over 2005, when the company booked $15.9 million in stock for "consultants" during the year while recording only $3.6 million in sales and a loss of $23.5 million.

In January of this year Zap repriced 22 million warrants issued to employees and extended their expiration five years. The warrants, once priced between $1 and $8, are now priced between $1 and $1.20. That cost the company an earnings charge of $12 million in the first quarter--ten times revenue. And it set a not exactly ambitious goal for executives, to boost the share price 8 cents from a recent $1.12, over five years.

"As a public company, stock is our currency," explains the company's chief, Steven Schneider, who took the top job when Zap, which stands for "zero air pollution," bought Schneider's auto repossession business in 2002. Schneider owns 16 million Zap shares, 32% of the company. But that isn't the only way he and his family benefit. He leases real estate back to the company; two of his cousins receive stock for things like consulting services and Web site design; a cousin had a $56,000 loan forgiven by the company last year; and his brother runs one of the company's distribution units.

Public since 1996, the company has had just one quarter of profits, and that came from unwinding a liability that had been booked for another big-promise idea that went nowhere. Zap had tried to become the distributor of DaimlerChrysler's tiny Smart Cars, going so far as to announce that it had $1 billion in orders for them. When Zap announced sales plans of 15,000 cars per year in November of 2004, its share price doubled. But Zap had no relationship with DaimlerChrysler and ended up delivering a total of 342 Smart Cars before the project disintegrated in lawsuits.

Schneider acknowledges the Smart Car fiasco hurt the company's credibility, but he swears electric vehicles are closer than we think. "This is our year of execution," he says.

When hydrogen was the rage, Zap promised fuel cell vehicles with an announcement of a $100 million agreement with a fuel cell maker. That was in 2004; the vehicles don't exist yet. Then it was ethanol. Zap said in 2005 it had ordered 50,000 Brazilian-made vehicles that can run on 100% ethanol or gasoline. None has been delivered. Zap's latest big claim came this April: It received a $79 million order for its electric vehicles, the "largest order in history." The stock rose 14% on the day of the announcement. The "order," however, came from a new electric vehicle distributor set up by a pair of hedge funds. These hedge funds own stakes in Zap.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA