Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bekreftet leveranse

Startet av trondhla, onsdag 26. oktober 2011, klokken 10:18

« forrige - neste »

trondhla

Nissan ser sannelig ut til å gjøre fossilbilen om til et fossil - bokstavelig talt. Neste generasjon batterier lader på ti minutter om man skal tro Nissan:
http://green.autoblog.com/2011/10/12/nissan-working-on-10-minute-rapid-charger/

Dette høres jo bra ut. Legg til til at neste generasjon batteri her langt høyere energinnhold per volumenhet, lavere pris og lades opp på et øyeblikk, hva skal vi gjøre med bensinstasjoner da? Vi døper dem om til ladestasjoner  ;D ;D ;D

Batteriene per idag for Leaf burde holde i ca 10 år og enda være 70% brukbare, nye batterier gjør bilen langt bedre enn det bilen var enn den var ny.

snurre100

Utviklingen går fort.Leste i fjor om et forskningsmiljø i England som har funnet opp en teknologi som ville 5 til 10 doble energitettheten i et batteri.Dvs at med den teknologien ville en leaf gå fra40/80 til 125/250 mil.Dvs i beste fall nesten til Norkapp.
Venter på Kia E Niro

daggad

Jeg har lest om dette med ladetid på 10 min, men de antok at det vile kunne gå ca 10 år før teknologien var kommersiell.

I det hele så skal vi ikke forvente oss en voldsom batterirevolusjon tror jeg. Prisene vil nok synke, men til sammenligning med mye annet er batterier noe som har hatt høy prioritet blandt annet av PC utviklere. Noe som gjør sitt til at vi nok ikke vil se en rakettaktig utvikling på energiinnhold og ladetider.
De tror nok mer på at bilene etterhvert vil bli enda mer energieffektive.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lars C. Krogenæs


Sitat fra: daggad på torsdag 13. oktober 2011, klokken 08:36
I det hele så skal vi ikke forvente oss en voldsom batterirevolusjon tror jeg.

Enig med du: Det har vært hundretalls spennende og kommende batteriteknologier de siste 10 årene. Sjelden har vi sett noe kommersialisert. Det tar lang tid fra et forskningsgjennombrudd til teknologien muligens får en kommersiell lansering.

Det positive er at det forskes og utvikles innen området. Mye tyder på at vi bare har sett begynnelsen, men at vi alle er født litt for tidlig til å få full nytte av dette.

Lars
"Skulle ønske jeg ble født om 100 år. Tenk hvor mange kule tekno saker de har da!"
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 13. oktober 2011, klokken 09:45
Lars
"Skulle ønske jeg ble født om 100 år. Tenk hvor mange kule tekno saker de har da!"

Sant nok, men tenk hvor vanskelig det ville vært å forstå grunnlaget for teknikken. Vi har hatt gleden av å følge teknikken mens den enda var forståelig, og ikke minst demonterbar og reparerbar.

Dagens ungdommer har knapt nok realfag på skolen, og mange "mannfolk" kan knapt nok bytte dekk på egen bil.

Vi går og mot et samfunn der alt må dokumenteres og der vi ikke lenger får lov å modifisere og forbedre egne kjøretøy. Tenk deg dan dagen da bilen kun blir et framkomstmiddel, og Garagene til entusiastene bare er et fortidsminne. De fleste av mine venner har dreiebenk, og annet snadder leketøy. Neste generasjon sitter kanskje igjen med playstation 70 :-[
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

Tja jeg ville ikke vært så pessimistisk elektrolux. Jeg tror ikke de så særlig lyst på mulighetene for egeninnsats på moderne nyvinninger for 100 år siden heller.
Jeg hadde aldri trodd på 80 tallet at jeg det neste tiårene ville bygge min egen datamaskin og reparere telefonen min ved å skru den i atomer (iPhone).
Det vil i alle fall på softwarebiten bli mye rart man kan gjøre selv.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: daggad på torsdag 13. oktober 2011, klokken 11:42

Jeg tror ikke de så særlig lyst på mulighetene for egeninnsats på moderne nyvinninger for 100 år siden heller.

Jo da, Jeg er riktig nok ikke 100 år. (Selv om det av og til kan føles slik). Men egeninnsatst på biler var i et hvert fall en forutsetning for å ha glede av bilen den gang.

Litt nyere, Når en tok sertifikat for 50-60 år siden, var det ganske mye ren bilteori en matte kunne. Fordelerlokk plugger viftereim og ståltråd var obligatorisk
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Ting tar ofte tid, men tror nok vi vil se at det går fortere og fortere på batteriutvikling til bil nå som de sorte bilfabrikkene er inne. Se på mobiltelefon, har skjedd mye der de siste årene.

Renault/Nissan er ikke noe smågutt i bilbransjen !
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

gbzdoc

Og selv om batteriene i telefoner, laptoper og biler bruker mer eller mindre samme teknologi i dag, er det helt handre drivkrefter og behov i bilindustrien enn i gadget industrien. Har stor tro på at mye vil skje innen fem års tid. :-)

Forøvrig, er det noen som med hånden på hjertet kan si de savner bilene fra 70 og 80 tallet? Som ikke likte fuktig vær, rusta, gikk dårlig i kulda og brant litervis med olje? Støydemping innvendig ble løst med større bilstereo osv... ;)

(Ok, ser helt klart sjarmen med en god veteranbil for nostalgi og kos, men til daglig bruk til alle formål?)

Jeg tror nok mannen i gata er glad så lenge bilen går, og mine siste biler har aldri sviktet. (Med unntak av buddyen, som aldri virket som den skulle)

Noen liker å skru masse selv, men flertallet verdsetter nok heller driftsikkerhet og overlater til verkstedet å passe på nettopp dette. ;)

Vi lever i et samfunn med bruk og kast, og gode rutiner for gjenvinning er derfor viktig.

Elmo

#9
Sitat fra: Radiv på torsdag 13. oktober 2011, klokken 13:41
Ting tar ofte tid, men tror nok vi vil se at det går fortere og fortere på batteriutvikling til bil nå som de sorte bilfabrikkene er inne. Se på mobiltelefon, har skjedd mye der de siste årene. Renault/Nissan er ikke noe smågutt i bilbransjen !

Ja, det viktige er at først nå har de store begynnt å fokusere på batterier for biler, dvs med karakteristikker og forbruksmønster beregnet for bil.
Nissansjefen hadde jo en sammenlikning: "De første håndholdte mobiltetefonene hadde en ladetid på 8 timer og en taletid på 30 minutter, idag er det motsatt eller enda bedre"

Så når det er fokus på produktet batteriene skal benyttes i så blir det fortgang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 13. oktober 2011, klokken 14:30
Noen liker å skru masse selv, men flertallet verdsetter nok heller driftsikkerhet og overlater til verkstedet å passe på nettopp dette. ;)

For meg personlig er det ikke akkurat det at jeg liker å skru bil. Men det at jeg missliker at verkstedene kan skru meg uten at jeg får noen mulighet til overprøve dem:
  - den og den dingsen MÅ byttes
  - prisen på dingsen ER så høy (iallefall hos dem)
  - det TAR så og så lang tid å fikse den digsen

Do I need to say more ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: Elmo på torsdag 13. oktober 2011, klokken 14:48
For meg personlig er det ikke akkurat det at jeg liker å skru bil. Men det at jeg missliker at verkstedene kan skru meg uten at jeg får noen mulighet til overprøve dem:
  - den og den dingsen MÅ byttes
  - prisen på dingsen ER så høy (iallefall hos dem)
  - det TAR så og så lang tid å fikse den digsen

Og nettopp derfor leser vi stadig om at det lønner seg å sjekke hos flere. ;) (Jada, jeg vet at markedet er mindre når det er elbil vi snakker om  :-\ )

Tilliten til mitt verksted steg et par hakk da det var DE som gjorde meg oppmerksom på at de utslitte bærekulene på caravellen ville gå på garanti, da det var mindre enn et år siden de skiftet dem sist. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Bytt bil etter 5 år eller 100.000 km, whatever comes first, så er problemet løst. ;)

Lønnsomt? Neppe. Men vi har jo generelt bedre råd nå enn for 20-30 år siden... Ny (eller nesten ny) bil er jo alltid stas... ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA