Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av Aspiranten, lørdag 03. desember 2011, klokken 00:12

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Nissan påstår noe annet enn deg:

The Li-ion battery heater automatically turns on when the Li-ion battery temperature is approximately -4F (-20C) or colder. The Li-ion battery heater automatically turns off when the Li-ion battery temperture is approximately 14F (-10C) or higher.
I tillegg trekker den strøm over laderen, hvis bilen er plugget inn.

Siden varmeren bruker 300W og slår seg av når batteriene blir varmere enn -10C kan du jo selv regne ut hvor lenge du kan ha bilen stående på fjellet.

Jeg er trygg på at Nissan-forhandlere i virkelig kalde regioner (der -40 er vanlig flere uker i strekk) både er informert om dette og informerer kunden. Til sammenligning er det mange fossil og hybridbiler som ikke starter i det hele tatt i -40.

Det jeg ser som en fordel (bilen starter selv i ekstreme temperaturer) ser altså du som en bakdel?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. november 2011, klokken 09:08
Det jeg ser som en fordel (bilen starter selv i ekstreme temperaturer) ser altså du som en bakdel?

Thomas

Yup. Har aldri måttet kjøpe ny motor til 100,000,- til en fossibil pga. kulde  ;) Jeg påstår heller ingenting, men gjentar -17 fordi det er tallet jeg har lest her inne på forumene. Er du en "bymann" siden det ikke virker som om du tar problemstillingen særlig seriøst?

gbzdoc: Tomt batteri til å kjøre med er min absolutt siste bekymring ved kombinasjonen kulde + elbil. Det er helst det at litiumbatteriene kan bli ødelagt- ved at bilen befinner seg i Norge :-)

"Ved kulde, vennligst flytt bilen til ett varmere sted"  ;D

Den teksten burde Nissan hatt i reklamen sin, og ikke i håndboka...
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Svaret ditt er så tullete at jeg heller unnlater å diskutere mer (med deg) i denne tråden...

Du og kallagtunet bør kanskje starte en støttegruppe for elbilnevrotikere?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Go-carter

Frostvæske også, fryser på et gitt punkt. ::) En varm garasje er alltid mulig å få tak på, eller et støpsel. Ser egentlig ikke helt problemet her.

...dere kan jo kjøpe et Zebra-batteri :D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Aspiranten

Go-carter: Jeg har alltid heavy-duty frostvæske og spylervæske på bilen, slik at de tåler den temperaturspesifikasjonen som kreves.

Problemstillingen er hovedsakelig "what if" og ikke at det kommer til å bli ett voldsomt problem for oss. Men jeg ser absolutt at jeg ville foretrukket batterier som tåler kulde. Vi bor tross alt på samme breddegrader som Alaska...
Nissan Leaf

rossifan46

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 23. november 2011, klokken 10:16
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. november 2011, klokken 09:08
Det jeg ser som en fordel (bilen starter selv i ekstreme temperaturer) ser altså du som en bakdel?

Thomas

Yup. Har aldri måttet kjøpe ny motor til 100,000,- til en fossibil pga. kulde  ;)

Kjølevæske som fryser i beinkulde og skader kjølekanalene i motorblokka er ikke billig det heller kan jeg love deg :-)
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

daggad

SitatVi bor tross alt på samme breddegrader som Alaska...

Kom an da kjetting, det er aldri mer enn -15 i Molde. Og bilen tåler uansett langt mer enn dette..ja jeg vet at en bil kan flyttes på, men føler du konstruerer et problem her kjære nabo.. ;)
23 november og 12 grader i Ålesund...skremmende !  :o
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

sven erik

Tror ikke vi har noe problem i Norge sett  kontakten i et støpsel å dra på tur det går Ann å sikre kablen å  og batteriet holder nokk faktisk  er det noen batterier som har bedre av kulde en varme

Aspiranten

Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 12:06
SitatVi bor tross alt på samme breddegrader som Alaska...

Kom an da kjetting, det er aldri mer enn -15 i Molde. Og bilen tåler uansett langt mer enn dette..ja jeg vet at en bil kan flyttes på, men føler du konstruerer et problem her kjære nabo.. ;)
23 november og 12 grader i Ålesund...skremmende !  :o

Selvfølgelig konstruerer jeg daggad. Å se ett problem før det inntreffer og sikre seg mot at det inntreffer er jo kjernetanken i vårt samfunn som gjør at det er trygt å leve  ;D Jeg vil ikke at noen her på elbilforumet skal sitte uten ett batteri om noen år. Derfor er det greit å idèkverne litt først som sist :-)

rossifan46: Jeg tviler på at folk i Røros bruker kjølevæske anbefalt av shelldama i Kristiansand, for å si det med klimatiske forskjeller i tankene  :D Jeg vet f.eks. at jeg utsetter dieselkjerra vår for lave temperaturer om vinteren, så disse væskene med "-15 grader protection" unngår jeg. De er ikke gode nok. Men dette kan vi jo ikke gjøre med elbilen...
Nissan Leaf

Elmo

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 23. november 2011, klokken 11:40
Men jeg ser absolutt at jeg ville foretrukket batterier som tåler kulde. Vi bor tross alt på samme breddegrader som Alaska...

Men de har ikke Golfstrømmen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RuneW

#25
Sitat fra: Aspiranten på onsdag 23. november 2011, klokken 12:52
Selvfølgelig konstruerer jeg daggad. Å se ett problem før det inntreffer og sikre seg mot at det inntreffer er jo kjernetanken i vårt samfunn som gjør at det er trygt å leve  ;D Jeg vil ikke at noen her på elbilforumet skal sitte uten ett batteri om noen år. Derfor er det greit å idèkverne litt først som sist :-)

Jeg synes dette er helt greit å ta opp, jeg! Om ikke for annet, så i alle fall for å gjøre folk oppmerksomme på problemet.

Det er jo ikke helt usannsynlig at en stakkar glemmer seg og kjører Leafen til flyplassen for en 2-ukers ferie. Er det et stykke til flyplassen og ingen ledige ladere (kanskje ikke så populært å legge beslag på en lader i 2 uker heller...), så kan han jo risikere å stille med 15% igjen på en 2-ukers periode. Selv på Rygge, som er "min" flyplass, kan det meget godt hende at det i løpet av 2 uker er 5-6 dager med temperaturer godt under -15.

Hva skjer egentlig da? Er det noen som vet hvor skadelig det er for batteriet det er å "fryse tomt". Går det bare litt utover kapasiteten, eller blir det rett og slett ødelagt?

Som sagt, dette er (også) "oppkonstruert", men bli ikke sjokkert om noen gjør et stunt som over...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Flott at du skjønner hvor jeg vil hen Rune :)

En eller annen gang, snarere enn siden, vil dette skje. Like greit å være obs på det først som sist :)
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA