Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading bør ikke gå med tap

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 13. desember 2011, klokken 23:06

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Frem til sommeren 2011 hadde Mitsibushi en garanti på batteriene som tilsa at batteriene var å anse som defekt, dersom kapasiteten var lavere enn 80% etter 5 år. Sommeren 2011 endret Mitsibushi dette til en "difus garanti, der et magisk dataprogram" skulle avgjøre om batteriene var defekte eller ikke. Det var ikke bra :-[

Nå har Mitsibushi endret sin garanti på batterier, til det de opprinnelig sa. De har tydeligvis tenkt nøye over garantiproblematikken, og landet der de burde lande. Det er meget positivt og vi som kunder vet nå at Mitsibushi står inne for kvaliteten og lar oss som kunder slippe denne usikkerheten.

Dette står det nå på elbil.no om endringer i elbilveilederen:

I tillegg har de (Mitsibushi importøren) bedt oss om å endre informasjonen under punktet om «Minste kapasitet». Siden i våres har det stått «Diagnosetester vil avgjøre defekter i batteriet». Mitsubishi-importøren i Norge vender nå tilbake til den tidligere gitte opplysningen om 80%. Dette tallet må ses i sammenheng med forklaringen i elbilmatrisen: «Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og klar for bytte, enten på garanti eller kundens regning. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye.»

Det betyr i klartekst, slik jeg tolker det, at Mitsibushi nå gir garanti på at batteriet har en kapasitet på minst 80% etter 5 år, i forhold til da bilen var ny. Dette er strålende nyheter for hele bransjen, da det tar bort usikkerheten rundt holdbarheten på batterier til elbiler. Vi gleder oss til de andre følger opp.

Stor honnør til Mitsibushi!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Carl Anton Stenling

Honnør til Mitsubishi for å være klar og tydelig. Dette er jo også i samsvar med Mitsubishis generelle omdømme hvor garantert problemfritt bilhold de første 5 årene står sentralt.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

mandresen

Kjempebra av Mitsubishi. Det er godt å høre dette om i-Mieven når man leser innleggene om samme tema for Nissan Leaf her inne på forumet. Det er synd for dem og håper det ordner seg der i leiren også
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

erik e

Hipp-Hurra! Snart 1000 i-Miev eiere kan jo ikke ta "feil". :) Mitsubishi best i klassen. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

All honnør til Mitsubishi for dette!

En utfordring er jo da selvsagt målemetoden for 80% reduksjon. Vi brukere vil jo merke om rekkevidden går ned og 20% er jo absolutt merkbart da rekkevidden ikke er allverden.

Uansett regner jeg også med at Mitsubishi erstattet defekte deler av batteriet som diagnosen sier er kaputt.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

elektrolux

Målet er jo 80% i forhold til nyverdien.

Det er lett å tenke Ahr i en slik sammenheng, men kWt er faktisk det rette målet, da det er det som gir rekkevidde.

Det en bruker kan gjøre er å måle tilført strøm fra utladet batteri. F.eks fra skilpadden lyser til fulladet. En får ikke ut mer ut av batteriet, enn det en tilfører av strøm. Tapå er det også. Men skulle plutselig batteriet ta imot mye mindre strøm enn vanlig vil dette gi grunn til nøyere målinger.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA