Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2015 e golf

Startet av Stigah, torsdag 24. januar 2019, klokken 17:03

« forrige - neste »

Stigah

Hei

Er det hurtiglading og varmepumpe på en 2015 model e-golf?
Er bil som er kjøpt ny i Norge av merkeforhandler

Elbil-66

Hurtiglader er standard. Varmepumpe er ekstrautstyr.
Så ønskes varmepumpe, må det undersøkes før kjøp.
Jeg har varmepumpe på min e-Golf 2015 modell.
Vil absolutt anbefale det.

geear

Har kjørt mye e-Golf med og uten VP på kortere turer. Syns forskjellene var forsvinnende små.

Hurtiglading har alltid vært standard på norsksolgte biler importert av Møller, men det finnes mange bruktimporterte e-Golfer i anorge uten hurtiglading.

Elbil-66

Jeg er enig at på korte turer har ikke varmepumpen så mye å si. Ettersom det PTC elementet som er i virksomhet for å varme opp bilen.
Med overkant av 8 mils arbeidsvei har varmepumpen mye å si på min komforten og rekkevidden.
Varmepumpen fungere ned til ca 10 minusgrader. Ved lavere temp kobler PTC elementet mer og mer inn slik at strømforbruk øker og rekkevidde går drastisk ned. Dette merkes godt i disse dagene når temperaturen ligger på 15 til 20 minusgrader. Så nå er jeg i grenseland hva bilen kan gi av rekkevidde med full varme på. Straks temperaturen går over 10 minus, har jeg plenty med rekkevidde og varme.

Turbomannen

Åssen ser man at bilen har varmepumpe?
Forhandler sa at den har det men så hadde han skikkelig dårlig peiling på bilen.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gr på torsdag 24. januar 2019, klokken 21:39
Har kjørt mye e-Golf med og uten VP på kortere turer. Syns forskjellene var forsvinnende små.
Da har du ikke fulgt med. Vi har en av hver, utlevert med en måneds mellomrom, og den med VP går glatt 20-30% lengre i daglig bruk, føles til tider enda mer.
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Stigah

Takk for gode svar
Hva er reell rekkevidde ved ca -5 til -10grader?

Kjetil1986

Kommer an på hvilken hastighet du kjører i, våt eller tørr veibane, om du har forvarmet bilen eller ikke.
Jeg kjørte min 2015 e-golf 42 km til jobb hver dag i 2 år. Mest E6 i 100-120, samt noe 50-60-80 sone veier. Hadde på det verste 7 mil rekkevidde. På det beste kanskje 10-11 mil i de temperaturene.

Model 3 long range 2021

rlnd

#8
Her i Bergen har jeg opplevd følgende 2015 Egolf uten varmepumpe:
- Sommer 14-16 mil (temperatur 10 til 30 grader C)
- Vinter 9-11 mil (temperatur 0 til -10 grader C)

Dette var ved 6-10 mils total kjøring hver dag inkludert tur/retur jobb, merk at hvis det blir mange start og stopp på vinteren så minker rekkevidden betraktelig.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Pippus

Sitat fra: rlnd på onsdag 30. januar 2019, klokken 14:25
......merk at hvis det blir mange start og stopp på vinteren så minker rekkevidden betraktelig.

Og det er nettopp dette som du påpeker som ofte blir problematisk. Jeg mener dette med begrepene forbruk og rekkevidde. Bruksmønsteret til den enkelte sjåfør har langt større betydning for «rekkevidde» enn noe annet. Det er i teorien mulig å nesten tømme batteriet, uten å rulle en skarve meter. Dette er bakgrunn for at en «rekkeviddeberegning» egentlig bare gir mening med minimum standariserte innstillinger, like forhold og bare en sammenhengende tur. Den enkeltes bruksmønster gir uhensiktsmessige variabler og kan vanskelig gi et sammenligningsgrunnlag.

gauge

Du hører om det er varmepumpe ved å slå på bilen og varmen, hvis det durer under panseret og vifter i radiatoren så er det det.
Har bare kjørt med VP, men det virker fornuftig å ha det, på samme måte som det virker fornuftig å varme opp huset med VP istedetfor panelovn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA