Hovedmeny

Gummilokk til CCS-ladeport

Startet av Macnus, fredag 04. januar 2019, klokken 17:08

« forrige - neste »

Fornybarbil

En annen har bemerket at det blåser varm luft ut av CCS-hullene under lading. Er poenget til tesla at om man lader på type 2 så vil CCS-hullene tørke før man eventuelt får bruk for å lade med CCS?

Eller er det noe annet jeg misser? At det f.eks ikke er farlig i det hele tatt.

Macnus

Sitat fra: Tomas_v på mandag 04. mars 2019, klokken 10:22
Sitat fra: Macnus på mandag 04. mars 2019, klokken 10:14
Allerede tatt opp i egen tråd :
https://elbilforum.no/index.php?topic=43308.msg746896#msg746896
;)

Men ingen løsning der, bare linker til "sokker".

Jepp, men fint om man bruker søkefunksjonen, sånn at man heller kan fortsette på en tråd om emnet, sånn at man ikke har flere tråder med samme emne.. blir da håpløst å finne frem til HVOR en eventuelt løsning er beskrevet.. er den i den tråden? eller DEN tråden? 8)

GOS

#47
Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. mars 2019, klokken 10:24
En annen har bemerket at det blåser varm luft ut av CCS-hullene under lading. Er poenget til tesla at om man lader på type 2 så vil CCS-hullene tørke før man eventuelt får bruk for å lade med CCS?

Eller er det noe annet jeg misser? At det f.eks ikke er farlig i det hele tatt.

Har ikke kikket så nøye på min CCS del, men jeg mener jeg kan stikke fingene inn der og det er to stykk isolatører som stikker ut og hindrer fuktighet å komme inn. Når en plugger CCS kabelen (eller fingrene) i bilens CCS kontakt så skyves disse to isolatørpinnene inn og dermed kommer kan det oppstå kontakt mellom ledere i bil og CCS kabelen.

Deremd blir vel dette kun ett potensielt problem de gangene en har stått ute i snøstorm og ladet med Type 2 og så kjører viderer til en CCS lader for å lade der uten å fjerne snøen som eventuelt er der med CCS porten.

Tror ikke vi skal ta noen sorger på forskudd her.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Elmo

Sitat fra: GOS på mandag 04. mars 2019, klokken 11:49
Deremd blir vel dette kun ett potensielt problem de gangene en har stått ute i snøstorm og ladet med Type 2 og så kjører viderer til en CCS lader for å lade der uten å fjerne snøen som eventuelt er der med CCS porten.
Det stemmer. Men husk at Tesla SuperCharger også er CCS for Model 3.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Toalmar

Ett alternativ er vel å sette noe på ladepistolein man har hjemme, som dekker over disse hullene når man lader. Når mann tar ut ladepistolein så er bilen igjen som normalt  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: GOS på mandag 04. mars 2019, klokken 11:49
Sitat fra: Fornybarbil på mandag 04. mars 2019, klokken 10:24
En annen har bemerket at det blåser varm luft ut av CCS-hullene under lading. Er poenget til tesla at om man lader på type 2 så vil CCS-hullene tørke før man eventuelt får bruk for å lade med CCS?

Eller er det noe annet jeg misser? At det f.eks ikke er farlig i det hele tatt.

Har ikke kikket så nøye på min CCS del, men jeg mener jeg kan stikke fingene inn der og det er to stykk isolatører som stikker ut og hindrer fuktighet å komme inn. Når en plugger CCS kabelen (eller fingrene) i bilens CCS kontakt så skyves disse to isolatørpinnene inn og dermed kommer kan det oppstå kontakt mellom ledere i bil og CCS kabelen.

Deremd blir vel dette kun ett potensielt problem de gangene en har stått ute i snøstorm og ladet med Type 2 og så kjører viderer til en CCS lader for å lade der uten å fjerne snøen som eventuelt er der med CCS porten.

Tror ikke vi skal ta noen sorger på forskudd her.
Mener du at pinnene dekkes av en fjærende isolerende hylse på TM3?
Har ikke sett på TM3, men på eUp er kontaktpinnene helt ubeskyttet inne kontakten under det lille lokket.
På det laveste punktet er det drenering, så vann blir ikke noe problem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amatøren

Sitat fra: Handyman på mandag 04. mars 2019, klokken 19:53
På det laveste punktet er det drenering, så vann blir ikke noe problem.

Problemet blir i hver fall gjeldende når det fryser nede/inne i kontakten.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Sitat fra: Amatøren på mandag 04. mars 2019, klokken 21:14
Sitat fra: Handyman på mandag 04. mars 2019, klokken 19:53
På det laveste punktet er det drenering, så vann blir ikke noe problem.

Problemet blir i hver fall gjeldende når det fryser nede/inne i kontakten.
Men som sagt tidligere så blåser det varm luft hvertfall ved type 2 lading så da vil det smelte og tørke. Vet ikke hvor mye eller hvor lenge men kjente at det blåste når jeg tok min bil av lading i egen garasje.

Kan hende det også tørkes/varmes der ved andre indikasjoner som temperatur  eller andre ting. Mye avaserte funksjoner i Tesla som ikke er beskrevet i vanlig manual.

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på mandag 04. mars 2019, klokken 22:00
Sitat fra: Amatøren på mandag 04. mars 2019, klokken 21:14
Sitat fra: Handyman på mandag 04. mars 2019, klokken 19:53
På det laveste punktet er det drenering, så vann blir ikke noe problem.

Problemet blir i hver fall gjeldende når det fryser nede/inne i kontakten.
Men som sagt tidligere så blåser det varm luft hvertfall ved type 2 lading så da vil det smelte og tørke. Vet ikke hvor mye eller hvor lenge men kjente at det blåste når jeg tok min bil av lading i egen garasje.

Kan hende det også tørkes/varmes der ved andre indikasjoner som temperatur  eller andre ting. Mye avaserte funksjoner i Tesla som ikke er beskrevet i vanlig manual.
Nettopp min tanke også :-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA