Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tilhengerfeste vedlikehold

Startet av JRF, lørdag 04. mai 2024, klokken 21:07

« forrige - neste »

JRF

Hei, er det noen måte å demontere tilhengerfestet for å vedlikeholde det? Kulene på mitt har blitt veldig rustne og henger fast etter veldig lite bruk egentlig, og vil derfor pøve å demontere det for å bytte ut kulene med nye, eller pusse av rusten også sette de inn med noe fett så de ikke ruster på nytt.

Men jeg ser ikke hvordan men kan demontere denne stanga med kula på? Det var et unbrako spor i plast tuppen på enden, men der gikk nøkkelen rundt uten at plasttuppen bevegde på seg i det hele tatt.

Merkelig nok så er det bare to av kulene som er blitt rustne, mens de to andre er blanke og fine.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Electric cars in Norway

#1
Her er mitt tips. Nei, du skal ikke demontere noe mer på det nå. Stikk på Biltema eller annet sted og kjøp deg rustløster spray og saus inn der de kulene er rustet fast. Bruk masse spray og gjerne i flere omganger. La det ligge i et døgn. Se om det er bedre da. Da vil de rusta kulene trolig løsne. Slå løst på de ved å legge feks noe tøystykke mellom så du ikke slår rett på kulene med hammeren. Vær forsiktig dette er kjøre greier. Hvis det ikke ordner seg fortsett nok et døgn, samme prosess.

Og er det i orden så bruker du litt grease, fett osv som gjør at det holder seg fint. Du gjør det samme dvs fetter opp også inne i den faste delen der du stikker inn den løse delen.

Vanligvis er det problemer med nøkkel som sitter fast - lås sitter fast osv. da må den låsen åpnes. Inni der under lokket sitter det vanlig springfjær sylinder osv. Mange ganger sitter kroken fast osv.

Du trenger bare spraye inn litt smøre låsspray der og dytte inn nøkkel flere ganger og sørge for alt glir fint.

Slikt må pleies som resten av bilen. Gjør som rutine at du smører opp to ganger i året. En før vinter og etter vinter.

Slik avtagbare kroker er det masse DIY videos om på YT og da om de problemer jeg nevner.

Ingeniøren

Ha på litt olje og oppbevar festet i en pose så olja ikke griser til. Helt vanlig olje duger nok, det man evt har for hånden, trengs ikke noe fancy greier  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Handyman

Husk at dersom du kjører rundt med kroken montert over lengre tid så ber du om problemer. Demonter kroken ofte, og smør kulene innimellom.
Du kan sette tuppen med kulene ned i en skvett med diesel eller en rustløsende olje. Blås deretter rent og smør med et middel som holder en stund. IKKE 5-56 eller lingnende flyktige midler. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JRF

Jeg har ikke kjørt med kroken montert i lang tid i det hele tatt. Har vel kanskje brukt den 4 eller 5 ganger i løpet av et og et halvt år siden bilen var ny. Og da kanskje hatt den sittende i 3 dager hver gang jeg har brukt den.

Løser slik "rustløser olje" faktisk opp rust da? Trudde at det stort sett bare var samme som penetrerende olje, som smører og hindrer ny rust. Vil det fungere med f.eks Evapo Rust for å fjerne rusten fra kulene? Eller vil det etterlate et belegg som er like ille?

Skulle jo tru at de brukte krom belagte kuler som det jo skal mye til for å ruste.

Jeg får dyttet de rustne kulene inn og ut ved å tappe lett på de for å få de inn, men de roterer jo ikke fritt slik som kula som ikke er rustet og går ganske tregt. Og for å få av festet fra bilen må jeg slå litt på det slik at kulene blir dyttet inn etter at jeg har rotert låsehåndtaket.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. mai 2024, klokken 09:52Ha på litt olje og oppbevar festet i en pose så olja ikke griser til. Helt vanlig olje duger nok, det man evt har for hånden, trengs ikke noe fancy greier  :)
Smart  :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: JRF på søndag 05. mai 2024, klokken 12:59Jeg har ikke kjørt med kroken montert i lang tid i det hele tatt. Har vel kanskje brukt den 4 eller 5 ganger i løpet av et og et halvt år siden bilen var ny. Og da kanskje hatt den sittende i 3 dager hver gang jeg har brukt den.

Løser slik "rustløser olje" faktisk opp rust da? Trudde at det stort sett bare var samme som penetrerende olje, som smører og hindrer ny rust. Vil det fungere med f.eks Evapo Rust for å fjerne rusten fra kulene? Eller vil det etterlate et belegg som er like ille?

Skulle jo tru at de brukte krom belagte kuler som det jo skal mye til for å ruste.

Jeg får dyttet de rustne kulene inn og ut ved å tappe lett på de for å få de inn, men de roterer jo ikke fritt slik som kula som ikke er rustet og går ganske tregt. Og for å få av festet fra bilen må jeg slå litt på det slik at kulene blir dyttet inn etter at jeg har rotert låsehåndtaket.
Se ing...sitt innlegg og det funker 100% det er jeg sikker på 

Tom

#7

Handyman

Penetrerende og løsende oljer beskytter sjelden. De er ofte flyktige og etterlater en overflate som lett ruster. Å bruke 5-56 på sykkeljede gjør jo at det ruster mer. Beskyttende smøremidler er tingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på søndag 05. mai 2024, klokken 23:11Penetrerende og løsende oljer beskytter sjelden. De er ofte flyktige og etterlater en overflate som lett ruster. Å bruke 5-56 på sykkeljede gjør jo at det ruster mer. Beskyttende smøremidler er tingen.
Enig

arthur

Ikke bruk låsespray, men låseolje. Ha hengerfestet kun montert når det er i bruk. Jeg bruker ikke 5-56, men 6-66 som er fetere og velegnet til maritimt bruk, eller bruk marint fett. Det som er godt nok rundt båt og saltvann er også godt nok for dette formålet, hengerfeste på bilen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA