Sprøsmål om 2014 Leaf importert fra USA

Startet av HaaBaltz, lørdag 19. januar 2019, klokken 01:02

« forrige - neste »

HaaBaltz

Hei, jeg har nå kjøpt en bruktimportert Leaf fra USA, og har ett par spørsmål som jeg hadde håpet å få svar på.

Først kan jeg si at bilen er en 2014 Leaf SL Premium som har gått litt over 50 000 km. SL Premium skal ifølge selger tilsvare Tekna pakke

Spørsmål 1: Bilen kommer med ett lite tut hver gang jeg låser den, er dette mulig å skru av?

Spørsmål 2: Jeg har hørt at fordi dette er en amerikansk bil så kan jeg ikke fjernstyre den med telefonen, (tenker på varme osv), men jeg har samtidig sett att en del snakker om tredjepartsløsninger. Hva er sett på som den beste løsningen for dette? Er det eventuelt mulig å få det amerikanske systemet til å fungere som på en norsk bil uten en tredjepartsløsning?

Spørsmål 3: Bilen har amerikanske kart, er det mulig å gjøre noe med det?

Spørsmål 4: Jeg har hørt at en del av elbilene som er fra USA er sendt hit fordi de har fått en skade, hva er den mest seriøse siden å sjekke om min bil har vært involvert i en kolisjon tidligere.

Spørsmål 5: Er det noen som tilfeldigvis vet hva som er riktig dekktrtykk på 205/55/R16 dekk? 

Balrog

1: antagelig. Jeg låser alltid med dørhåndtaket i stedet for fjernkontrollen så slipper jeg den udiskrete pipingen, og jeg slipper å bruke noe annet enn dørhåndtaket som jeg må ta i uansett.
2: Nei
3: Nei
4: Mange aktører, men du får ikke så mye info og må betale noe rundt 10$
5: Jeg kjører 3 bar, gir lengre rekkevidde
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

HaaBaltz

Tusen takk for svar. :+1:
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. januar 2019, klokken 01:59
1: antagelig. Jeg låser alltid med dørhåndtaket i stedet for fjernkontrollen så slipper jeg den udiskrete pipingen, og jeg slipper å bruke noe annet enn dørhåndtaket som jeg må ta i uansett.
Det var en god ide, jeg viste ikke at man kunne låse med knappen på døra.
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. januar 2019, klokken 01:592: Nei
Ok, kartet er uansett ikke viktig.
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. januar 2019, klokken 01:593: Nei
Jeg har hørt om at en del har koblet til eksterne enheter som gjør at de kan snakke med bilen, f.eks leafspy, vil dette ikke fungere for meg fordi jeg har en importert bil?
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. januar 2019, klokken 01:59
4: Mange aktører, men du får ikke så mye info og må betale noe rundt 10$
Jeg kjøpte en raport fra checkthatvin.com, (en av sidene linket til fra https://www.vehiclehistory.gov/) Men jeg føler at raporten var litt kort og jeg forstår den ikke 100%, så jeg vurderer å kjøpe en ordentlig carfax rapport.  (jeg legger ved rapporten jeg kjøpte). 

Det jeg har fått mest sikkerhet fra den raporten er at kilometerstanden er riktig, førstegangsregistrert i Norge 3 november 2016 med 20168 kilometer kjørt, jeg mistenkte at ved import så kunne man oversatt miles til kilometer.

Noe som gjør meg litt usikker er om det er vanlig å registrere bil rett før man sender den til utlandet, og evntuelt hvor vanlig det er å gjøre, bilen har kun gått 60 kilometer mellom siste registrering i USA (7 september) og første registrering i norge (3 november),


kaiat

Det er mulig å få Europa-kart, Elbilmek skal kunne hjelpe med dette. Problemet er at det er såpass dyrt at det er like greitt å bruke tlf eller kjøpe en løs GPS fra Garmin eller TomTom. Da får du dessuten mer oppdaterte kart...

Det var en på forumet her som hadde laget en boks som kunne fjernstyre varmen på USA-Leaf. Husker ikke helt hvem det var.

Leafspy er en tlf-app som sammen med en Bluetooth-dongle kan lese ut mye teknisk info på bilen, blant annet resterende batterikapasitet og feilkoder. Den er ikke til fjernstyring av varme.

Trekkoppbil

#4
1: Hazard indicator
Switching procedure:
To switch the hazard indicator and horn (chime)
operation, push the LOCK

1
and UN-
LOCK

2
buttons on the Intelligent Key
simultaneously for more than 2 seconds.
• When the hazard indicator mode is set, the
hazard indicator flashes 3 times.
• When the hazard indicator and horn mode is
set, the hazard indicator flashes once and the
horn chirps once.
Iflg instruksjonsboka

2: Fjernkontroll
Det finnes visse muligheter for fjernstyring med Ovms, men det er mulig det bare er lading du kan starte og stoppe. Det kan være tidkrevende å sette opp, og det virker ganske uferdig, men det er nok mange muligheter for den som vil fikle og utvikle litt.  https://www.openvehicles.com/
Det kan være mye enklere om man klare klare seg med å bruke timer på varmen.
Ellers kan man få fjernkontroll på løsninger som Webasto, men jeg veit ikke hvor kurant det er å få montert på biler uten vannbåren varme.

3: Kart
Det er så mange dårlige navigasjonssystemer. Hva med å bruke NAFs veibok?

4: Historikk
Du kan spørre den du har kjøpt bilen av om å få historikken på den, eller du kan kjøpe fra Carfax eller Autocheck. Det finnes mange andre tilbydere som lager tullete historikk-rapporter.
Forskjellen på usa-biler og europeiske biler, er at på usa-biler kan man få dokumentert historikken, og usa-biler får i mange skadetilfeller en salvage title. Jeg trur grunnen til at det er så mye oppmerksomhet rundt skader på usa-biler, er at historikken er så synlig.  Det har vært vanskelig å få registrert biler med salvage title her i landet. Jeg trur det er større fare for skader på biler som er kjørt i Norge eller Europa.  Biler med flomskader ville jeg vært skeptisk til.

5: Trykk
Etter det jeg har trodd, er det 36pund nominelt. Bilen tuter 1 gang når du har pumpa opp til 36 pund, og det kommer 2 tut når du når 40 pund i originalhjula. Sånn var det i alle fall på 2012 og andre som har 205/55/16 som standard.  Siden du nevner 16", så regner jeg med at det er vinterhjul du tenker på. Det finnes tråder og artikler hvor enkelte mener man bør ha 10% høyere trykk, eller enda mer over nominell verdi, når man bruker nordiske vinterdekk.

HaaBaltz

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 19. januar 2019, klokken 23:08
1: Hazard indicator
Switching procedure:
To switch the hazard indicator and horn (chime)
operation, push the LOCK

1
and UN-
LOCK

2
buttons on the Intelligent Key
simultaneously for more than 2 seconds.
• When the hazard indicator mode is set, the
hazard indicator flashes 3 times.
• When the hazard indicator and horn mode is
set, the hazard indicator flashes once and the
horn chirps once.

2: Fjernkontroll
Det finnes visse muligheter for fjernstyring med Ovms. Det kan være tidkrevende å sette opp, og det virker ganske uferdig, men det er nok mange muligheter for den som vil fikle og utvikle litt.  https://www.openvehicles.com/
Det kan være mye enklere om man klare klare seg med å bruke timer på varmen.
Ellers kan man få fjernkontroll på løsninger som Webasto, men jeg veit ikke hvor kurant det er å få montert på biler uten vannbåren varme.

3: Kart
Det er så mange dårlige navigasjonssystemer. Hva med å bruke NAFs veibok?

4: Historikk
Du kan spørre den du har kjøpt bilen av om å få historikken på den, eller du kan kjøpe fra Carfax.
Forskjellen på usa-biler og europeiske biler, er at på usa-biler kan man få dokumentert historikken, og usa-biler får i mange skadetilfeller en salvage title. Jeg trur grunnen til at det er så mye oppmerksomhet rundt skader på usa-biler, er at historikken er så synlig.  Det har vært vanskelig å få registrert biler med salvage title her i landet. Jeg trur det er større fare for skader på biler som er kjørt i Norge eller Europa.  Biler med flomskader ville jeg vært skeptisk til.

5: Trykk
Etter det jeg har trodd, er det 36pund nominelt. Bilen tuter 1 gang når du har pumpa opp til 36 pund, og det kommer 2 tut når du når 40 pund. Sånn var det i alle fall på 2012 og andre som har 205/55/16 som standard.  Siden du nevner 16", så regner jeg med at det er vinterhjul du tenker på. Det finnes tråder og artikler hvor enkelte mener man bør ha 10% høyere trykk, eller enda mer over nominell verdi, når man bruker nordiske vinterdekk.

Tusen takk for svar, dette med hvordan skru av tuting ved låsing hadde jeg nok aldri funnet ut av på egen hånd.

Vet du om det finnes en enkel veiviser for å komme igang med OVMS, (det virker litt komplisert)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA