Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lader defekt; kan den reparerast?

Startet av Håkon, tirsdag 20. november 2007, klokken 21:30

« forrige - neste »

Håkon

En politiker jeg kjenner sa seg idag litt bekymret for batteriene på ebilen jeg (og min politikerkone) kjøpte i sommer, og omtalt dem som en "miljøbombe".
Jeg har fortalt han at de er av nikkel-kadmiumtypen, dvs klart giftige, men at den franske produsenten SAFT har laget et system for retur av utbrukte batterier. Jeg sa jeg ikke hadde satt meg inn i systemtatikken men går ut ifra at det er ivaretatt gjennom Think-systemet. For ordens skyld lovet jeg å poste et spørsmål her på forumet.

Derfor: Kan noen her forklare hvordan innsamling og retur av utbrukte og ødelagte batterier i praksis skjer? Det finnes kanskje noen eksploderte celler liggende rundt omkring, eller?
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

bosonic

#1
Selv en politikker burde kjenne til dette. I Norge har vi i mange år hatt den muligheten å bringe miljøfarlige batterier tilbake til butikkene der de er kjøpt for sikker retur og destruksjon.
Lenge før Elbilen rullet på norske veier er både private og industrielle akkumulatorer av alle slag returnert på en sikker måte.
Mange av landets kommuner har nå godt utbygde miljøstajoner med sattelittmottakstasjoner som kan være en bensinstajon eller lignende.
Jeg har aldri hatt problemer med å kvitte meg "lovlig" med batterier og det er ikke få ganger jeg har vært innom i dette ærend.


Her følger et lite utdrag fra Miljøverndepartementet sin side:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/NOU-er/1995/NOU-1995-4/25/2/7.html?id=462424
Batteriforskriften av 1990 omfatter alle typer batterier og akkumulatorer som inneholder miljøskadelige stoffer, og innholder følgende elementer:
   en nedtrappingsplan med stadig strengere maksimalgrenser for innhold av kvikksølv i først noen typer og siden alle typer batterier, samt en øvre grense for kadmium i ikke ladbare små batterier. Nye krav gjaldt/gjelder fra 1.8.90, 1.1.92 og 1.1.95.
   en plikt til å merke miljøfarlige batterier med gitte symboler
   en plikt for forhandlere til å ta i retur vederlagsfritt de batterier de selger
Forskriften blir revidert i 1994 som følge av tilpasning til EU/EØS-regelverk, og som følge av tiltak for å sikre og øke innsamlingen av blyakkumulatorer (bl.a. bilbatterier). Endringene innebærer krav om at miljøskadelige batterier som er innmontert i produkter skal la seg fjerne av forbrukerne på en enkel måte, og en tilpasning til EUs merkeregler for batterier. EUs nye merke er mer informativt enn enn det norske, som er likt med EUs tidligere forslag. Videre innføres det en plikt for importører og produsenter til å sørge for innsamling og gjennvinning/sluttbehandling av blybatterier.[/i] Blybatteri-saken omtales mer utførlig i kapittel 29 om avfall og gjennvinning.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Lars C. Krogenæs

Her er min lille innføring i batteri-retur for elbiler. Korriger meg gjerne, det er nok mange av dere som vet mer om dette enn meg:
-------------------------------------------------------

Alle batterier til elbiler blir samlet inn og gjenbrukt på en eller annen måte.

Det er imidlertid flere forskjellige batteri-teknologier i forskjellige biler.

Think 2000-2003-mod/Peugeot/Citroen har Nikkel-kadium batterier (NiCd). Kadium er et farlig tungmetall vi ikke vil ha i naturen. Samtidig er det relativt lett å ha kontroll med disse batteriene da de veier 3-400 kg, så det er ikke noe
man "slenger i grøfta".

Forhandlere / verksteder samler opp disse batteriene, som blir hentet gratis 1 - 2 ganger i uken. NiCd batteriene blir så eksportert til Sverige der delene blir tatt fra hverandre og smeltet om og metallet blir brukt på nytt. Dette gjøres av selskapet SAFT-NIFE som også er produsenten av disse batteriene. Metallet i batteriene er dyre, så alle er interessert i at det benyttes på nytt. Væsken i disse batteriene er lut og blir behandlet og benyttet på nytt. Disse batteriene benyttes også i alle lokomotivene til NSB.

Kewet benytter bly batterier og behandles slik som vanlige bil-batterier,
ikke ulikt det ovenfor, men jeg tror de gjenvinnes (smeltes om) i Norge.

Nyere elbiler utvikles i dag med NiMh og Li-ion som er mindre skadelige mot
miljøet, men verdien av skrapmetallet som blir igjen når batteriene er
defekte gjør at det er lønnsomt å resirkulere metallet.

Nye Think får batterier med koksalt som aktivt medium. Når batteriene er defekte kan man i prinsippet ta det ut, og sette det frem på frokostbordet slik at man har til egget sitt.

Jeg har ikke vært hørt om noen som har "kastet" et elbil-batteri, (eller
funnet et henslengt) da det som sagt er gratis å bli kvitt disse batteriene
på en foreskreven måte.

Ettersom batteriene dermed inngår i et lukket system, der gjenvinningsgraden er nær 100%, kan vi ikke si at batteriene har noen negative effekter på naturen. Det er først hvis man graver ned batteriene "i hagen", og batteriene begynner å brytes ned, med utslipp til jord at miljøet skades av batteriene.

Fant noen linker til hvordan dette gjøres:

http://www.batteriretur.com/

og

http://www.wasteonline.org.uk/resources/InformationSheets/Batteries.htm
--------------------------------------------------------

Kom gjerne med innspill til det over.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hens

Kjære Håkon!

Nikkel kadmiumbatterier ER en miljøbombe!
Årsaken er at de finnes i alle typer leketøy, kabelfri verktøy. og husholdningsartikler.
Når dette går i stykker blir det som oftest kastet i husholdningssøpla, og ender på en søppelfylling, eller i et forbrenningsanlegg.
I begge tilfeller vil det forurense naturen.
EU har av denne grunn laget et forbud mot nikkel kadmiumbatterier.
det samme er på trappene i USA.

Et nicadbatteri inneholder en mikroskopisk mengde kadmium, et blybatteri består av bly og lite annet.
Begge er giftige tungmetaller som er uheldige i naturen.

En batteripakke til en elbil vil bli returnert gjennom returordningen, den kastes ikke i naturen eller i søpla. Å kritisere  bruk av nicadbatterier i elbil er derfor total skivebom.

Kjør med god samvittighet, nicad har hittil vært det beste alternativet for elbil, og når det kommer en brukbar erstatning, vil vi se det som positivt.

Henning.
82.000 kilometer med original nicad batteripakke.




Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

I Sverige har jeg hørt at det er en returordnig på NiCd batteriene. Man får da penger for å levere dem i retur på samme måte som det er med biler her i Norge.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Håkon

Takk for gode svar alle sammen. Vår politikervenn har nå fått oversendt linken til denne diskusjonen.

(Les og lær, og kast deg gjerne på med nye spørsmål, Ole! Registrering må til, men det er kjapt gjort)
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA